• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82632
+
-

برگریزان در بازار پاییزی خودرو

خودرو
برگریزان در بازار پاییزی خودرو


با وجود تثبیت قیمت بیشتر خودروهای تولید داخل و وارداتی، انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار، موجب تشدید رکود و افت شدید حجم خرید و فروش‌ها در بازار خودرو شده است.
به گزارش همشهری، در یک هفته گذشته خرید و فروش خودرو به کمترین حد خود رسید و به‌جز مصرف‌کننده‌های واقعی، خریداری برای انواع خودرو وجود نداشت. در بازار خودروهای داخلی قیمت محصولات سایپا نسبت به هفته گذشته کاهش 200تا 500هزار تومانی را شاهد بود. با وجود این در بین محصولات این گروه خودروسازی، ساینا اتوماتیک یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. در بازار محصولات ایران خودرو نیز اگرچه قیمت برخی خودروها افزایش ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی را شاهد بود اما قیمت بیشتر محصولات این شرکت کاهش یافت یا ثابت ماند. در گروه خودروهای مونتاژ داخلی نیز قیمت محصولات مدیران‌خودرو همچنان با اختلاف قیمت ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومانی نرخ مصوب شرکتی و بازار مواجه است و اغلب محصولات این گروه خودروسازی در بازار آزاد، زیر قیمت اعلام شده کارخانه به فروش می‌رسند. این شرایط موجب شده کارشناسان رشد عرضه شرکت‌های خودروسازی در شرایط ثبات نرخ ارز را عامل مؤثر در کاهش بیشتر قیمت این خودروهای مونتاژی و شرکت‌های خودروسازی داخلی تلقی کنند.

افزایش کاذب برخی قیمت‌ها
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: رکود، حرف نخست بازار خودرو است و با وجود کاهش قیمت‌ها، خریداران معتقدند هنوز قیمت‌ها به بهمن‌ماه پارسال نرسیده و انتظار دارند قیمت‌ها بازهم کاهش یابد و به همین دلیل خرید نمی‌کنند. سعید موتمنی افزود: اگر خودروسازان نخواهند نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کنند، تغییری در شرایط بازار ایجاد نخواهد شد. موتمنی با رد ادعای افزایش قیمت 3میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۶ در روزهای گذشته، آن را شیطنت فضای مجازی دانست و افزود: برخی سایت‌ها با اعلام قیمت‌های دلخواه خودرو، بار منفی به بازار تزریق می‌کنند و به‌دنبال بر هم زدن آرامش بازار هستند. او با بیان اینکه قیمت‌ها دست‌کم در یک هفته گذشته هیچ تغییری نداشته و ممکن است در برخی مدل‌های خودروها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نوسان قیمت، آن هم برای یکی دو ساعت در یک روز را تجربه کرده باشند، افزود: بازار در شرایط آرامی قرار دارد و قیمت‌ها از ثبات برخوردار هستند، تغییرات به‌گونه‌ای است که در درازمدت خود را نشان خواهند داد. اما اکنون قیمت خودرو‌های وارداتی و مونتاژی نسبت به‌خودرو‌های داخلی کاهش بیشتری دارند. مؤتمنی درباره دلایل ریزش بیشتر قیمت خودرو‌های مونتاژی گفت: یکی از دلایل ریزش به کم بودن خریدار بازمی‌گردد که موجب شده قیمت کاهش یابد. از طرفی برخی افراد که در گذشته این نوع خودرو‌ها را به امید کسب سود خریداری کرده بودند با توجه به شرایط بازار آنها را برای فروش عرضه می‌کنند که روی قیمت اثر گذاشته است. به گفته او اکنون قیمت خودرو نسبت به نرخ ارز بالاست و باید کاهش یابد و درصورتی که خودرو‌های ناقص کارخانه‌ها تکمیل و عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.





 رصد قیمت بازار خودرو


بررسی قیمت فروش انواع خودروهای تولید داخل در بازار پایتخت حاکی از قیمت ۴۵میلیون و 500هزار تومانی پراید۱۱۱، نرخ 71میلیون تومانی پژو405، قیمت41میلیون و 500هزار تومانی پراید131 است. همچنین نرخ تیبا صندوق‌دار به 47 میلیون و 500هزار تومان  و تیبا ۲ هاچ‌بک به 53 میلیون تومان رسیده است. در بازار محصولات ایران‌خودرو نیز سمند ال. ایکس 72میلیون، پژو۴۰۵ جی.ال.ایکس ۷1میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ ساده 74میلیون، پژو پارس 89میلیون، دنا ساده 102میلیون، دنا پلاس بدون سقف 115میلیون و دنا پلاس با سقف ۱۴۵میلیون تومان قیمت خورد. همچنین در بازار خودروهای مونتاژی نیز هر دستگاه جک اس۵ به قیمت ۲۵۵ میلیون، جک اس۳ به نرخ ۱۸۴ میلیون، جک جی۴ به قیمت ۱۴۰میلیون، هایما اس۵ تا ۲۴۰میلیون، هایما اس۷ به‌نرخ ۲۶۷میلیون، پژو۲۰۰۸ به قیمت ۲۹۲میلیون و سراتو ۲۸۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید