• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82630
+
-

راهنمای حساب و کتاب قبض برق

همشهری ابهام‌ها درباره جهش قیمت برق را کالبدشکافی می‌کند؛ چگونه می‌توان هزینه قبض برق را کاهش داد؟

انرژی
راهنمای حساب و کتاب قبض برق


هنوز قبض‌های کاغذی برق حذف نشده شائبه‌ها و ابهام‌ها درباره رشد قیمت برق مصرفی خانوارها قوت گرفته و برخی شهروندان می‌گویند: مبلغ مصرف برق آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی حتی تا 70 درصدی داشته است. این شائبه باعث شده تا این تصور ایجاد شود که با حذف قبوض کاغذی برق، دسترسی مردم به جزئیات قبض‌های مصرف برق محدود شده و به این ترتیب احتمال دارد تا شرکت‌های برق در سراسر کشور به محاسبه و اعلام خودسرانه برق مصرفی خانوارها اقدام کنند.

پاسخ صنعت برق به شایعه‌ها
 مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اما این شایعه‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: نحوه محاسبه هزینه برق مشترکان در قبوض الکترونیک همانند قبوض کاغذی اجرا می‌شود و با الکترونیک شدن قبض‌ها، هیچ‌گونه تغییری در نحوه محاسبه قبض برق مشترکان اعمال نشده است.
به گزارش همشهری، تعرفه برق در سال جاری بر اساس مصوبه مجلس و دولت از ابتدای خردادماه به طور متوسط 7 درصد افزایش یافت و به این ترتیب تمام مشترکان با افزایش 7 درصدی هزینه برق مصرفی خود به طور میانگین نسبت به پارسال مواجه شده‌اند. البته کسانی که بیش از میزان الگو، مصرف برق داشته باشند، میانگین تعرفه آنها 16 درصد به اضافه 7 درصد میانگین کشوری رشد کرده و با این حساب مشترکان پرمصرف شاهد افزایش 23 درصدی هزینه برق خود نسبت به مدت مشابه پارسال خواهند بود. سخنگوی صنعت برق در پاسخ به شایعه‌های مطرح شده، می‌گوید: همه این شایعات کذب است و دستگاه‌های نظارتی بر نحوه صدور قبض نظارت‌های لازم را دارند و چیزی خلاف قانون اتفاق نیفتاده است.

قبض برق حذف نمی‌شود
از ابتدای مهرماه، قبض‌های کاغذی برق حذف شد و مشترکان از طریق پیامک در جریان میزان مصرف برق خود قرار گرفتند، حال این پرسش جدی مطرح است که آیا مصرف‌کنندگان حق دسترسی به جزئیات برق مصرف شده و دریافت قبض‌های خود را دارند؟ در روش جدید همه مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق سامانه‌های شرکت توزیع برق شهرستان خود و با وارد کردن یکی از3گزینه‌ شناسه قبض، رمز رایانه‌ای و یا شماره پرونده قبض‌های برق، تصویر قبض هر دوره و سابقه پرداخت‌های قبلی خود را دریافت کنند. افزون بر اینکه مشترکان برق می‌توانند از طریق تلفن همراه هوشمند خود و با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت قبول به جزئیات قبوض برق خود دسترسی داشته باشند.

ماجرای حذف تخفیف‌های برقی
برخی شهروندان در روزهای اخیر با مشاهده میزان مصرف برق تابستان خود اعلام کردند، تخفیف قبلی قیمت برق در ساعت کم‌باری حذف شده و حتی مالیات و عوارض هم افزایش یافته است. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق این شایعه را هم رد می‌کند و می‌گوید: تخفیف مصرف در دوره کم‌باری به قوت خود باقی است و عوارض مصرف برق براساس مصوبه مجلس و دولت 10درصد و مالیات بر ارزش افزوده هم 9درصد است و هیچ تغییری در سازوکار محاسبه مصرف برق رخ نداده؛ مگر اینکه الگوی مصرف مشترکان و میزان آن تغییر کرده باشد. به گفته این مقام مسئول در شرکت توانیر، افزایش مبلغ مصرف برق به میزان قابل توجهی فقط شامل 16 درصد از کل مشترکان شده که همچنان بدمصرف هستند و به الگوی تعیین شده توجه نمی‌کنند. او می‌گوید: مصوبه دولت صراحت دارد مشترکانی که هم زیر الگوی مصرف، مصرف داشته باشند و هم نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کنند مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شوند و تخفیف در قبض آنها لحاظ می‌شود.

تعرفه‌ها و پله‌های مصرف
برخی از مصرف‌کنندگان به هنگام دریافت قبوض برق مصرفی‌شان با مقایسه آن با مدت مشابه در ماه‌های قبل و حتی سال قبل و همچنین قبض‌های دیگران، به این نتیجه رسیده‌اند که میزان مصرف برق آنها به طور انفجاری رشد کرده است. ساده‌ترین راه برای راستی‌آزمایی ارقام قبض‌های برق این است که یک بار به ادارات برق منطقه خود مراجعه و جزئیات آن را از کارشناسان شرکت مربوط جویا شوند. اما راه دیگر این است که یک بار به جزئیات تعرفه عادی مشترکان، تعرفه مشترکان کم مصرف و بدمصرف دقت کنند تا بدانند که نه فقط میزان هزینه برق مصرفی آنها بسته به مناطق زندگی آنها و شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند، بلکه انتخاب زمان مصرف برق در ساعت کم‌باری به جای اوج بار، به طور قابل ملموس بر هزینه آنها اثر می‌گذارد.
به گزارش همشهری، تعرفه برق در کشور بر اساس 5 سرفصل شامل مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر و ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر در 4 رده متفاوت تقسیم‌بندی شده و قیمت پایه هرکیلووات ساعت مصرف برق در مناطق مختلف جغرافیایی و ماه‌های گرم و غیرگرم تغییر می‌کند و همچنین تعرفه مشترکان کم مصرف نسبت به تعرفه عادی پایین‌تر و البته تعرفه بدمصرف‌ها نسبت به تعرفه پایه روند صعودی دارد.







ـ در قالب محاسبات جدید انتخاب زمان مصرف برق در ساعت کم‌باری به جای اوج بار، به طور قابل ملموسی بر هزینه برق اثر می‌گذارد.

ـ سخنگوی صنعت برق: هیچ‌گونه تغییری در روش محاسبه قبوض برق انجام نشده است.

ـ با تصمیم دولت، الگوی مصرف برق بر اساس پله‌های مصرف، زمان اوج کم‌باری و میان‌باری و اوج مصرف برق، قیمت تغییر می‌کند.

ـ مصرف بیش از الگوی تعیین شده باعث افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید