• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82612
+
-

قاتل پرسپولیس، گماشته الهلال؟

رسول بهروش


  الهلال در بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در خانه السد به برتری 4 بر یک دست یافت تا در آستانه صعود به فینال قرار گرفته باشد. اتفاق مهم این بازی اما نوع قضاوت احمد الکاف- داور عمانی - مسابقه بود. او در دقیقه35 با یک تصمیم حیرت‌انگیز و کاملا غیرطبیعی کمر السد را شکست. در این دقیقه و در شرایطی که بازی با نتیجه مساوی یک بر یک در جریان بود، بازیکن السد بدون خطا توپ الهلالی‌ها را گرفت اما داور در اشتباهی آشکار به سود تیم عربستانی اعلام خطا کرد. در ادامه عبدالکریم حسن که خطای او در این صحنه اعلام شده بود، به تصمیم الکاف معترض شد و یک کارت زرد گرفت اما داور عمانی همین مقدار را کافی ندانست و ثانیه‌هایی بعد بدون اینکه اتفاق خاصی رخ داده باشد او را با کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج کرد! به این ترتیب السد حدود یک ساعت با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه داد و در ادامه با دریافت 3گل دیگر، در آستانه حذف قرار گرفت.
اسم احمد الکاف اما به گوش ایرانی‌ها بسیار آشناست؛ چرا که او 3سال پیش هم ماموریتی مشابه را به سود الهلال و به ضرر پرسپولیس به اجرا درآورده بود. سرخپوشان آن سال در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان با 4گل مغلوب الهلال شدند و با امیدی اندک برای جبران، پا به مسابقه برگشت گذاشتند. در بازی برگشت پرسپولیس با گل زودهنگام گادوین منشا از حریف پیش افتاد تا رگه‌هایی از امیدواری در وجود بازیکنان این تیم شکل بگیرد. چند دقیقه بعد اما همین آقای الکاف، به شکلی غیرقابل باور خطای محمد انصاری روی مهاجم الهلال را، آن هم درحالی‌که به وضوح یک متر پشت محوطه جریمه رخ داده بود پنالتی گرفت تا تیر خلاص را به شقیقه تیم برانکو شلیک کرده باشد. این در حالی است که نخستین‌بار، 25روز قبل از آن بازی یک رسانه عربستانی از انتخاب الکاف برای قضاوت بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان خبر داده بود؛ حتی پیش از خود AFC!
اشتباه داوری همه جای دنیا وجود دارد. حتی بعضی از این اشتباهات بسیار گل‌درشت و باورنکردنی هستند، اما وقتی یک داور ظرف 3سال، در 2نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، در همان نیمه اول، 2اشتباه شگفت‌آور به سود یک تیم خاص انجام می‌دهد، طبیعی است که باید به داستان شک کنیم، به‌خصوص اگر در پهنه جغرافیایی «آسیا» قرار داشته باشیم. بعد از مسابقه اخیر، بغداد بونجاح، مهاجم السد از «سیرک داوری» سخن گفته؛ او حق دارد. ما می‌فهمیم چرا، مخصوصا وقتی در همین بازه زمانی، قضاوت یک فینال آسیایی هم به « گماشته الهلال» پاداش داده شده باشد. اینکه فوتبال ما اشکالات فنی و ساختاری بی‌شماری دارد اصلا قابل کتمان نیست اما اینجا برای موفقیت چیزهای دیگری هم لازم است انگار!

این خبر را به اشتراک بگذارید