• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82541
+
-

دولت امکان خدمت‌دهی به جمعیت رو به رشد سالمندان را ندارد

سلامت
دولت امکان خدمت‌دهی به جمعیت رو به رشد سالمندان را ندارد


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آمارهای کشوری درخصوص افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: دولت امکان خدمات‌دهی به این جمعیت عظیم را بدون مشارکت مردم نخواهد داشت. در کشور ما روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است و در سنین بالای ۳۰سال در سال۱۴۳۰ به یک چهارم جمعیت می‌رسند، بنابراین با گرفتاری‌های پیچیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم شد و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب بهداشتی، درمانی و اجتماعی در این زمینه هستیم. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در همایش گرامیداشت روز جهانی سالمند با یادآوری این نکته که سال گذشته از سند ملی سالمندی در این همایش صحبت شده بود و امسال از این سند رونمایی شد، گفت: برای استفاده از پتانسیل‌های سالمندان و زندگی توأم با عزت آنان باید طرح نویی ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه شورای ملی سالمندان برای اجرایی کردن تصمیمات اساسی در خدمت‌رسانی به سالمندان فعالیت مناسبی را دنبال می‌کند، گفت: مهم‌تر از این مشارکت سالمندان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه است. شریعتمداری درخصوص مشارکت سالمندان در امور اظهار کرد: مشارکت سالمندان و سازمان‌های مردم‌نهاد نه‌تنها در زمینه اجرا که در زمینه تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌ها هم بسیار لازم است. وزیر رفاه با اشاره به اینکه مدیریت شورای‌عالی سالمندی بر عهده سازمان بهزیستی است، ابراز کرد: بهتر است این سازمان ظرفیت‌هایی را درنظر بگیرد تا سالمندان خودشان بگویند چه نیازهایی دارند و با توجه به محدودیت‌های کشور برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند و احساس نکنند دولت برای آینده آنها تصمیم می‌گیرد. وی افزود: تا سال آینده باید این مسیر را اصلاح کنیم و سازمان‌های مردم‌نهاد سالمندی در این تصمیم‌سازی‌‌ها مشارکت داشته باشند.
شریعتمداری با اشاره به آمارهای کشوری درخصوص افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: دولت امکان خدمات‌دهی به این جمعیت عظیم را بدون مشارکت مردم نخواهد داشت. در کشور ما روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است و در سنین بالای ۳۰سال در سال۱۴۳۰ به یک چهارم جمعیت می‌رسند،‌بنابراین با گرفتاری‌های پیچیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم شد و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب بهداشتی درمانی و اجتماعی در این زمینه هستیم. وی با بیان اینکه ۸۰‌درصد سالمندان ایرانی در خانه‌های خود زندگی می‌کنند، این مسئله را ارزشمند دانست و گفت: احساس مفید بودن در سالمندان هم بسیار مهم است و زمانی نشانه‌های سالمندی ظاهر می‌شود که فرد احساس کند تأثیرگذاری اجتماعی ندارد. وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در مجموعه بهزیستی نظامی را برنامه‌ریزی کنیم که سالمندان احساس حیات کنند و عشق به زندگی در آنها را زنده کنیم، این دو عنصر هدیه است که می‌توان به جامعه سالم‌تر تقدیم کرد.

جمعیت 8.3 درصد سالمندان ایرانی‌
وزیر بهداشت نیز ضمن اشاره به روند پیر شدن جمعیت کشور، بر لزوم ایجاد نشاط اجتماعی در سالمندان و همچنین ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه این قشر از جامعه تأکید کرد. به‌گزارش ایسنا، سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز سالمند گفت: امیدوارم همه افراد قدر سالمندان خانواده خود را بدانند. امروزه یکی از روندهای موجود در هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه، افزایش سن افراد است که با توجه به افزایش امید به زندگی اتفاق می‌افتد. وی با اشاره به اینکه در این میان چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، گفت: جمعیت کشور ما در حالی به سوی پیر شدن پیش می‌رود که همزمان با کاهش زاد و ولد روبه‌رو هستیم. جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده در حال افزایش است. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و اقدام به چکاپ ماهانه و بررسی وضعیت خود می‌کنند. وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، گفت: اگر طبق این هرم پیش برویم با توجه به کاهش میزان زاد و ولد، دچار نقصان خواهیم شد. هم‌اکنون ۸.۳درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این آمار در سالیان آینده به بالای ۱۶درصد و سرانجام به بیش از ۳۰درصد خواهد رسید. اما سؤال اصلی اینجاست، کار ما به‌عنوان متولیان نظام سلامت چیست؟
نمکی در ادامه گفت: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این جمعیت است. ما با افرادی روبه‌رو هستیم که جوانی نکرده، پیر می‌شوند و همین امر باعث ایجاد احساس افسردگی و سرباری در آنها خواهد بود. درست همانگونه که کودکی‌نکرده به سن جوانی می‌رسند. وزیر بهداشت ادامه داد: باید به فکر اصلاح زیرساخت‌های اساسی بود. سالمند افسرده به‌دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی‌دهد. پس نخستین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقا پیدا کند. نمکی با اشاره به اینکه باید به سنت‌های گذشته خود بازگردیم، گفت: باید به‌دنبال ایجاد انس و الفت میان 2نسل کودک و سالمند باشیم. این فاصله‌ای که ایجاد شده باید پرشود. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید