• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82536
+
-

بررسی حقوق کارگران مترو در شورای شهر

مشکلات کارگران مترو در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مهر، مشکلات کارگران مترو در جلسه دیروز کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. تأخیر در پرداخت حقوق بخشی از خط۶ مترو، اختلاف نظر درخصوص تسویه‌حساب با کارکنان بازنشسته شرکت بهره‌برداری مترو، عدم‌پرداخت اضافه‌کار شبکاری، تأخیر در دادن لباس کار و اضافه‌کاری‌های اجباری، برخی مشکلات مطرح‌شده از سوی کارکنان مترو بود.

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در پاسخ به مشکلات مطرح‌شده گفت: اینکه در بخش جنوبی خط۶ چندماهی کارگران حقوق نگرفته‌اند، متأسفانه درست است. به‌دلیل محدودیت‌های مالی، این مشکلات ایجادشده اما با توجه به اینکه انتشار اوراق مشارکت برای خطوط ۶ و ۷ به نتیجه رسیده است، به‌زودی مشکلات حقوق کارگران خط۶ برطرف می‌شود.

وی تأکید کرد: در هنگام توزیع اعتبارات، اولویت با پرداخت حقوق کارکنان است و اگر نگرانی درخصوص اینکه پیمانکاران ممکن است حقوق کارگران را در اولویت قرار ندهند، داشته باشیم؛ به‌طور مستقیم حقوق کارگران را پرداخت می‌کنیم. امیدواریم به‌زودی این مشکل حل شود اما درخصوص پرداخت حق شبکاری یا مجبور کردن به اضافه‌کاری، ممکن است این اتفاق در شرکت بهره‌برداری افتاده باشد یا پیمانکاران ما اینگونه رفتار کرده باشند، زیرا این موضوع به سیستم داخلی پیمانکار بازمی‌گردد. امام اضافه کرد: با توجه به بازدیدهای دائمی که از خطوط مترو داریم، امکان بیان این نارضایتی‌ها وجود دارد که تاکنون چنین نارضایتی‌ای منتقل نشده اما برای بررسی صحت آن، این موضوع را پیگیری می‌کنیم. در ادامه فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز با بیان اینکه مترو ۴هزار پرسنل پیمانکاری دارد، گفت: برای آنکه پیمانکاران حقوق کارکنان پیمانی را پرداخت کنند، تا لیست ماه قبل ارائه نشود، لیست جدید پرداخت نمی‌شود، بنابراین همه پیمانکاران حقوق پرسنل خود را واریز می‌کنند و ما نیز آن را کنترل می‌کنیم؛ به‌خصوص در رابطه با بیمه و پرداخت سنوات از سوی پیمانکاران حساس هستیم و طی یکی دوسال اخیر به ندرت تجمع پیمانکاران را داشته‌ایم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو درخصوص اعتراضاتی که به سنوات پایان خدمت شده است، افزود: تا پیش از سال۹۶ به‌طور عُرفی 2ماه حقوق، معیار پرداخت‌ها بود که یک‌ماه طبق قانون و یک‌ماه نیز به شکل پاداش پرداخت می‌شد اما به‌دلیل عدم‌اعتبارات لازم و براساس دستوری که از شهرداری داریم که طبق قانون رفتار کنیم، همان پرداخت یک‌ماهه به‌عنوان سنوات را معیار پرداخت‌ها قرار داده‌ایم؛ این موضوع عینِ قانون است و کار غیرقانونی انجام نشده است.

نوبخت با اشاره به تعداد کارکنان شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: آمار دقیقی از تعداد کارکنان در اختیار نداریم. اما ما به طور تقریبی 8 هزار پرسنل رسمی و 4 هزار پرسنل پیمانی داریم. کل درآمد‌های ما از محل بلیت فروشی سالانه 30 میلیارد تومان است و هزینه‌های مترو حدود 1200 میلیارد و شهرداری تهران حدود 900 میلیارد به شرکت بهره‌برداری مترو سوبسید می‌دهد.

پس از پایان سخنان مدیر شرکت بهره‌برداری و مدیر شرکت مترو، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: بنابراین مشکلی درخصوص کارگران مترو وجود ندارد و احتمالا تجمعاتی که برگزار می‌شود، برای تشکر است؛ آنطور که شنیده‌ایم روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل معاونت حمل‌ونقل از سوی کارکنان مترو انجام شده است.

محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ما بدون حضور کارگران نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، بنابراین توجه و تأکید ما بر رضایت کارگران است، به محدودیت‌های قانونی و کمبودهای منابع مالی اشاره کرد.
پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به اینکه کارکنان مترو بیشترین دریافتی را میان کارکنان شهرداری دارند، به اهمیت کار راهبری قطار اشاره کرد و گفت: باید این افراد از ایمنی شغلی کافی برخوردار باشند، زیرا کارشان به تمرکز بالایی نیاز دارد. ما در شهرداری طی این 2سال بیشتر قراردادهای راهبران قطار را از هادیان تبدیل به رسمی کرده‌ایم و تنها برای کارگران مترو مجوز خاص گرفته شده، زیرا شغل آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مترو رگ حیات شهر است و باید حمایت‌های لازم برای رضایت بالای کارکنان انجام شود. علیخانی نیز در جمع‌بندی جلسه، بر موضوع حمایت دولت از مترو تأکید و درخواست کرد دولت نیز سهم خود را از سوبسید مترو بپردازد. همچنین یک‌ماه فرصت داده شد تا گزارش لازم درخصوص تکالیف کارگری و مشکلات موجود توسط شهرداری، تهیه و به شورا ارائه شود.

   دولت باید یارانه مترو را پرداخت کند
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک: 

مجلس باید نسبت به پرداخت حق دولت در حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی حساس باشد. نیمی از ۹۰۰میلیاردی که شهرداری در حوزه بلیت مترو یارانه می‌دهد، باید توسط دولت پرداخت شود. این شرکت‌ها، شرکت‌های قدیمی نیستند؛ 16-15سال است که تشکیل شده‌اند و برای آنکه شرکت‌های پویایی باشند، باید دولت نیز سهم خود را از یارانه بلیت مترو بپردازد. اینکه آنها نمی‌توانند کت‌ و شلوار یا حقوق پرسنل خود را بپردازند یا مناقصه‌ها را با رقم‌های پایین برگزار می‌کنند و کیفیت نیز بالطبع پایین می‌آید، نشان می‌دهد که دولت باید به این حوزه توجه ویژه کند و اگر مجلس پیگیری‌های لازم را انجام ندهد، ممکن است ۱۴هزار نیروی آن بیکار شوند. اگر قرار باشد قیمت بلیت را به‌طور واقعی از مردم بگیریم، هزینه‌ بالایی می‌شود که امکان پرداخت آن از سوی مردم وجود ندارد. همین حالا نیز برای آنکه ما ۲۰درصد قیمت بلیت را گران کرده‌ایم، تعزیرات انتقاداتی را مطرح کرده، بنابراین باید تلاش کرد که دولت در این حوزه به وظایف خود عمل کند. وضعیت مترو از وضعیت هپکو بدتر است اما برای این دچار مشکل نمی‌شود که کارفرمایی مانند شهرداری، جورِ دولت را می‌کشد. اگر همین بی‌توجهی از سوی دولت ادامه داشته باشد، حقوق پرسنل دچار مشکل می‌شود، کیفیت سرویس‌دهی پایین می‌آید، یک روز پله‌برقی در ایستگاهی دچار مشکل است، روز دیگر آسانسور و...
وزارت نفت درخصوص کمک به حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو تکالیفی دارد. باید به ازای هر سفر مترو، وزارت نفت ۱۰سنت به شهرداری بپردازد که رقمی معادل ۷۰۰میلیون دلار است و تاکنون یک‌ریال از بابت این قانون به شهرداری پرداخت نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید