• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82532
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YkwK
+
-

حمل‌ونقل رایگان برای جانبازان و آزادگان

شورای شهر تهران در یکصدو‌شصت ‌و هشتمین جلسه خود، یک فوریت منع فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی را تصویب کرد

حمل‌ونقل رایگان برای جانبازان و آزادگان

محمد جباری _خبرنگار

 شورای شهر تهران دیروز طرحی برای جانبازان، ایثارگران و آزادگان به تصویب رساند و گامی دیگر برای کاهش فساد در مدیریت شهری برداشت. شورا روز گذشته 4دستور جلسه داشت. بررسی خدمات رایگان حمل‌ونقل عمومی برای جانبازان و آزادگان، منع فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی، جزئیات لایحه تعیین بهای بلیت بازدید از موزه نقشه تهران و همچنین بررسی یک پلاک ثبتی، 4‌دستوری بود که در یکصدو‌شصت‌‌وهشتمین جلسه شورای شهر مورد بررسی اعضا‌ قرار گرفت.
اما جزئیات لایحه تعیین بهای بلیت موزه نقشه تهران نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر بود. در جریان بررسی این لایحه که کلیات آن در نشست علنی روز یکشنبه پارلمان شهری به تصویب رسیده بود، اعضای شورا با مشمولیت خانواده شهدا، جانبازان، معلولان و خبرنگاران برای بسته‌های تخفیفی و تشویقی موافقت کردند.
محمد‌جواد‌ حق‌شناس‌ در جریان بررسی جزئیات این لایحه، پیشنهاد کمیسیون فرهنگی را مطرح کرد و در توضیح آن گفت: «درحالی‌که در سایر کشورهای دنیا برای حضور در موزه‌ها بسته‌های تشویقی برای حضور اقشار آسیب‌پذیر در مکان‌های خاص درنظر گرفته شده است، این امر در موزه نقشه تهران حذف شده که می‌بایست برای خانواده شهدا، جانبازان و معلولان و خبرنگاران اعمال شود. البته لازم است این مهم برای تمام موزه‌ها پیشنهاد شود.»
 سیدمحمود میرلوحی نیز در ادامه با بیان اینکه در برخی فعالیت‌ها باید رویکرد تامین منابع پایدار داشته باشیم، گفت: «شهردار تهران اخیرا گفته است که 200موزه در تهران دایر خواهد شد، آن‌هم موزه‌هایی که نیاز به کارمند‌ و نگهبان خواهد داشت چرا‌که وقتی می‌بینیم تندیس قیصر امین‌پور سرقت می‌شود، باید برای موزه‌ها نگهبان داشته باشیم؛ از این‌رو اگر با تدبیر منابع لازم را تامین نکنیم، 2سال دیگر 200موزه چیزی جز هزینه‌های سرسام‌آور برای شهرداری نخواهد داشت. بنابراین ما باید دیدگاه و رویکردمان را اصلاح کنیم. این اماکن در تهران می‌تواند در آینده منبع درآمد پایدار و محل رفت‌وآمد کارشناسان داخلی و خارجی شود؛ ما باید منابع درآمدی را جایگزین باغ‌فروشی و شهرفروشی کنیم.»
حجت نظری اما در این‌باره اظهار کرد: «پرسش اصلی این است که برای دانشجویان و دانش‌آموزان تخفیف درنظر گرفته شده و اگر بحث تشویق است، چه ایرادی دارد که اقشار دیگر را درنظر نگیریم.» پس از صحبت اعضای شورا، این پیشنهاد با 15رأی به تصویب رسید.
در ادامه بررسی جزئیات این لایحه، حجت نظری پیشنهاد اضافه‌شدن سربازان وظیفه برای مشمول‌شدن در بسته‌های تخفیفی بازدید از موزه نقشه تهران را مطرح کرد که این پیشنهاد رأی نیاورد و شورا وارد دستور بعدی شد.

منع فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی 
اصلاحیه ماده‌7 مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران دومین دستور جلسه شورا بود. بر این اساس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت بررسی اصلاح ماده هفتم مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری و بررسی کارشناسی آن در کمیسیون‌های تخصصی موافقت کردند.
در جریان بررسی این طرح که به امضای اعضای شورا رسیده بود، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا ابتدا دو فوریت این اصلاحیه را مطرح کرد. این ماده قانونی در قالب طرح مدیریت تعارض منافع، فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی را منع کرده است.
بهاره آروین در این‌باره گفت: «مهر‌ماه سال97 مصوبه مدیریت تعارض منابع در شهرداری تهران به تصویب رسید اما در ماده7 طبق دستورالعمل هیأت وزیران فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی از قبل نظارت بر ساخت ممنوع اعلام شد که این ماده مورد اعتراض برخی مهندسان قرار گرفت و منجر به شکایت به دیوان عدالت اداری شد.» 
او ادامه داد: «در این خصوص نیز مقرر شد موضوع در هیأت عمومی دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد اما قبل از آن در جلسه تخصصی دیوان، من به نمایندگی از شورا استدلال‌هایی که منجر به تصویب این مصوبه براساس اسناد بالادستی بود را ارائه دادم و پذیرفته شد که با اصلاح یک عبارت می‌توان این مصوبه را منطبق بر اسناد بالادستی کرد. ما توافق کردیم که کمی در ارسال موضوع به هیأت عمومی دیوان تامل کنند تا اصلاحیه را اعمال کنیم.»
در ادامه جلسه، افشین حبیب‌زاده و محمدسالاری در مخالفت با دو فوریت و سیدحسن رسولی و سیدمحمود میرلوحی به‌عنوان موافق دو فوریت این اصلاحیه سخن گفتند و در نهایت شورا با 9رأی موافق و 7رأی مخالف، به دوفوریت آن رأی نداد. بنابراین شهربانو امانی پیشنهاد بررسی این موضوع را در قالب یک فوریت مطرح کرد که این‌بار اعضای شورا یک فوریت این لایحه را به تصویب رساند.

حمل‌ونقل عمومی رایگان برای جانبازان و آزادگان
پارلمان شهری تهران در ادامه، وارد سومین دستور جلسه خود شد و طرحی را به تصویب رساند که براساس آن شهرداری تهران موظف می‌شود نسبت به پیگیری از دولت برای اجرای سازوکار تخصیص ردیف بودجه سالانه برای گسترش خدمات رایگان حمل‌ونقل عمومی و مراکز فرهنگی عمومی به جانبازان زیر 25درصد و کلیه رزمندگان و آزادگان و همسران و فرزندان آنان اقدام کند.
 محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در این زمینه و درخصوص پیشنهاد این کمیسیون، گفت: «شهرداری موظف است پس از تامین اعتبار لازم در بودجه سنواتی کل کشور و تخصیص 100درصدی آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به اعطای تسهیلات حمل‌ونقل عمومی رایگان به اشخاص موضوع جزء‌2‌ بند «ث» ماده‌88 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور اقدام کند.» محسن پور‌سیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم که در شورا حاضر بود، در موافقت با این طرح شورا گفت: «این طرح کمیسیون عمران شورا هم تکلیف ما را روشن می‌کند و هم اینکه در خود این قانون، دولت مکلف به تخصیص این اعتبار است. ما تنها در سال‌97 بیش از 55میلیارد تومان برای اقشار خاص در مترو و اتوبوسرانی هزینه کردیم و اگر دولت این اعتبار را تخصیص دهد، می‌توانیم دامنه آن را به موارد دیگر هم توسعه ‌دهیم.» این طرح بدون اینکه مخالفی داشته باشد، به رأی گذاشته شد و با 100درصد آرای شورا به تصویب رسید.
شورای شهر در پایان نشست خود، بررسی یک پلاک ثبتی واقع در ولنجک را در دستور کار قرار داد. در جریان بررسی این پلاک ثبتی که محمد سالاری، به‌عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مشخصات آن را تشریح کرد، سیدحسن رسولی، مجید فراهانی و حسن خلیل‌آبادی در مخالفت و علی اعطا، زهراصدراعظم نوری و بهاره آروین به‌عنوان موافق نظر کمیسیون مبنی بر باغ‌بودن این پلاک ثبتی سخن گفتند. در نهایت شورا این دستور جلسه را به رأی گذاشت و پلاک ثبتی مذکور را باغ تشخیص داد.

مهر‌ماه سال97 مصوبه مدیریت تعارض منابع در شهرداری تهران به تصویب رسید اما در ماده7 آن طبق دستورالعمل هیأت وزیران فعالیت مهندسان شاغل در شهرداری در امور ساختمانی از قبل نظارت بر ساخت ممنوع اعلام شد. این ماده مورد اعتراض برخی مهندسان قرار گرفت و منجر به شکایت به دیوان عدالت اداری شد

تذکرهای اعضای شورای شهر تهران در جلسه 168: 

احمد مسجد جامعی:


 باید سطح کارهای شهری در حوزه دفاع‌مقدس بیشتر شود و کار‌های مربوط به آن از لحاظ کیفی‌سازی‌ ارتقایابد.یکی از این موارد ایجاد موزه دفاع‌مقدس تهران است، چراکه پایتخت، نقش ویژه‌ای در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق جنگی داشت. ضمن اینکه نقش زنان و کودکان هم در دفاع‌مقدس برجسته و مهم بوده است. تهران در ۴ دوره موشک باران شده که در یکی از این دوران که به اسفند 66و فروردین 67برمی‌گردد، نزدیک به ۶۰ نقطه تهران بمباران شد.وزارت راه و شهرسازی از مناطق بمباران شده، اطلسی را تهیه کرده است. بنابراین درخواست من این است که از این اطلس یک لایه جی‌ای اف هم تهیه شود.

مجید فراهانی:

هشتم مهر‌ماه، روز جهانی ناشنوایان را به جامعه ناشنوایان عزیز تبریک می‌گویم؛ این روز به ما یادآوری می‌کند که ناشنوایان و معلولان به‌عنوان شهروند، حقی بر شهر دارند و باید مدیریت شهری برای زندگی این عزیزان اقدامات مناسبی در مسیر دسترس پذیری و حضور فعالشان در شهر به انجام برساند. با وجود این اما مناسب‌سازی‌ در برخی پروژه‌های جدید مانند ایستگاه‌های مترو مورد توجه قرار نگرفته است‌. بر همین اساس به‌عنوان نماینده مردم تهران درباره « لزوم خدمت رسانی شایسته به ناشنوایان و معلولان عزیز» به شهرداری تذکر می‌دهم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید