• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82518
+
-

طغیان اصولگرایان صاحب تریبون

فلاحت‌پیشه: جمعی از نمایندگان برای هیاهو‌سازی‌ از خارج از مجلس خط می‌گیرند و موظف هستند موضوع را به صحن علنی مجلس بکشانند

خروجی 2جدال و رودررویی اخیر علی لاریجانی در صدر مجلس با طیفی که در هر 4 اجلاسیه گذشته مجلس دهم در رقابت لاریجانی و عارف بر سر کرسی ریاست در بهارستان رأیشان را به سبد لاریجانی ریخته بودند، مرزبندی انتخاباتی طیف‌های حاضر در جناح راست را بیش از گذشته پررنگ‌تر کرده است؛ مرزی که علی لاریجانی را که سال‌های سال نماد یک چهره اصولگرا در ساختار سیاسی کشور بود، در سیبل حملات طیف تندروتر این جناح قرار داده است و همین جناح، رفتار علی لاریجانی را به رفتار دیکتاتوری تفسیر می‌کنند و رئیس مجلس به پاسخ برمی‌آید که دیکتاتور ماییم یا شما که همه تریبون‌های کشور را در دست دارید و کسی به شما هم چیزی نمی‌گوید. این دیالوگی بود که بین نصرالله پژمانفر، نماینده عضو جبهه پایداری و علی لاریجانی، رئیس اصولگرای مجلس در آخرین سال از مجلس دهم رخ داد. اصولگرایان حالا مستور از اشتباهات استراتژیک جناح اصلاح‌طلب و نشسته بر موج نارضایتی‌های اقتصادی، رقابت انتخاباتی را به زمین خودشان کشانده‌اند، چه در این میانه فرق اصولگرای عاقل با اصولگرای احساساتی در تفاوت حدادعادل و محمدرضا باهنر است که اولی نارضایتی جامعه از عملکرد دولت را یک فرصت برای جریانی می‌داند که خودش آن را اسلامگرا می‌نامد و دومی هشدار می‌دهد که «متأسفانه شماری از اصولگرایان تصور می‌کنند چون مجلس و دولت موفق نبوده‌اند، این دوره نوبت ماست. بزرگ‌ترین نقطه ضعف این است که اصولگرایان تصور کنند این دوره برنده هستند....اصولگراها ممکن است به‌دلیل همین اطمینان«به‌خودشان ببازند».

مرزبندی اصولگرایان
مرز جدیدی که بین اصولگرایان شکل گرفته، اصولگرایان را به دو نیمه معتدل و اهل ائتلاف با اصولگرایان سنتی و مخالف ائتلاف تقسیم می‌کند.
تقسیم‌بندی‌ای که شاید آرمانش تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم و مقدمه‌سازی‌ برای ورود جدی به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400است، جدل تریبون‌ها و رودرویی سیاسیون باهم و بروز و ظهور مرزبندی‌های جدید در سیاست داخلی کشور موضوعی است که با برخی نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم.

 برخی افراد مصونیت انتخاباتی دارند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره چرایی بروز و ظهور این مرزبندی‌ها به همشهری گفت: درکشور ما همواره در آستانه انتخابات یک جدل کلامی حاکم می‌شود؛ جدلی که اساسش بر حواله دادن ضعف و ناکارآمدی به گروه و طیف رقیب است. او ادامه داد: تطهیر شدن از ناکارآمدی‌های بروز یافته در سال انتخابات یکی از کارهایی است که طیف‌های سیاسی در پی آن هستند و می‌خواهند خودشان و نقش نمایندگانشان را در بروز مشکلات و ناکارآمدی‌ها پاک کنند.
نماینده اسلام‌آبادغرب افزود: این در حالی است که اگر ضعفی وجود دارد همه مسئولان در آن شریک و دخیل هستند و حواله دادن مشکلات به مجلس چون در سال انتخابات آن هستیم درست نیست. مگر می‌شود برخی جریان‌های سیاسی ما داعیه پوست‌اندازی سیاسی داشته باشند اما همه قصور و کاستی‌ها را به گردن مجلس بیندازند و از تخریب آن برای خود اعتبار کسب کنند.
 فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه دلیل اصلی بروز اختلافات و عیان شدن فاصله‌های سیاسی در مجلس این است که جمعی از نمایندگان برای هیاهو‌سازی‌ از خارج از مجلس خط می‌گیرند و موظف هستند موضوع را به صحن علنی مجلس بکشانند، ادامه داد: این جمع از ابتدا هم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نبودند آنها نماینده طیفی خاص با اهداف خاص در مجلس هستند که براساس فرمان بیرون از مجلس کار‌ها را در داخل مجلس پیش می‌برند.
او در پاسخ به این سؤال همشهری که این تندروی‌ها و بروز درگیری‌ها و جدل‌ها در بهارستان در نهایت به کجا می‌رسد، گفت: به هرحال این جمع فکر می‌کنند که مسیر درست همین است که در آن قدم برداشته‌اند و متأسفانه از شواهد و سوابق آنها به‌نظر می‌رسد که به نوعی دارای مصونیت انتخاباتی هستند و کارشان فقط تخریب کردن در فصل انتخابات است.
فلاحت‌پیشه افزود: برخی طیف‌های سیاسی که متأسفانه نظارتی بر روند کاری آنها احساس نمی‌شود افراد تندرو را دور خودشان جمع کرده‌اند و می‌خواهند با تخریب، امور را پیش ببرند و جذب رأی کنند. 
وی درباره اینکه آیا تخریب و جدل سیاسی مسئولان با هم سبب می‌شود که سطح مشارکت سیاسی – انتخاباتی مردم تغییر کند و در سبد رأی تندرو‌ها تأثیر داشته باشد، گفت: متأسفانه در مجموعه اظهارات مسئولان و کسانی که مسئول برگزاری انتخابات هستند جاذبه‌ای برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی ایجاد نشده است و بیشتر مردم را از حضور انتخاباتی دلسرد می‌کنند؛ مثلا اینکه وقتی رئیس شورای نگهبان پشت تریبون می‌رود و می‌گوید امیدی به مجموعه مدیران نیست، مردم با چه امید و انگیزه‌ای باید برای حضور پای صندوق‌های رأی مشتاق شوند؟ مگر اینکه غرض تشکیل مجلس تندور باشد که به خاطر دلسردی مردم از صندوق‌های انتخاباتی به همان طیف برسد.
 جدل‌ها اعلام چرخش برای 1400 است 
از سوی دیگر محمد نقوی‌حسینی، نماینده ورامین که از نظر سیاسی و تصمیمات پارلمانی در جرگه مخالفان علی لاریجانی در درگیری روز چهارشنبه‌اش با نماینده مشهد قرار می‌گیرد در شرح چرایی بروز و ظهور تندروی و جدل‌های سیاسی در صحن بهارستان به همشهری گفت: سخنان لاریجانی علیه پژمانفر، جملات سنگینی بود که باید پاسخگوی ادعاهایش باشد.
لاریجانی در نشست به پژمانفر، نماینده مشهد و عضو فراکسیون ولایی گفته بود: «عادت کردید با فریاد کارتان را جلو ببرید، توهین نکنید «دیکتاتوری دیکتاتوری»، دیکتاتور شما هستید که این بساط را در کشور به راه انداختید.»
 سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی با تأکید بر اینکه لاریجانی باید توضیح دهد که منظورش از اینکه همه تریبون‌ها دست شماست چیست؟ او ادامه داد: مگر ما در کشور بیش از 4تریبون داریم، تریبون دولت، مجلس، قوه قضاییه و مقام معظم رهبری 4 تریبونی هستند که مسئولان برای ارتباط با مردم در پیشبرد امور در اختیار دارند و صاحبان این تریبون‌ها هم عیان است، لذا چه معنایی دارد که لاریجانی می‌گوید همه تریبون‌ها دست شماست.  نقوی‌حسینی با بیان اینکه شاید منظور لاریجانی تریبون ائمه جمعه و حتی صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی باشد که اخیرا سمت و سوی مشخص پیدا کرده‌اند ادامه داد: خود لاریجانی باید توضیح دهد که منظور کدام تریبون است و منظورش از اینکه ما مسئول اوضاع کشور هستیم چیست ؟مگر دولت و یا مجلس در اختیار ما هستند؟
او ادامه داد: مگر چه میزان از اختلاس‌های عیان شده به طیف ما برمی‌گردد ، ما برجام را تأیید و تصویب کردیم ، ما به لوایح پالرمو و CFT رأی موافق دادیم یا ما برنامه‌ریز شرایط اقتصادی کشور هستیم که ایشان می‌گوید اوضاع مملکت را اینطور کردیم. 
نقوی‌حسینی تأکید کرد: از مجموع نظرات لاریجانی اینطور بر می‌آید که او در سودای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400است و چرخش موضع‌گیری نخستین قدم‌های او برای جذب رأی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است.

فلاحت‌پـیـشه: بـرخی طیف‌های سیاسی که متأسفانه نظارتی بر روند کاری آنها احساس نمی‌شود افراد تندرو را دور خودشان جمع کرده‌اند و می‌خواهند با تخریب، امور را پیش ببرند و جذب رأی کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید