• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82516
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BKAX
+
-

«بی.‌آر.‌تی» در راه بندرعباس

 کاظم گلخنی_خبرنگار

 چند ماه است از به کارگیری ۴۱ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل ‌و ‌نقل شهری بندرعباس می‌گذرد. اتوبوس‌های یاد‌شده که به یورو4 شهرت دارند، با طول ۱۲ متر و ظرفیت ۴۵ مسافر تولید صنایع خودروسازی سمنان تحت لیسانس صنایع خودرویی اسکانیای سوئد هستند. 
به گفته کارشناسان، اگرچه جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفری بندرعباس نیاز بیشتری به ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی دارد، مشکلاتی مانند ناتوانی مانور اتوبوس‌های درون‌شهری به دلیل عرض کم بسیاری از خیابان‌های فرعی شهر و همچنین برداشته شدن یارانه دولت برای خرید اتوبوس‌های جدید موجب شده است انتظار مردم در حوزه حمل ‌و ‌نقل درون‌شهری افزایش باید. با این حال، از دیدگاه بسیاری از شهروندان، فعالیت ۴۱ دستگاه اتوبوس یورو4 تحولی مثبت قلمداد شده است.
مدیر روابط عمومی سازمان حمل‌ و ‌نقل شهرداری بندرعباس به همشهری می‌گوید: تلاش می‌کنیم به‌زودی اتوبوس‌های بی.‌آر.‌تی در مسیرهای اصلی شهر جایگزین اتوبوس‌های یورو4 شوند.
امین زیرک می‌افزاید: بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس بی.‌آر.‌تی به ناوگان حمل ‌و ‌نقل شهری ملحق شده است که نیمی از آنها برای جابه‌جایی دانشجویان از خوابگاه‌ها به دانشگاه هرمزگان واقع در جاده میناب استفاده می‌شوند.
زیرک می‌گوید: احتمالا تا پایان امسال اتوبوس‌های بی.‌آر‌.تی وارد ناوگان حمل‌ و ‌نقل شهری می‌شوند و طبق برنامه همه ۴۱ دستگاه اتوبوس‌های یورو4 برای جابه‌جایی شهروندان به شهرک‌ها، محله‌ها و خیابان‌های فرعی اختصاص خواهند یافت.
زیرک ادامه می‌دهد: همچنین طبق برنامه، شهرداری قصد دارد برای خیابان‌های کم‌عرض تعدادی مینی‌بوس خریداری کند. البته در شرایط فعلی به‌ویژه حمایت نکردن دولت از شهرداری در تامین ناوگان حمل و نقل، کمبود نقدینگی و کاهش تولید اتوبوس و مینی‌بوس در صنایع خودرو‌سازی کشور، که ناشی از تحریم است، این روند با سرعت کمتری انجام خواهد شد. با این حال در نظر داریم برای همه شهرک‌های بلوار امام حسین (ع) ایستگاه اتوبوس ایجاد کنیم.
به عقیده کارشناسان حوزه شهری، با وجود فعالیت بیش از ۲۵۰۰ تاکسی و آغاز به کار صدها تاکسی اینترنتی در شهر نیاز این کلان‌شهر به توسعه صنعت حمل ‌و ‌نقل شهری با در نظر گرفتن وسعت و جمعیت شهر احساس می‌شود. قیمت هر دستگاه اتوبوس برای شهرداری 2 میلیارد تومان تمام شده و کرایه هر نفر فقط 2 هزار تومان است که به عقیده سخنگوی سازمان حمل ‌و ‌نقل شهرداری کفاف تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها را نمی‌دهد؛ از این رو از نگاه بسیاری از مردم اقدام مثبت شهرداری در به کار‌گیری اتوبوس‌های درون‌شهری ضروری است و بسیاری از مردم توقع دارند با گسترش فعالیت اتوبوس‌های شهری به خیابان‌های فرعی شهر خدمتی به اقتصاد مردم به‌خصوص اقشار متوسط و کم‌درآمد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید