• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8248
+
-

مأموریت اقتصادی سیاستمدار فرانسوی در ایران

مأموریت اقتصادی سیاستمدار فرانسوی در ایران

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران می‌آید. سفری که قرار است 14اسفند انجام شود و آن را زمینه‌سازی برای سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به تهران می‌دانند. لودریان می‌گوید که به دستور رئیس‌جمهور این کشور، برای انجام مذاکرات با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد. اما سابقه همکاری‌های روبه‌پیشرفت 2‌ کشور نشان می‌دهد مسائل اقتصادی در متن سفر او و مکرون به ایران قرار خواهد گرفت. به گزارش همشهری، فرانسه عنوان نخستین و بزرگ‌ترین همکار اقتصادی ایران در پسابرجام را یدک می‌کشد و توانسته است پس از توافق هسته‌ای، روابط اقتصادی خود با ایران را به سطح قبل از تحریم‌ها بازگرداند. فرانسوی‌ها که پس از تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همکاری‌های صنعتی و اقتصادی خود با شرکای ایرانی را تعلیق یا حتی متوقف کرده بودند، بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، دست‌به‌کار تنظیم قراردادهای مشارکتی جدید شدند و ایران نیز مذاکره برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با این کشور اروپایی، به‌ویژه در حوزه نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار گذاشت. همچنین در تیرماه امسال، نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11پارس‌جنوبی به ارزش 4.8میلیارد دلار امضا شد. خودرو برای فرانسه، هواپیما برای ایران در این میان، خودروسازان فرانسوی، نخستین گروه از فعالان اقتصادی اروپایی بودند که عملاً برای توسعه فعالیت‌های خود وارد گود شدند، درحالی‌که ایران نیز برای امضای نخستین قرارداد کلان پسابرجامی خود با غول هواپیماساز فرانسوی وارد مذاکره شده بود مسئولان ایرانی پس از امضای توافقنامه اولیه آن در بهمن 1394، عاقبت در دی‌ماه 1395، قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری را با این شرکت به امضا رساندند. قراردادی 10میلیارد دلاری که بین ایران‌ایر و ایرباس به امضا رسید و براساس آن، شرکت سازنده متعهد شد با اخذ مجوزهای لازم این هواپیماها را طبق زمانبندی ۱۰ ساله به ایران تحویل دهد. در مقابل اما، در فرایند بازگشت خودروسازان فرانسوی به بازار جذاب و گسترده ایران، شرکت پ‍ژو همکاری با ایران‌خودرو را از سر گرفت و سیتروئن با سایپا قرارداد بست. از سوی دیگر، شرکت رنو نیز که همکاری خود با خودروسازان ایرانی را به حالت تعلیق درآورده بود، در قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، دست‌به‌کار راه‌اندازی سایت اختصاصی تولید محصولات رنو در ایران شد. قراردادهایی که به گفته منصور معظمی، مدیرعامل ایدرو، در سال آینده منجر به عرضه 6خودروی جدید در ایران می‌شود. در مسیر پیش از تحریم‌ها معظمی همچنین با اشاره به اینکه مبادلات و همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه در سال‌های اخیر به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده است، می‌گوید: طرف‌های ایرانی تقریباً با تمام شرکت‌های بزرگ فرانسوی قرارداد بسته‌اند و علاوه بر مشارکت‌هایی که در حوزه خودروسازی داشته‌اند، در بخش ریلی نیز به‌زودی قراردادهایی با شرکت‌های فرانسوی امضا خواهند کرد. مدیرعامل ایدرو معتقد است: سیاست دولت و وزارت صنعت این است که بازار را در اختیار شرکت‌هایی بگذارد که با طرف ایرانی مشارکت دارند که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی در این زمینه نسبت به کشورهای همجوار همکاری بهتری دارند؛ اما انتظار از دولت و شرکت‌های فرانسوی بیشتر است و این امید وجود دارد که با سفر وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور فرانسه، ارتباطات دو کشور در سطح بالاتری هم رقم بخورد. مسائل بانکی، مانع توسعه روابط ایران و فرانسه پیش‌ازاین، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر فرانسه در تهران، مهم‌ترین مانع در روابط اقتصادی بین ایران و فرانسه را مسائل بانکی اعلام کرده و گفته بود: ضروری است برای افزایش حجم مبادلات راهکاری نیز برای مسائل بانکی پیدا شود. فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در تهران نیز با قبول محدودیت‌هایی در حوزه روابط بانکی و فاینانس از اتخاذ سازوکارهایی برای مقابله با این محدودیت‌ها خبر داده بود که ازجمله آنها، اختصاص اعتباراتی برای سرمایه‌گذاری، اعطای ضمانت‌های صادراتی، ارائه وام‌های مستقیم دولتی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین اعطای اعتبارات خرید از سوی بانک‌های دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه به پروژه‌های تعریف شده به ایرانیان بوده است. به گفته او طبق اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۷ میزان مبادلات دو کشور برابر با 3.8میلیارد یورو بوده که ۲ میلیارد یوروی آن مربوط به خریدهای نفتی توتال می‌شود. به گزارش همشهری بررسی‌ها نشان می‌دهد در مبادلات ایران و فرانسه نیز ایران در مقابل صادرات محدود، واردات سنگینی دارد و هرگز نتوانسته است در بحث صادرات کالا به تراز تجاری قابل‌قبولی با این کشور دست یابد به‌گونه‌ای که در سال‌های قبل از تحریم حجم واردات ایران از فرانسه حدود 25برابر صادرات ایران به این کشور بوده و در سال‌های اخیر نیز این رابطه در حال احیا شدن است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید