• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82479
+
-

ضیافت « یارمهربان» در فضای محدود‌

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: کردستان فقط‌ 1200متر‌مربع، فضای نمایشگاه‌های بین‌المللی دارد

گزارش
ضیافت « یارمهربان» در فضای محدود‌

نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان 10 الی 15 مهرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان در سنندج برپا می‌شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این باره با بیان این‌که با توجه به ضعف زیرساخت‌های موجود در این استان فضایی در شأن برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و کتاب استان را نداریم، گفت: امسال نیز نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان با فضا و امکاناتی محدود برگزار می‌شود که از مردم به دلیل بروز مشکلات احتمالی، معذرت‌خواهی می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا «جلال قلعه‌شاخانی» اظهار کرد: خدمات رسانه‌ها و فعالان فرهنگی در زمینه‌های مختلف برای توسعه فرهنگ و هنر استان کردستان قابل تقدیر است. وی افزود: با وجود همه مسائل و مشکلات و شرایط اقتصادی موجود، در 18 ماه گذشته موفق به برپایی 3 دوره نمایشگاه کتاب استانی در شهر سنندج همزمان با آغاز فصل جنب و جوش مدارس و دانشگاه در مهرماه که زمان طلایی برای بحث کتاب و کتابخوانی است، شده‌ایم.


استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ادامه عنوان کرد: کردستان با هزار و ۲۰۰ متر‌مربع فضای نمایشگاه‌های بین‌المللی با سایر استان‌های کشور که دارای 20 هزار متر‌مربع فضای تخصصی نمایشگاه دائمی با تمام زیرساخت‌های آماده هستند، رقابت می‌کند و خوشبختانه استقبال از نمایشگاه کتاب در کردستان بسیار چشمگیرتر از سایر استان‌ها بوده است. 

وی افزود: به دلیل میزان حضور، دانش و سواد مطالعاتی مردم استان به‌ویژه‌ شهر سنندج در نمایشگاه کتاب، میزان و نوع فروش کتاب‌ها و همچنین استقبال ناشران کشور از نمایشگاه کتاب استان کردستان، بسیار متفاوت‌تر و چشمگیر‌تر از سایر استان‌ها بوده است. وی عنوان کرد: برنامه‌های جنبی نهمین دوره نمایشگاه کتاب امسال در فضای خارج از نمایشگاه برگزار می‌شود تا فضای بیشتری در اختیار ناشران قرار گیرد.

قلعه‌شاخانی با اشاره به این‌که بخشی از یارانه خرید کتاب از محل اعتبارات استانی و قسمتی توسط وزارت ارشاد تامین می‌شود، عنوان کرد: امسال میزان یارانه خرید کتاب به اندازه فروش سال گذشته در نظر گرفته شده است و در صورت افزایش استقبال مردم هم این سهم بیشتر می‌شود. وی یادآور شد: 6 روز برگزاری نمایشگاه محوربندی شده و هر محور از جمله ادبیات، زبان‌شناسی کودک و نوجوان با نام یکی از مفاخر آن حوزه نام‌گذاری شده است.


میزبانی از 13 ناشر عراقی 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: با حضور 13 ناشر از اقلیم کردستان عراق، نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان 10 الی 15 مهرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان در سنندج برپا می‌شود. «عبید رستمی» با اشاره به این‌که تاکنون برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای برپایی بهتر نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به گلایه‌های ناشران شرکت‌کننده در هشتمین دوره نمایشگاه کتاب از نامناسب و ناکافی بودن غرفه‌ها، امسال تاکنون 218 غرفه برای ناشران آماده شده است. 

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عنوان کرد: تاکنون 156 ناشر مستقل، 90 نمایندگی ناشر از سراسر کشور، 12 ناشر استانی و ۱۳ ناشر از اقلیم کردستان، برای حضور در این دوره از نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. وی اعلام کرد: با حضور این تعداد ناشر از اقلیم کردستان، 2 هزار و 500 عنوان از 50 هزار جلد کتاب وارد نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان می‌شود.


30درصد تخفیف

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان ادامه داد: برای این‌که نمایشگاه همچون سنوات گذشته، فقط به چند روز برگزاری مختص نشود و بن‌های نمایشگاه نیز باطل نشود، تعدادی از کتاب‌فروشی‌های استان در سامانه به عنوان نمایشگاه همراه نمایشگاه، ثبت‌نام کرده‌اند که در این صورت شهروندان تا یک ماه بعد هم می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را در شهر خریداری کنند.

رستمی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با ۳۰ درصد تخفیف در خدمت مردم است که ۲۰ درصد این میزان، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارت‌ها لحاظ و ۱۰ درصد هم به عنوان پایه توسط ناشران حاضر در نمایشگاه عرضه می‌شود. وی افزود: بخش علمی و برنامه‌های جنبی نمایشگاه، شامل 8 برنامه تخصصی و علمی با حضور اساتید دانشگاه، هیات‌های علمی و افراد برجسته حوزه کتاب است که از غرب کشور دعوت شده‌اند. 

 معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: در راستای واگذاری تصدیگری دولت، اجرای بخشی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه به انجمن‌های مرتبط فرهنگی و هنری استان سپرده شده استکه از جمله می‌توان به برپایی شب شعر کُردی با حضور شاعران کُرد استان‌های کرمانشاه و ایلام، همایش کُردی فرهنگ آیینی و پایداری و نقش رسانه و جوانان در ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد. 

وی با بیان این‌که در روز افتتاحیه استاد «مصطفی ملکیان»، حیدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر اقلیم کردستان با هیات همراه از مهمانان ویژه افتتاحیه هستند، عنوان کرد: همچنین در این روز از ۱۶ نفر، شامل 2 نفر ناشر، 2 نفر مترجم، 2 نفر مولف،2 نفر حوزه کودک، 2 نفر از مروجان کتاب و کتابخوانی، 2 نفر حوزه کودک و 4 نفر از جام باشگاه‌های کتاب استان کردستان تقدیر می‌شود.


رونمایی ویژه از 17 کتاب

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از رونمایی ویژه 17 کتاب که از تازه‌های نشر با ارزش در کردستان هستند خبر داد و گفت: رسانه‌ها باید با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات پیش روی ناشران، که نقش کتاب در جامعه را کم‌اهمیت کرده است، در راستای احیای اهمیت کتاب و کتابخوانی بیش از پیش تلاش کنند.  رستمی از حضور ۶۹ ناشر و 121 کتاب‌فروشی فعال در استان خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کردستان 168 عنوان کتاب در 190 هزار و 100 جلد تیراژ چاپ شده است که از این تعداد نیز ۳۶ عنوان در ۵۲ هزار و 100 جلد شامل کتاب کُردی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید