• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82350
+
-

گشایش اولین پلاتوی تئاتر در ایلام

نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر ایلام با نام استاد «علی باسره» هنرمند تئاتر ایلامی گشایش یافت. به گزارش ایسنا، «شهرام کرمی» مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که افتتاح یک سازه نمایشی به عنوان محلی برای ارائه آثار هنری مهم‌ترین اتفاقی است که به رشد و توسعه تئاتر یک استان کمک می‌کند، اظهار کرد: ما وقتی می‌توانیم چنین مکانی را تاسیس کنیم، یعنی هدف ما چیزی جز توسعه تئاتر نیست.

وی افزود: این پلاتو حاصل زحمات و پیگیری‌های مجدانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام است و این رویداد آغازی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در این استان خواهد بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز با اشاره به این‌که این استان در بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری استانِ نخستین‌هاست، اظهار کرد: با تلاش مجموعه همکارانم در این اداره کل و با ایجاد همدلی میان هنرمندان استان، سال گذشته اولین نگارخانه تخصصی با نام استاد صندوق‌آبادی راه‌اندازی شد و خوشبختانه اولین پردیس سینمایی امید را با حمایت شهردار ایلام کلنگ‌زنی کردیم. همچنین، اولین هنرستان هنرهای زیبا در ایلام تاسیس شد و اکنون شاهد گشایش اولین پلاتوی تئاتر هستیم.

«عمران خودآموز» ادامه داد: نام‌گذاری مکان‌های فرهنگی و هنری به نام اساتید و مفاخر هنری استان نوعی قدرشناسی از زحمات آنهاست. جایگاه ویژه و سوابق استاد علی باسره در هنرهای نمایشی آن‌قدر پررنگ است که بتوان این پلاتو را به نام ایشان نام‌گذاری کرد.

وی تاکید کرد: سال گذشته توانستیم با حمایت استاندار اعتباری را برای راه‌اندازی این پلاتو تصویب کنیم و خوشبختانه 508 میلیون تومان از منابع استانی و 130 میلیون تومان از محل منابع ملی برای تجهیز این سالن تخصیص یافت. بنا بر این گزارش، پس از افتتاح پلاتوی استاد باسره نمایش «صحنه پاییز ندارد» ساخته «رضا زیدی» و «احمد نورمحمدی» درباره زندگی و آثار استاد باسره و همچنین نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی «محمد اسماعیل‌بیگی» روی صحنه رفتند.

در این مراسم از استاد باسره توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد ایلام، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، انجمن نمایش ایلام، انجمن سینمای جوانان ایلام و انجمن هنرهای تجسمی ایلام تقدیر شد. علی باسره، هنرمند ایلامی، از سال 1347 با فعالیت‌های پشت صحنه قدم در وادی تئاتر گذاشت. وی سال 51 با بازی در نمایش «عمو زنجیرباف» هنر تئاتر را شروع کرد و بعدها در تئاتر خرمشهر در زمینه‌ نمایشنامه دفاع مقدس به فعالیت هنری پرداخت.

وی نمایش‌نامه‌هایی را از نویسندگان مطرح ایران و جهان همچون بهرام بیضایی، علی نصیریان، بیژن موفی، خلج و آنتوان چخوف روی صحنه برده است. این هنرمند ایلامی از سال 1360 تاکنون فعالیت‌های زیادی در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر استان ایلام با بازی و کارگردانی آثاری همچون بوتیک رنگارنگ، سبدی پر از نام گمشده، این شناسنامه باطل نمی‌شود، شوم، تولیدی دیگر، عمو جنگلبان و شام غریبان در کارنامه هنری خود دارد. وی در چند فیلم تلویزیونی به نام‌های شکفتن در مه، مشق شب، همچون نسیم و هانا نیز ایفای نقش کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید