• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82293
+
-

فاضلاب ۶ بیمارستان خوزستان به رودخانه‌ها می‌ریزد

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان: مدیریت سیستم تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان استان وضعیت نامناسبی دارد

نشست
فاضلاب ۶ بیمارستان خوزستان به رودخانه‌ها می‌ریزد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان وضعیت تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان این استان را نامناسب اعلام کرد و گفت که از این تعداد، فاضلاب عفونی ۶ بیمارستان به صورت تصفیه‌نشده و خام وارد رودخانه‌ها و منابع آبی استان می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد اشرفی» در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با انتقاد از سیستم ناکارآمد تصفیه فاضلاب‌ بیمارستانی در خوزستان بیان کرد: بیمارستان‌های حضرت زینب(س) ماهشهر و لالی اصلا تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند و تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان‌های گلستان، منفرد نیاکی (۵۷۸ ارتش) و سینا در اهواز و نیز امام رضا(ع) امیدیه بیش از یک سال است غیرفعال شده‌اند و فاضلاب این بیمارستان‌ها به صورت تصفیه‌نشده و خام به رودخانه تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۵۹ بیمارستان در خوزستان ادامه داد: به طور کلی وضعیت مدیریت سیستم تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان نامناسب است. اشرفی اظهار کرد: هیچ توجیهی وجود ندارد که بیمارستان‌ها سیستم تصفیه فاضلاب نداشته باشند و فاضلاب آنها به صورت مستقیم در محیط‌زیست و منابع آبی تخلیه شود. وی گفت: پایش فاضلاب بیمارستان‌ها هر 3 ماه یک بار بر اساس نمونه‌گیری آزمایشگاه یا اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان انجام می‌شود.


۴۰ درصد فاضلاب اهواز در کارون

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در ادامه با ابراز ناامیدی از اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب شهری که به کارون می‌ریزد، از نبود پیشرفت مناسب در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌ شهری در خوزستان به‌ویژه اهواز انتقاد و بیان کرد: تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون به‌ویژه در مقطع اهواز همچنان ادامه دارد.

اشرفی افزود: هم‌اکنون ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز که حجم قابل ‌توجهی است، از 5 خروجی اصلی به صورت مستقیم و بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می‌شود که از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. وی گفت: تامین نشدن اعتبار تصفیه‌خانه فاضلاب اهواز باعث شده است این تصفیه‌خانه تکمیل نشود و حتی اقدامات کوتاه‌مدت برای چند نقطه بحرانی نیز به نتیجه نرسد. این مسئول ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان متعهد شده بود که تا نیمه نخست سال جاری 5 تصفیه‌خانه فاضلاب را در شهرهای این استان به بهره‌برداری برساند، اما این طرح‌ها با ۸۰ درصد پیشرفت هنوز به اتمام نرسیده‌اند.


حذف ردیف اعتباری مصوبه احیای کارون

اشرفی با اشاره به حذف ردیف اعتباری مصوبه علاج‌بخشی و احیای کارون گفت: اگرچه در این زمینه با رئیس‌جمهوری نیز مکاتبه شده، اما این اعتبار هنوز محقق نشده است. وی افزود: البته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر اخیرش به خوزستان وعده داد که اعتبار این طرح در بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان اظهار کرد: تنها راهکار جلوگیری از تخلیه فاضلاب به کارون همین مصوبه است زیرا با اعتبارات استانی نمی‌توان تصفیه‌خانه‌های فاضلاب راه‌اندازی کرد. این مسئول ادامه داد: بر اساس گزارش جهاد کشاورزی، راندمان آبیاری در خوزستان از ۳۰ درصد به ۴۲ درصد رسیده است، اما هنوز این رقم با استانداردها و شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.


عامل اصلی تهدید سلامت شهروندان

در ادامه این نشست، رئیس مرکز بهداشت خوزستان بدون اشاره به آثار تخلیه فاضلاب عفونی بیمارستان‌ها به رودخانه‌ها، عامل اصلی تهدید سلامت و بهداشت شهروندان را فاضلاب‌های شهری و پساب‌های کشاورزی بیان کرد. «مهدی حسینی‌زاده» گفت: بیش از ۷۰ درصد فاضلاب اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود و لازم است برنامه وسیع و استراتژی مشخصی برای جلوگیری از آن تدوین شود.

وی افزود: از ۵۹ بیمارستان خوزستان ۳۹ بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، 4 بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی آبادان، 7 بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول، 4 بیمارستان زیر نظر شوشتر و 5 بیمارستان زیر نظر بهبهان اداره می‌شوند. حسینی‌زاده اظهار کرد: مرکز بهداشت بر تصفیه‌خانه‌های بیمارستان‌های خصوصی و دولتی نظارت مستمر دارد. بیشتر بیمارستان‌های خوزستان دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند، اما برخی مواقع ممکن است دچار اختلال شوند.


مشکل تصفیه‌خانه بیمارستان گلستان اهواز

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست از آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌ زیست انتقاد کرد و گفت: آزمایشگاه‌های مرجع در ارسال آزمایش‌ها یا خوداظهاری‌های مربوط به بیمارستان‌ها تعلل یا تاخیر دارند، یا به دلیل مسائل مالی آزمایش‌ها را انجام نمی‌دهند که در صورت ادامه این روند از طریق مراجع قانونی با آنها برخورد می‌شود.

«فرهاد صفدری» ادامه داد: تصفیه‌خانه بیمارستان گلستان اهواز قابل تعمیر یا بازسازی نیست و به عنوان یکی از اولویت‌ها در حال جایگزینی تصفیه‌خانه آن هستیم. وی بیان کرد: بیمارستان امیدیه یکی از بیمارستان‌های زیان‌ده و میزان اشغال تخت آن پایین است، اما در صورت تامین اعتبار، تصفیه‌خانه فاضلاب این بیمارستان نیز راه‌اندازی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید