خطر در کمین روستاییان و گردشگران گرمدره
پل چوبی این روستا که 40 سال پیش برای عبور کشاورزان ساخته شده بود، اکنون محلی برای تردد خودروها شده و ایمن نیست
پلهای معلق، جاذبههای گردشگری ایدهآلی هستند که هر گردشگری دوست دارد برای یکبار هم که شده آن را تجربه کند؛ پلی که ایمن باشد و افراد با خیال آسوده از آن گذر کنند.
به گزارش ایسنا، پل چوبی روستای گرمدره از توابع شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری یکی از پلهایی است که زمانی تنها برای عبور و مرور کشاورزان احداث شده ولی امروز محل تردد گردشگران و ماشینهای سواری است.
پل چوبی ناایمن
عباس یکی از ساکنان روستای گرمدره در خصوص پل چوبی (پل فنری) این روستا میگوید: روزانه به طور متوسط 50 نفر از این پل تردد میکنند و با توجه به گردشگرپذیر بودن روستا، تعداد ترددها در روزهای تعطیل به 200 نفر هم میرسد. وی با اشاره به اینکه این پل چوبی از ایمنی لازم برخوردار نیست، میگوید: در حال حاضر خودروها نیز از این پل تردد میکنند که متاسفانه طی چند سال اخیر 2 ماشین در رودخانه افتاده است. عباس با بیان اینکه اهالی روستا درخواستهای زیادی را مبنی بر ایمنسازی پل به مسئولان دادهاند، گفت: با وجود قولهای داده شده تاکنون اقدامی انجام نشده است.
شریفی دهیار روستای گرمدره در خصوص پل معلق گپز (پل چوبی)، اظهار کرد: این پل در سال 1360 به منظور دسترسی کشاورزان روستاهای گرمدره و قوچان به مزرعه گپز توسط جهاد سازندگی بر روی رودخانه زایندهرود احداث شد. وی افزود: این پل دارای 4 پایه فلزی در وسط رودخانه است که با 10 سیم بکسل به طول حدود 70 متر به زمین متصل شده است. شریفی با اشاره به اینکه این پل در ابتدا تنها برای استفاده کشاورزی احداث شده و وسایل نقلیه باری سبک نیز تا حدودی از آن تردد میکردند، ادامه داد: پس از ورود مسافران و گردشگران در منطقه، این پل پر تردد شد، به طوری که پس از 20 سال سطح پل از بین رفت و کشاورزان روی آن را با چوب سپیدار پوشاندند. وی تاکید کرد: اکنون پس از گذشت حدود 40 سال از احداث این پل در کنار زیبایی منحصربهفرد آن که سالانه مورد بازدید و تردد تعداد زیادی مسافر و گردشگر قرار میگیرد، به دلیل باریک بودن، فرسودگی و تخریب سطح پل، تبدیل به محلی بسیار پر خطر و حادثهخیز شده، به طوری که بعضا مشاهده میشود همزمان چند خودرو و مسافر بر روی آن تردد میکنند، که این پل تاب تحمل این وزن را ندارد. دهیار گرمدره با اشاره به اینکه در طول سال گردشگران بسیار زیادی از این پل تردد میکنند، گفت: در صورت بریده و یا تخریب شدن پل ممکن است دهها نفر در رودخانه سقوط کنند و با توجه به عمیق و پر آب بودن رودخانه، جان خود را از دست بدهند.
وی تاکید کرد: احداث پل ایمن دیگری در کنار پل گپز برای استفاده کشاورزان و تبدیل پل معلق فعلی به پل پیادهروی گردشگری مدتی است که از طریق کشاورزان و شوراهای اسلامی محل به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفته ولی متاسفانه دستگاههای ذیربط اقدامی انجام ندادهاند.
ایمن سازی پل
«سجاد کریمیکیا»، بخشدار زایندهرود اظهار کرد: با توجه با اتفاقات اخیر و درخواست مردم محلی برای ایمنسازی پل گپز، کارشناسانی از دفتر فنی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حملونقل جادهای و جهاد کشاورزی در منطقه حضور پیدا کردند و از نزدیک شاهد مشکلات این پل بودند.
وی با اشاره به اینکه تمامی کارشناسان بر لزوم مستحکمسازی پل تاکید داشتند، افزود: در مرحله نخست مقرر شد این پل مسدود شده،اجازه تردد به گردشگران داده نشود. بخشدار زایندهرود تصریح کرد: مقرر شد از سوی فرمانداری مدیران کل این چهار اداره دعوت و ضمن تبیین اهمیت موضوع، متولی ایمنسازی این پل مشخص شود. وی با بیان اینکه با وجود مسدود اعلام کردن این پل، همچنان تردد در حال انجام است، خاطرنشان کرد: مجددا از سوی بخشداری برای برگزاری جلسه مدیرانکل به منظور تعیین تکلیف متولی ایمنسازی این پل مکاتبه صورت گرفته است.
کریمیکیا خاطرنشان کرد: با مشخص شدن متولی ایمنسازی پل، از ایجاد حوادث احتمالی جلوگیری خواهد شد. شهرستان سامان به عنوان نگین استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین شهرستانهای این استان به شمار میرود که به طور متوسط سالیانه بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر گردشگر و مسافر از جاذبههای طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری آن بازدید میکنند.
این شهرستان دارای پلهای تاریخی بسیاری از قبیل پل زمانخان، پل هوره، پل کاهکش پل چوبی و... است. این پلهای تاریخی و زیبا بر روی زایندهرود خروشان بنا گذاشته شده است و تاریخی بودن و معماری خاص آنها در کنار رودخانه خروشان زایندهرود جاذبههای گردشگری بسیار ارزشمندی را در منطقه فراهم کرده است.