• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82178
+
-

پیروزی بزرگ محافظه‌کاران در اتریش

جهان‌نما
پیروزی بزرگ محافظه‌کاران در اتریش


محافظه‌کاران اتریش، در انتخابات این کشور به یک پیروزی بزرگ رسیدند و سباستین کورتس، صدراعظم پیشین، دوباره مأمور تشکیل دولت شده است.
به گزارش نیویورک‌تایمز، این انتخابات 4ماه بعد از آن انجام گرفت که یک رسوایی، کورتس را مجبور کرد دستور برگزاری انتخابات فوری را صادر کند. حزب مردم به رهبری کورتس، در این انتخابات 37درصد آرا را به‌خود اختصاص داد. این حزب، در انتخابات پیش، 31درصد آرا را به‌ خود اختصاص داده بود. برخلاف اوج‌گیری محافظه‌کاران، راست‌های افراطی که در دولت پیشین با حزب کورتس ائتلاف کرده بودند سقوط شدیدی داشتند و تنها 16درصد آرا را به‌خود اختصاص دادند.
دستور برگزاری انتخابات فوری بعد از آن صادر شد که ویدئویی جنجالی در ‌ماه مه از ملاقات رهبر سابق حزب راست افراطی با برخی نزدیکان یک الیگارش روس در ایبیزا منتشر شد. در این ویدئو، هاینتس کریستیان اشتراخه که در آن زمان عضو دولت بود به برادرزاده تاجر روس، برخی قراردادهای دولتی را وعده می‌دهد. کورتس که بعد از ائتلاف با حزب راست افراطی آزادی، دولت تشکیل داده بود‌، بلافاصله بعد از انتشار ویدئو، از آنها فاصله گرفت و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شد.
حزب مردم، در 8ایالت از 9ایالت فدرال اتریش برنده بوده و تنها در وین انتخابات را به سوسیال‌دمکرات‌ها واگذار کرده است. سوسیال‌دمکرات‌ها در مجموع 21.7درصد آرا را کسب کرده‌اند.
با وجود درخشش حزب مردم در این انتخابات، اکثریت در پارلمان در اختیار این حزب نیست و کورتس برای تشکیل دولت، باید مذاکرات ائتلافی را شروع کند. یکی از گزینه‌های صدراعظم سابق اتریش، ائتلاف دوباره با حزب آزادی است اما به‌خاطر رسوایی‌های به‌وجودآمده، احتمالا کورتس 33ساله به‌دنبال گزینه‌های دیگر خواهد بود.
توافق با سبزها (14درصد آرا) و حزب نئوس (7.8درصد آرا) که لیبرال و طرفدار تجارت است، گزینه محتملی است چون بعید به‌نظر می‌رسد کورتس به‌دنبال یک ائتلاف بزرگ با سوسیال‌دمکرات‌ها باشد.
پیش‌بینی می‌شود مذاکرات ائتلافی برای تشکیل دولت، چند هفته طول بکشد. کورتس بعد از مشخص شدن پیروزی حزبش در دفتر مرکزی حزب گفت: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و خالصانه از همه آنهایی که رأی دادند تشکر کنم. قول می‌دهم تمام تلاشمان را برای اتریش زیبا به‌کار خواهیم بست.»
نوربرت هوفر، رهبر جدید حزب آزادی گفته که احتمالا حزبش با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، بخشی از ائتلاف نخواهد بود؛ «باید خودمان را برای حضور در بلوک احزاب مخالف دولت آماده کنیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید