• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82179
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2nAM
+
-

عبدالمهدی: همه به‌دنبال مذاکره هستند

عبدالمهدی: همه به‌دنبال مذاکره هستند


نخست‌وزیر عراق در نخستین اظهارنظر رسمی بعد از سفر خارج از برنامه‌اش به ریاض، گفت: فکر می‌کنم عربستان برای صلح و پایان‌ تنش‌های کنونی منطقه آماده است. او همچنین تأکید کرد: اکنون برای عقب‌نشینی و باز‌کردن پرونده‌هایی که تاکنون بسته بوده نوعی آمادگی وجود دارد. خبرنگار شبکه الجزیره گفت: به‌نظر می‌رسد اظهارات عبدالمهدی با مواضع دولت ایران مبنی بر اینکه پیام‌هایی از سوی ریاض توسط یک کشور ثالث به تهران ارسال شده مطابقت دارد. نخست‌وزیر عراق همچنین در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفت: همه ما باید برای دور‌کردن سایه جنگ از سر منطقه تلاش کنیم؛ چرا‌که این جنگ درصورت وقوع برای همه کشورها ویرانی به بار خواهد آورد. عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌نظرم اکنون هیچ‌کس جز اسرائیل خواهان جنگ نیست و نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند عامل حملات پهپادی به پایگاه‌های نظامی حشد شعبی در عراق نیز این رژیم بوده است.
نخست‌وزیر عراق در پاسخ به این سؤال مجری شبکه الجزیره که هدف اصلی شما از سفر به ریاض چه بوده، گفت: مشغول تلاش برای کاهش تنش‌های فعلی در سطح منطقه هستیم و باور دارم پایان جنگ در یمن می‌تواند نقطه مناسبی برای شروع این مسیر باشد. عبدالمهدی در پایان این مصاحبه تأکید کرد: همه، ازجمله آمریکا به‌دنبال مذاکره هستند و هر دو کشور ایران و عربستان برای ورود به این مسیر آمادگی دارند.
تمام اینها در حالی است که عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، هفته گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، گفت: امیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان بعد از حملات آرامکو در مکالمه‌ای تلفنی از من خواست با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کنم. دونالد ترامپ نیز در تماسی جداگانه از من خواست برای کاهش تنش‌ها و زمینه‌سازی‌ برای توافقی جدید با ایران اقدام کنم. شبکه الجزیره در این‌باره نوشت: امارات چند‌ماه پیش از سعودی‌ها روند تغییر مواضع نسبت به ایران را آغاز کرد تا جایی که این کشور تاکنون حتی حاضر نشده نام ایران را به‌طور مستقیم در ارتباط با پرونده آرامکو ذکر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید