• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8210
+
-

ونکوور، سنگاپور ، استکهلم و سه تای دیگر

Treepedia سایتی است که تراکم درختان و فضای سبز شهرهای جهان را با نقشه نشان می‌دهد. در این راستا از اطلاعات نقشه‌های گوگل مپ و گوگل استریت استفاده شده که تعداد درخت‌های خیابان‌ها را هم مشخص می‌کند. این سایت با همکاری مجمع جهانی اقتصاد (WEF) شکل گرفته است و با کمک آن می‌توان سبزترین شهرهای جهان را پیدا کرد. در این بین 6شهر از سوی سایت تری‌پدیا (پدیده درخت) به‌عنوان سبزترین‌ها معرفی شده‌اند. البته نباید فراموش کرد این شهرها با پورتلند و لس‌آنجلس، تورنتو، برلین، اشتوتگارت، اسلو و ژنو رقابت تنگاتنگی دارند.

 

 

 1- آگوستن بورگ دانمارک

 منطقه‌ای که از یک‌دهه پیش حرکت به سوی سبز شدن را آغاز کرده، اکنون به‌خاطر بام‌های سبزش شهرت جهانی پیدا کرده است. باغ‌هایی که روی بام‌ها ایجاد می‌شوند، به‌عنوان عایق شهری عمل می‌کنند. به این صورت که با جذب آب‌های حاصل از بارندگی، ریزش آب به سطح شهر را کاهش می‌دهند. جالب است بدانید که آگوستن بورگ نخستین شهر جهان به شمار می‌رود که از قطارهای الکتریکی خیابانی بدون آلایندگی استفاده کرد. این شهر همچنین مجهز به 12خانه بازیافت است که 70درصد زباله‌های جمع‌آوری شده را بازیافت می‌کنند.

 

 

 

 2- ونکوور کانادا

شهری ساحلی است که 560هزار نفر جمعیت دارد و طبق برآورد مجله اکونومیست، به‌عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی شناخته شده است. اکنون ثابت شده که نه‌تنها بهترین شهر برای زندگی است بلکه مدل کانادایی، بهترین الگو برای استفاده از منابع انرژی تجدید شدنی است. شاید جالب باشد که بدانید طبق آمار سایت تری پدیا، 19.5درصد مساحت خیابان‌های ونکوور را درختان و فضای سبز تشکیل می‌دهند. برای این منظور مدیریت شهری ونکوور یک برنامه 100ساله جاه‌طلبانه را برای زندگی پاک و سبز از سال‌ها پیش آغاز کرده و تاکنون با کاشت هزاران اصله درخت موفق شده 20درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای را براساس ساختار پیمان کیوتو کاهش دهد.

 

 

 

  3-استکهلم سوئد

میزان کاشت درخت در این شهر آن قدر زیاد است که حتی میانگین آن از میانگین کاشت درخت در دیگر شهرهای اروپایی در هرسال بالاتر رفته. پایتخت  کشور سوئد بین کشورهای شمال اروپا، شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور به شمار می‌آید. با وجود این اما استکهلم به‌عنوان یکی از تمیزترین و سرسبزترین پایتخت‌های دنیا شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۰، به آن، جایزه پایتخت سبز اروپا داده شد. در سال‌های اخیر هم میزان کربن دی اکسید تولید شده در این شهر، ۲۵ درصد کمتر شده است و برنامه‌ای برای حذف کامل سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ در آن در حال اجراست.

 

 

 4- کپنهاگ دانمارک

 کپنهاگ، ویژگی‌های خاص زیادی دارد که آن را از بقیه شهرهای دنیا متمایز می‌کند ؛ ویژگی‌هایی از قبیل: فراوانی آب و تعداد بالای پارک و خیابان‌هایی که مسیر دوچرخه سواری دارند. کپنهاگ بسیار سبز است. در سال ۲۰۱۵، قوانین بسیار جالبی در این شهر حاکم شد و آن هم این بود که هر شهروند باید در هر ۱۵ دقیقه پیاده روی، به یک ساحل یا پارک دسترسی داشته باشد و با این سیاست، پارک‌های بسیاری در سرتاسر شهر ساخته شد. ساکنان این شهر دوچرخه و مترو را بر اتومبیل شخصی ترجیح می‌دهند. با این حال حمل‌ونقل سبز تنها بخشی از برنامه شهری دوستدار محیط‌زیست این شهر است. در سال 2006، کپنهاگ برنده جایزه زیست‌محیطی اروپا را برخورداری از آبراه‌های تمیز و مدیریت برنامه‌ریزی زیست‌محیطی ربود.

 

 

  5-بوستون آمریکا

طبق آنچه نقشه‌های سایت تری پدیا ادعا می‌کنند، یکی از سبزترین شهرهای دنیاست. گواه این ادعا هم توصیه تورهای گردشگری در این شهر است. به همین‌خاطر هیچ گردشگری پارک‌های مختلف، طبیعت زیبا و پردرخت بودن بسیاری از مکان‌های بوستن را از یاد نمی‌برد.به‌طوری که اغلب تورها بازدید رایگان از باغ آرنولد را در برنامه‌های خود می‌گذارند. این پارک که بیشتر از ۲۶۰ هکتار مساحت دارد از طلوع تا غروب آفتاب باز است. در این پارک مسیر‌های دویدن، باغ‌های گوناگون، علفزار و گل‌های زیادی از سراسر دنیا وجود دارد.

 

 

  6-سنگاپور

این کشور در فهرست سبزترین‌های دنیا قرار دارد. در دهه‌های اخیر، درحالی‌که جمعیت و اقتصاد سنگاپور رشد می‌کرد، پوشش سبز آن هم افزایش یافت. در دهه ۱۹۸۰ حدود ۳۶ درصد این شهر سبز بود و حالا این درصد به ۴۷ رسیده است. مدیر شورای ساختمان‌های سبز در سنگاپور می‌گوید که مسئولان کشور همه گام‌های لازم برای ساختن یک اکوسیستم تجدیدپذیر را برمی‌دارند. این کار بسیار ضروری است؛زیرا این کشور منابع طبیعی چندانی ندارد. جالب است بدانید که یک نماد معروف از سبزی سنگاپور، اَبَردرخت‌های مصنوعی در باغ‌های خلیج مارینا هستند که بلندی‌شان از ۲۵ تا ۵۰ متر است. ساختار این ابر‌درخت‌ها فلزی است و علاوه بر جمع‌آوری آب باران برای استفاده در باغ‌ها، صفحات خورشیدی برای تولید برق نیز دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :