• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81923
+
-

نگرانی فعالان محیط‌زیست از مهر تأیید بر طرح‌های انتقال آب و سدسازی

سدسازی‌ها و پروژه‌های انتقال آب در سفر وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری کلید خورد

محیط زیست
نگرانی فعالان محیط‌زیست از مهر تأیید بر طرح‌های انتقال آب و سدسازی

سفر وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری فعالان محیط‌زیست را نگران کرد و آنطور که آنها اعلام کرده‌اند، تمام ملاحظات زیست‌محیطی در سفر وزیر نیرو به استان چهارمحال و بختیاری زیر پا گذاشته شده و طرح‌های متوقف شده به‌دلیل تهدید محیط زیست، بار دیگر آغاز شد.

هومان خاکپور، فعال محیط‌زیست و عضو شبکه تشکل‌های منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری و خوزستان در همین رابطه به مهر گفته است، مشکلی که در سفر وزیر نیرو به استان چهارمحال و بختیاری گلایه‌ساز شده به موضوع سدها و طرح‌های انتقال آب برمی‌گردد. او گفت: چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی است که معمولا شرایط ذخیره نزولات آسمانی در چنین اقلیمی شکننده است و آب به راحتی از دسترس خارج می‌شود.
به گفته خاکپور، در سفر وزیر نیرو به استان چهارمحال و بختیاری، احداث سد باباحیدر با هدف تامین آب شرب تأیید شد، درحالی‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست صراحتاً اعلام کرده است، نقطه احداث سد در محلی واقع شده که بیش از 20سال محل دفن زباله بوده و به‌دلیل نفوذ شیرابه با احداث این سد سلامت آب و مردم نیز به خطر می‌افتد. این فعال محیط‌زیست با انتقاد از 7طرح انتقال آب از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر گفت: یکی از موارد تأسف‌انگیز در این سفر این بود که نزدیک به انتخابات مجلس انجام شد و در این فضا ملاحظات منطقه‌ای و کوتاه‌مدت و مقطعی به ملاحظات پایدار محیط‌زیستی ترجیح داده شد. او گفت: نمایندگان حوزه‌های انتخابی به‌دنبال گرفتن تأییدیه برای طرح‌های انتقال آب بودند تا بتوانند حس کاذب رضایت نسبی و منفعت کوتاه‌مدت برای مردم ایجاد کنند. مثلا نماینده‌ای که طرح انتقال آب بهشت‌آباد به فلات مرکزی در حوزه او بوده، به‌دنبال این بود که این طرح کلید بخورد. درحالی‌که سال‌ها برای نشان دادن مضرات آن تلاش شده بود و اثبات شد که در این طرح ملاحظات محیط‌زیستی رعایت نشده است.

او افزود: متأسفانه مهر تأیید این طرح نیز با وجود آنکه سال‌ها برای متوقف شدن آن تلاش شد با اصلاحات ظاهری از سوی وزیر نیرو رقم خورد و با اجرای آن موافقت شد. 
خاکپور گفت: انتظار داشتیم وزیر نیرو ببیند در طرح‌هایی که وزارتخانه دنبال می‌کند ملاحظات محیط‌زیستی نادیده گرفته شده است، اما موضوع برعکس شد و نمایندگان استان به‌دنبال منفعت‌های کوتاه‌مدت منطقه‌ای، برای کسب آرا در انتخابات بعدی بودند و منافع سیاسی ملاحظات محیط‌زیستی را در این سفر نادیده گرفت. او گفت: طرح انتقال آب ونک-رفسنجان که در حوزه انتخابی دو نماینده بود نیز به‌دلیل منافع منطقه‌ای نمایندگان مهر تأیید خورد و توافقات مکتوبی با شرکت عمران رفسنجان انجام شد. به گفته او، توافق محدودی نیز بین دو نماینده بروجن و لردگان و استاندار و شرکت عمران رفسنجان صورت گرفت که اما و اگرهای بسیاری به لحاظ کارشناسی، فنی و محیط‌زیستی داشت. اما این طرح را نیز به‌عنوان مطالبه مردمی جا انداختند و طرح متوقف شده را دوباره راه‌اندازی کردند.
خاکپور تأکید کرد: آغاز طرح بهشت آباد، طرح ونک - رفسنجان، طرح گلاب و طرح سبزکوه همه در دولت‌های قبلی بود. اما دولت‌های قبل حداقل به اعتراضات فعالان محیط‌زیست و ملاحظات محیط‌زیستی اهمیت دادند و این طرح‌ها را متوقف کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید