• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81918
+
-

اسناد مالی ریاست‌جمهوری در تیررس پژوهشگران

خبر: اسناد مالی نهاد ریاست‌جمهوری در دوره سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۷ که فعالیت دوران ۱۰نخست‌وزیر و 3رئیس‌جمهور را در برمی‌گیرد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی انتقال یافته است. این اسناد برای پژوهشگران و آرشیویست‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و قرار است پس از ضدعفونی شدن در مخازن مخصوص در ساختمان آرشیو ملی ایران نگهداری شود.

  نقد: اسناد دربرگیرنده ذی‌حساب مالی ۲۱ساله نهاد ریاست‌جمهوری فعلی و نخست‌وزیری سابق، از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۷ با هماهنگی دیوان محاسبات کشور در قالب ۹۵۰کارتن به مخازن ویژه‌ای در ساختمان آرشیو ملی ایران منتقل شده است. ناگفته پیداست که سندهای مهم امور مالی نخست‌وزیران دوران پهلوی دوم و دوران نخست‌وزیری و روسای جمهور اوایل انقلاب در طول 21سالی که اتفاقا ایران با تحولات بنیادین مواجه بوده، اهمیت بالایی در تحلیل گذشته تاریخ و اقتصاد ایران دارد و پژوهشگران با استفاده از این اسناد، ضمن اینکه می‌توانند نقاط مبهم احتمالی در تاریخ اقتصادی این دوره را روشن کنند، زمینه را برای تحلیل رفتارهای درست یا احیانا نادرست اقتصادی در این نهاد اثرگذار نیز فراهم می‌آورند. این مسئله بیش از آنکه بتواند نوعی مچ‌گیری و تهیه خوراک برای جناح‌بازی‌های سیاسی باشد، راهی است که می‌تواند به غنای تاریخ اقتصادی منجر شود و نقشه راهی برای آینده در اختیار دولتمردان قرار دهد.

حالا آنگونه که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرده این اسناد با هماهنگی دیوان محاسبات کشور به ساختمان آرشیو ملی ایران منتقل شده و جزئی از اسناد در اختیار این سازمان محسوب می‌شوند. طبیعتا با توجه به ماهیت پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نیز ارزش‌های تحقیقی این اسناد، انتظار می‌رود مسیر دسترسی پژوهشگران، محققان و روزنامه‌نگاران به آنها هموار شود. همچنین انتظار می‌رود این اقدام، شالوده تغییر تفکر سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشد و همه اسناد موجود در بایگانی دستگاه‌ها که چند دهه از عمر آنها می‌گذرد از طریق انتقال به آرشیو ملی، در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید