• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81915
+
-

آغاز به‌کار بازار پسته بورس کالا؛ ازفردا

فردا، سه‌شنبه، با آغاز به‌کار بازار معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا، فصل نوینی در معاملات این محصول استراتژیک صادراتی، رقم می‌خورد. برآورد شده حجم تولید امسال پسته در ایران به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید، اگر تخمین اولیه درست ازآب درآید و ۱۰ درصد پسته تولیدی ایران در بورس معامله شود، امسال شاهد معامله ۲۰ هزار تن پسته در بورس خواهیم بود.
به گزارش همشهری، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا، اعلام کرده؛ آغاز این معاملات به‌معنای تسهیل فروش محصولات کشاورزان در بورس کالاست. به گفته او، کشاورزان می‌توانند در این بازار محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی‌تری بفروشند و سریع‌تر به منابع حاصل از فروش محصولات‌شان دست پیدا کنند.

نحوه عرضه پسته
طبق مکانیزم‌های این بازار، کشاورزان با تحویل محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت گواهی سپرده کالایی که به منزله سند انبار و مالکیت دارایی است، بدون وجود مشکلات مربوط به نقل و انتقال پسته و نگرانی برای دریافت پول ناشی از فروش آن، به راحتی محصول خود را در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌کنند.

بازاری مناسب برای واسطه‌ها
انتظار می‌رود بازار پسته بورس کالا در عین حال معاملات واسطه‌ها را هم تسهیل کند. تا پیش از این واسطه‌ها به‌صورت سنتی پسته را از باغداران می‌خریدند و پس از تجمیع، محصول جمع‌آوری شده را به تاجران و صادرکنندگان می‌فروختند؛ این فعالیت تجاری مشمول مالیات بود. اما در بازار پسته، سرمایه‌گذاران و واسطه‌ها می‌توانند محصول را بدون رویت و با تضمین کیفیت آن، در قالب اوراق بهادار بخرند و در زمان مناسب بفروشند؛ در نتیجه کسب و کار آنها آسان‌تر خواهد شد.

جزئیات گشایش بازار در روز نخست
حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به برنامه‌های روز گشایش بازار پسته گفت: ابتدا نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می‌یابد. این محصول همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس است. سلطانی نژاد در عین حال توضیح داد: نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی شرکت سبز دانه کویر نیز هفته گذشته در بورس فعال شد و آماده پذیرش محصول مشتریان است. انتظار می‌رود نماد معاملاتی این انبار نیز در چند روز آینده گشایش یابد. او افزود: 2 انبار به‌عنوان نخستین انبارهای تحت کلید بورس در شهرستان‌های زرند و سیرجان پذیرفته شده و آمادگی دارند محصول باغداران پسته کار را تحویل بگیرند. سلطانی نژاد گفت: پیش‌بینی می‌شود با اوج‌گیری برداشت محصول در استان‌های پسته‌خیز، تعداد انبارهای بورس به مرور افزایش یابد تا هم در سایر شهرستان‌های استان کرمان و هم در سایر استان‌های پسته خیز ازجمله خراسان و سمنان امکان تحویل محصول باغداران فراهم شود.

استقبال فعالان بازارپسته
آغاز به‌کار بازار پسته با استقبال کشاورزان و بازرگانان این محصول روبه‌رو شده، چنان که صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران دراین‌باره گفت: عرضه پسته در بورس کالا، برای کشاورزان مزایایی از جمله؛ شفاف شدن قیمت‌ها، کنار رفتن واسطه‌های غیرضروری و افزایش قدرت عمل کشاورزان در برابر نوسان‌های بازار را به همراه خواهد داشت. او افزود: همچنین با توجه به استانداردهای پذیرش محصولات کشاورزی در بورس کالا، امکان عرضه بیشتر محصول پسته ایران در بازارهای جهانی فراهم می‌شود. او تأکید کرد: بنابراین نه‌تنها موافق عرضه پسته در بورس کالا هستم؛ بلکه معتقدم با توجه به ظرفیت‌های ایران باید بازارپسته بورس کالا بزرگ‌تر شود و وسعت بیشتری پیدا کند.
محمد صالحی، رئیس انجمن پسته ایران هم گفت: عرضه یک کالا در بورس موجب ایجاد اعتماد و شفافیت در معاملات و کشف قیمت می‌شود، نتیجه آن رونق بیشتر در بازار صادراتی است. او افزود: عرضه پسته ایرانی در بورس می‌تواند مسیر توسعه بازارهای صادراتی را هموار کند، به شرط آنکه برخی مشکلات مرتفع شود. علی نظری، عضو انجمن پسته هم ایجاد بازار پسته در بورس را رویدادی مهم دانست و گفت: عرضه پسته در بورس می‌تواند به بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید کمک کند. او افزود: آغاز به‌کار بازار پسته می‌تواند، بازارهای جدید را برای این محصول با‌ارزش هدف‌گذاری کند.

   مزایای گواهی سپرده پسته 

حمید عزت‌آبادی‌پور، عضو هیأت رئیسه اتاق کرمان درباره مزایای عرضه پسته در بورس کالا گفت: پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک می‌کند و با توجه به صادراتی بودن این محصول، مزایای متعددی برای 3گروه باغداران، واسطه‌ها و صادرکننده‌ها دارد. او افزود:کشاورز به کمک این ابزارهای معاملاتی می‌تواند با خیال راحت محصول خود را به انبارهای استاندارد و مورد تأیید بورس بسپارد و از دغدغه سرقت یا فساد محصول، رهایی یابد. او از معافیت مالیاتی بازار معاملات گواهی سپرده کالا، به‌عنوان یک مزیت برای فعالان بازار پسته یاد کرد و توضیح داد: دغدغه همیشگی بازرگانان و صادرکنندگان کنترل کیفی محصول خریداری شده است؛ حال با ایجاد بازار پسته در بورس به‌دلیل لزوم رعایت استانداردها، اطمینان خواهند داشت که محصولی استاندارد تحویل می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید