• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81908
+
-

بازگشت اسطوره ۱۶ بیتی سگا

شرکت سگا در اقدامی جالب، کنسول بازی قدیمی خود را با بازسازی وارد بازار کرده که بدون‌داشتن گرافیک بالا طرفداران بسیاری دارد

بازگشت اسطوره ۱۶ بیتی سگا

  یک کنسول‌ساز دیگر از دوران بازی‌های 16بیتی تلاش می‌کند تا با ایجاد فضای نوستالژیک، برای خود درآمدزایی کند. به گزارش انگجت، سگا به تازگی با یک کنسول جدید که بر پایه مدل قدیمی جنسیس ساخته شده و نام «مینی جنسیس» را بر خود دارد، وارد بازار شد. درخصوص موفقیت یا عدم‌موفقیت این دستگاه در بازار تردیدهایی وجود دارد اما آنهایی که با سگا خاطرات بسیار زیبایی برای خود ساخته‌اند، بدون شک چنین دستگاهی می‌تواند جذاب باشد. آنها حتی اگر برای خریدش هم اقدام نکنند، تماشای جعبه نو و شیک کنسولی که 35سال پیش، یکه‌تاز دنیای بازی‌های ویدئویی بوده، چندان خالی از لطف هم نیست.

شروع یک اسطوره
سگا جنسیس در‌ماه اکتبر سال1988در ژاپن و یک سال بعد در آمریکای شمالی عرضه شد و خیلی سریع توانست در نقاط مختلف جهان طرفداران بسیاری را برای خود پیدا کند. 
سگا تا پیش از ورود نسل جدید کنسول‌ها که از سی‌دی استفاده می‌کردند، تقریبا یکه‌تاز میدان بود اما در سال‌های اخیر بر توسعه و نشر بازی‌های مختلف متمرکز شده است. آنها چندی پیش به این ‌فکر افتادند که مینی جنسیس را با کپی از جنسیس بسازند تا یک نوستالژی فوق‌العاده را به دنیا یادآوری کنند. 
سگا در کنار این کنسول، در حال انتشار برخی بازی‌های کلاسیک خود برای آن است؛ بازی‌هایی مانند«جنگجوی خیابانی2: نسخه مخصوص قهرمان»، «سونیک» و چندین و چند بازی دیگر. تمامی این بازی‌ها، نسخه‌هایی هستند که از اواخر دهه1980به بعد به بازار آمده بودند.

مشخصات مینی جنسیس
مینی جنسیس، 99/79دلار (معادل تقریبی 920هزار تومان) قیمت دارد و اندازه آن 55درصد اندازه مدل قدیمی است.
 این دستگاه به همراه2 دسته ساده و همچنین 42بازی در حافظه خود به مشتریان ارائه می‌شود. دستگاه جدید سگا را می‌توانید بسیار ساده به تلویزیون متصل کنید و دسته‌ها هم به‌وسیله پورت USB به دستگاه وصل می‌شوند. موسیقی الکترونیکی و گرافیک 16بیتی مینی‌جنسیس تقریبا همان چیزی است که در دستگاه‌های قدیمی دیده و شنیده می‌شد.

تجربه شیرین
پیش از سگا، شرکت‌های سونی و نینتندو هم کنسول‌های نوستالژیک خود را راهی بازار کرده بودند تا یاد و خاطره آنها را زنده کنند. این طرح با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و مردم آن کنسول‌ها را خریدند و به‌همین دلیل سگا نیز به سمت چنین طرحی حرکت کرد. برخی از کارشناسان دنیای بازی بر این باورند که چنین طرح‌هایی در مقاطع کوتاه می‌تواند پرطرفدار و جذاب باشد. اد بارتون - یکی از تحلیلگران صنعت بازی - در این خصوص می‌گوید: «شما اگر آن دوران را تجربه کرده باشید، به‌طور حتم این بازی‌ها را به‌خاطر خواهید آورد و این می‌تواند بهترین و راحت‌ترین راه برای خرید آن و دوباره بازی‌کردن باشد.» نکته قابل‌توجه دیگر این است که این کنسول‌ها هزینه چندانی برای ساخت و طراحی ندارند و به‌همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که با شکست مالی مواجه شوند.

پسرفت سگا
در دهه1990، سگا در کنار نینتندو و سونی بازار کنسول‌ها را در اختیار داشتند، درحالی‌که سونی و نینتندو در ادامه، بزرگ ‌و بزرگ‌تر شدند، سگا هیچ کنسول جدیدی را وارد بازار نکرد و در نهایت در سال2001، سقوط بدی در جدول فروش داشت. بلیک جِی هریس، نویسنده کتاب «جنگ کنسول‌ها» در این خصوص می‌گوید: «امروزه هزینه زنده نگه‌داشتن تجاری یک کنسول فوق‌العاده زیاد است. سگا منابع مالی لازم برای رقابت با شرکت‌های مایکروسافت، سونی و نینتندو را ندارد.»

بارقه‌هایی از امید
به‌نظر می‌رسد که سگا با مینی‌جنسیس بتواند موفقیت‌هایی در بازار داشته باشد و تحول کوچکی را در مسیر خود ایجاد کند. با این حال، اد بارتون چنین نظری ندارد؛ «تأثیر این دستگاه در بازار صفر است. این کنسول در مقایسه با خواسته‌های عظیم بازار بازی جهان، تقریبا هیچ است.» در مقابل، مقامات شرکت سگا اعلام کرده‌اند که پیش‌فروش محصول جدیدشان نویدبخش تکرار روزهای درخشان شرکت در بازار کنسول و بازی است.

سونی و نینتندو پیش از سگا
پیش از سگا، شرکت‌های سونی و نینتندو کنسول‌های نوستالژیک خود را راهی بازار کرده بودند تا یاد و خاطره آنها را زنده کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :