• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81911
+
-

رکوردشکنی جاسوس‌ماهی

تونابوت یک ماهی روباتیک است که با سرعت بی‌نظیرش می‌تواند علاوه بر استفاده در تحقیقات نقش یک جاسوس را زیر آب بازی کند

رکوردشکنی جاسوس‌ماهی

  مدت‌هاست درخصوص استفاده از ماهی‌های روباتیک برای جاسوسی مطالب مختلفی منتشر شده اما جدیدترین نمونه را شبکه سی‌ان‌ان معرفی کرده است؛ یک ماهی روباتیک که گفته می‌شود برای امور علمی و پژوهشی ساخته شده است اما سازندگان بر این باورند که ماهی روباتیک‌شان قابلیت جاسوسی نیز دارد. بنابراین مراقب باشید که هنگام ماهیگیری، یک جاسوس‌ماهی به قلاب‌تان گیر نکند!

مثل ماهی‌های معمولی
ظاهرش به‌هیچ عنوان شباهتی به یک روبات ندارد؛ درست مثل یک ماهی است با پوستی واقعی که در آب شنا می‌کند و نمی‌شود به این راحتی‌ها فرقی بین آن و سایر ماهی‌ها قائل شد. حرکات نرم و سریع‌اش باعث می‌شود که ذهن‌مان به این سمت نرود که او یک روبات است اما باید پذیرفت که این ماهی واقعا یک روبات به تمام معناست. البته اگر کمی در رفتارهایش دقت کنید، درمی‌یابید که سرعت آن با سرعت ماهی‌های دیگر فرق دارد.

نام: تونابوت
دانشگاه ویرجینیا سازنده این ماهی روباتیک به نام «تونابوت» است. این ماهی کوچک می‌تواند به ما در شناخت بهتر حرکات ماهی‌ها و سایر آبزیان کمک شایانی کند. اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود، آن وقت تونابوت‌ها می‌توانند کار نظارت بر حیات‌وحش زیرآب را هم برای ما انجام دهند؛ یعنی شاید دیگر لازم نباشد که همه‌جا غواص فرستاد و آنها را برای انجام تحقیقات علمی به‌خطر انداخت. «هیلاری بارت - اسمیت»- سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ویرجینیا و محققانش- تصمیم گرفتند ماهی روباتیک خود را از روی ماهی تون و ماهی خال‌خالی اطلس بسازنند، زیرا هر دو از خانواده ماهی‌های تون (Scombridae) هستند؛ با سرعت و کارایی بالا. به همین دلیل هم نام ماهی ساخته شده ترکیبی از تون و روبات است.
رکوردشکنی سرعت
مهم‌ترین عامل در ساخت ماهی‌های روباتیک، سرعت آنهاست. سرعت حرکت تونابوت‌ها نوعی مرز جدید برای ماهی‌های روباتیک به‌حساب می‌آید که به‌طور عادی خیلی کندتر از حرکت ماهی‌های معمولی هستند. در تونابوت، تکان‌دادن دم می‌تواند به حداکثر فرکانس 15هرتز برسد که این ماهی با چنین فرکانسی قادر است به اندازه 4برابر طول بدنش در یک ثانیه شنا کند. براساس مطالب منتشر شده در نشریه «علم روباتیک» سرعت تونابوت از سایر روبات‌های شناور بیشتر است اما هنوز به اندازه ماهی واقعی تون سریع نیست. نتایج این تحقیق موضوع شنای زیستی با فرکانس بالا را مدنظر قرار می‌دهد و پایه و اساس کشف فضای عملکرد ماهی‌ها و جانوران آبزی را برای ساخت وسایل نقلیه زیرآبی زیستی فراهم می‌کند.

قابلیت جاسوسی
هیلاری بارت - اسمیت در کنار صحبت‌های علمی‌اش درباره ماهی روباتیک تونابوت، مسائل دیگری را هم مطرح می‌کند. او درخصوص سایر قابلیت‌های محصو‌ل‌شان می‌گوید: «تونابوت می‌تواند با قرارگرفتن سنسورهایی در بدنه‌اش به امور دیگر مانند بررسی عملیات‌های زیر آب کمک کند. حتی این قابلیت را دارد که به یک جاسوس‌ماهی تبدیل شود. در این خصوص نمی‌توان انتهایی را متصور بود.»

پیدایش جاسوس‌ماهی‌ها
در سال 2017 CES (نمایشگاه الکترونیک مصرف‌کنندگان)، شرکت
PowerVision که یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ روباتیک است، روبات شناوری را معرفی کرد که برخلاف محصولات پیشین‌اش می‌توانست در آب همچون یک ماهی شنا کند. این روبات می‌تواند حدود 4ساعت در عمق 30متری آب شنا و با دوربین 4K خود، تصاویر را از طریق سیستم وای‌فای به اپلیکیشنی روی موبایل یا تبلت ارسال کند.
 شما همچنین این توانایی را دارید که این روبات و دوربین‌اش را به وسیله دستگاه خود کنترل کرده و با ارائه اطلاعات مورد نیاز به امر ماهیگیری مشغول شوید. این روبات وسیله‌ای به‌نام «ماهی‌یاب» دارد که از طریق آن می‌تواند ماهی‌ها را در فاصله 40متری رهگیری کند.
 اما نکته مهم اینجاست که با داشتن چنین تشکیلاتی، این شناور روباتیک می‌تواند کار جاسوسی را نیز برای صاحبان خود انجام دهد. پیش‌تر نیز تلاش‌هایی برای ساخت چنین روبات‌هایی شکل گرفته بود؛ شناورهایی که با نام تحقیقات علمی و ماهیگیری به بازار عرضه می‌شوند اما در واقع می‌توانند یک جاسوس‌قهار نیز به‌حساب آیند. با این حال، تمامی محصولات گذشته در این عرصه، کاملا قابل شناسایی از طریق چشم بودند و با دیدن آن شما به‌ آسانی پی به روباتیک‌بودن آن می‌بردید اما در مورد تونابوت این تفاوت اساسی وجود دارد که این ماهی روباتیک، واقعا شبیه به یک ماهی است.

سرعت جدید
مهم‌ترین عامل در ساخت ماهی‌های روباتیک، سرعت آنهاست. سرعت حرکت تونابوت‌ها نوعی مرز جدید برای ماهی‌های روباتیک به‌حساب می‌آید که به‌طور عادی خیلی کندتر از حرکت ماهی‌های معمولی هستند

این خبر را به اشتراک بگذارید