• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81862
+
-

بیداد امدادخودروهای غیرمجاز

پس از تماس مشتریان با سامانه 118فهرستی از نام و شماره‌تماس امدادخودروهای درون شهری،فاقد مجوز ارائه می‌شود

بیداد امدادخودروهای غیرمجاز

علی ابراهیمی_روزنامه نگار

از قدیم گفته‌اند که حادثه خبر نمی‌کند یا خودرو آب است و آتش. اگر این نقل و قول‌ها  را مبنای تصمیم‌گیری برای استفاده از وسایل نقلیه مانند خودرو قرار دهیم علاوه بر ضرورت داشتن بیمه، یافتن سازوکاری برای دریافت خدمات پس از فروش مناسب، اصل ضروری دیگری است. این نیاز وقتی بیشتر احساس می‌شود که در سفرهای درون شهری و به‌خصوص سفرهای بین شهری به همراه خانواده، خودرو شما دچار نقص فنی شده یا بدون  داشتن کارت امداد رسمی  گرفتار حادثه‌ای شوید. در این شرایط برای دریافت خدمات خودرو، مشکل شما دوچندان می شود.
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که پس از نقص فنی یا حادثه برای خودرویتان به ناگاه با امداد خودروهایی مواجه شده‌اید که فعالیت آنها تابع هیچ ضابطه و قانونی نیست، شاید خواندن این مطلب، تکرار تجربه تلخ شما باشد که ضرورت چاره‌اندیشی متولیان خدمات امداد و خدمات خودرو را دوچندان می‌سازد. در اینگونه مواقع خودروبرها و امداد خودروهایی که ناخواسته در محل حادثه حاضر شده یا شما از طریق تماس با مراکز اطلاعات تلفن شهرهای مختلف شماره تلفن آنها را دریافت کرده و با آنها تماس گرفته‌اید، در قبال خدماتی با حداقل کیفیت و هزینه‌های گزاف شما را از دریافت اینگونه خدمات پشیمان کرده‌اند.

امدادِگران 
نبود متولی مشخص برای ساماندهی امدادخودروهای درون شهری و شیوه‌های متقلبانه برخی شرکت‌ها برای ثبت اسامی و شماره تلفن امدادخودروهای غیرمجاز در سامانه‌های اطلاع‌رسانی خدمات مانند 118، شرایطی را رقم زده که متقاضیان دریافت خدمات امدادخودرو همواره از کم و کیف و قیمت خدمات ارائه شده توسط اینگونه امدادخودروها ناراضی هستند. اگر در طول شبانه‌روز بدون داشتن خدمات امداد معتبر و به‌طور ناخواسته بنزین خودرو شما تمام‌شده یا خودرویتان دچار نقص فنی شده و ناچار به حمل خودرو تا تعمیرگاه بوده‌اید، تجربه سروکله زدن با امدادخودروهای متفرقه را دارید؛ امدادخودروهایی که طی سال‌های گذشته با وجود شکایت شرکت‌های امداد خودروسازان رسمی و پیگیری آن در مراجع قضایی برای پایان فعالیت آنها، هنوز هم در سطح کلانشهرها، متقاضیان خدمات و امداد خودرو را سرکیسه می‌کنند. گرچه با مصوبه هیأت وزیران وظیفه صدور مجوز برای امدادخودروهای بین شهری به سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای محول شده و ثبت اطلاعات تماس این شرکت‌ها در سامانه‌های خدمات118 به اخذ مجوز از این سازمان محدود شده است اما هنوز متولی مشخصی برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت امدادخودروهای درون شهری وجود ندارد. این امدادخودروهای متفرقه هنگام نقص فنی یا حادثه با هزینه‌های چند برابری خودرو مشتری را حمل می‌کنند اما این پایان ماجرای سودجویی چنین امدادرسان‌هایی نیست بلکه این شرکت‌ها که به‌صورت پورسانتی با برخی تعمیرگاه‌ها، صافکاری‌ها و نقاشی‌ها کار می‌کنند، خودروی مشتری را به بهانه‌های مختلف راهی چنین مراکزی کرده و عملا هزینه تعمیر و بازسازی خودرو را برای مشتری خسارت‌دیده چند برابر می‌کنند. به همین دلیل در مواردی که مشتری خواستار حمل خودرو خود به تعمیرگاه مشخصی است با لطایف‌الحیل سعی در اقناع او به حمل خودرو مذکور به مراکز خاص خودشان را دارند.

ترفند فروش کارت اشتراک امداد
فروش کارت‌های هوشمند اشتراک امداد، شیوه دیگری است که برخی شرکت‌ها طی چند سال اخیر برای کسب درآمد از محل امداد و خدمات خودرو در دستور کار قرار داده‌اند.
 در این شیوه اپراتورهای این شرکت‌ها با به‌دست آوردن اطلاعات مالک خودرو به شیوه نامشخص، در تماس تلفنی با مشتری که خودرو صفر کیلومتریا کم کارکرد را خریده چنین اعلام می‌کنند که از شرکت‌های زیرمجموعه خدمات پس از فروش مثلا ایران‌خودرو یا سایپا تماس گرفته و به‌دلیل سابقه خوب چند سال گذشته شما، عدم‌خسارت در استفاده از بیمه بدنه و شخص ثالث یا به‌خاطر قرعه‌کشی شما، مشمول دریافت کارت امداد هوشمند اشتراک امداد خودرو با 70درصد تخفیف شده‌اید؛ کارتی که در نهایت هزینه حدود 300هزار تومانی با اشتراک یکساله را برای مشتری به ارمغان داشته و عملا هیچ خدماتی نیز به مالک خودرو نمی‌دهد. مهم‌تر از کم و کیف این کارت پیگیری و سماجت اینگونه شرکت‌های امداد خودرو در مجاب کردن مشتریان به خرید این کارت است که تلاش می‌کنند حتی مالکان خودروهایی که کارت امداد طلایی و معتبر از نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خودروسازی دارند را نیز وادار به خرید اینگونه کارت‌ها کنند.

هشدار نسبت به کلاهبرداری امداد‌خودروها
نابسامانی بــازار امدادخودروها موجب شده تا اخیرا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان تنها متولی صدور مجوز امداد در جاده‌های برون شهری برای چندمین بار به مردم هشدار دهد تا مراقب کلاهبرداران در پوشش امدادخودرو باشند.  این سازمان تأکید کرده است که تماس تلفنی با هموطنان جهت صدور کارت هوشمند اشتراک امدادخودروها، صرفاً بازاریابی شرکت‌های خصوصی است و برای دریافت آن اجبار قانونی وجود ندارد. این سازمان اعلام کرده است که پیرو اطلاعیه‌های قبلی درخصوص تماس‌های تلفنی با هموطنان و مالکان خودروهای شخصی تحت عنوان «مرکز امداد خودرو یا اجرای طرح صدور کارت هوشمند» یا به‌عنوان کارمند سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، به آگاهی می‌رساند که این تماس‌ها ارتباطی با این سازمان نداشته و هموطنان به لحاظ قانونی، اجباری برای دریافت مدارک مذکور ندارند. این سازمان تأکید کرده است که هرگونه تماس تلفنی که از سوی اشخاص ناشناس جهت ارائه تسهیلات، خدمات امدادخودرو، تعمیرات و... برقرار شود، از لحاظ این سازمان فاقد وجاهت قانونی است و کلاهبرداری تلقی می‌شود لذا هموطنان در مواجهه با این تماس‌های تلفنی، هوشیار باشند و مراتب را به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با شماره ۱۴۱ اعلام کنند.

شرکت‌های متفرقه امدادخودرو فارغ از هر نظارتی هزینه‌های گزافی را به مالکان خودروها برای دریافت خدمات و انجام تعمیرات تحمیل می‌کنند

نبض بازار
شرکت‌های امدادخودروغیرمجاز به‌صورت پورسانتی با برخی تعمیرگاه‌ها، صافکاری‌ها و نقاشی‌ها کار می‌کنند.این شرکت‌ها خودرو را به بهانه‌های مختلف راهی چنین مراکزی کرده و عملا هزینه تعمیر و بازسازی خودرو را برای مشتری خسارت‌دیده چند برابر می‌کنند

کارت هوشمند اجباری نیست 
تماس تلفنی با هموطنان جهت صدور کارت هوشمند اشتراک امدادخودروها، صرفاً بازاریابی شرکت‌های خصوصی است و برای دریافت آن اجبار قانونی وجود ندارد 

این خبر را به اشتراک بگذارید