• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81842
+
-

اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا در اصفهان

استاندار اصفهان با اشاره به این‌که ما در آستانه فصل سرما هستیم، گفت: به دلیل بروز اینورژن(وارونگی) در این فصل در اصفهان آلودگی هوا را خواهیم داشت که ۷۵ درصد آلاینده‌ها به دلیل خودروها و سوخت فسیلی و مصارف خانگی پدیدار می‌شود.
به گزارش ایرنا «عباس رضایی» در همایش یک گام برای سلامتی قلب در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از زمانی که به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شدم اولویت‌های فراوانی برای این استان در نظر گرفتیم که از جمله این اولویت‌ها آب‌، هوا و محیط ‌زیست بود.

وی بیان کرد: از آنجایی که دانشگاه منشا تحول است باید برای کاهش آلاینده‌ها، دانشگاه‌ها ما را یاری کنند.
وی ادامه داد: معتقدم ضرورت‌هایی وجود دارد که از جمله آنها همکاری تمامی دستگاه‌ها همچون دولت، ملت و سازمان‌های مردم‌نهاد است. رضایی تصریح کرد: استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی مقوله‌ای است که برای جلوگیری از آلودگی هوا موثر است، همچنین پایش مستمر وضعیت آلاینده‌ها توسط ایستگاه‌ها و استانداردسازی خروجی دودکش‌ها از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از آلودگی هوا صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: باید صرفه‌جویی در مصرف سوخت طبیعی صورت بگیرد و پرهیز از مصرف بی‌رویه انرژی به یک فرهنگ تبدیل شود.


 ۴۵ درصد ایرانیان دچار فقر حرکتی هستند

استاندار همچنین گفت: در حقیقت کارمندان، دارایی ناملموس و ارزشمند برای ایمن‌سازی آینده هستند، فکر می‌کنیم زمان آن فرا رسیده که سازمان‌ها ارزش بخشیدن به کارمندانشان را به عنوان مهم‌ترین دارایی مجموعه به شکل یک رفتار سازمانی پیش بگیرند.
وی با اشاره به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی گفت: کم‌تحرکی، اضافه وزن، پرفشاری خون، دیابت، استعمال دخانیات و چربی بالای خون باید به عنوان دلایل بروز بیماری‌های قلبی عروقی جدی مورد توجه جدی قرار گیرد.
استاندار اصفهان بیان کرد: ۴۵ درصد ایرانیان دچار فقر حرکتی هستند. مدت‌زمان نشستن با مرگ زودهنگام به هر دلیلی و مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی در گروه‌های با حداقل میزان تحرک جسمی مرتبط است.


 تصویب نقشه جامع سلامت اصفهان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این همایش گفت: نقشه جامع سلامت استان در شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه تصویب شده است.
«طاهره چنگیز» ادامه داد: ملاک عملکرد ما و سایر دستگاه‌ها در چند سال آینده نقشه جامع سلامت خواهد بود، از این رو این نقشه تا سال ۱۴۰۴ مشخص شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: امیدوارم هماهنگی درون استانی به گونه‌ای باشد که کاهش مصرف نمک، توقف رشد چاقی و دیابت در استان اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که بهبود برخی از شاخص‌ها نیازمند عزم جدی است، تصریح کرد: آلودگی هوا و مصرف دخانیات نیازمند مشارکت نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی است.
چنگیز ادامه داد: بر این باوریم که سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت، عضوی از نظام سلامت هستند. نظام سلامتی شامل افرادی است که در برطرف کردن ریزفاکتورها دخیلند و ‌می‌توانند به سبک زندگی‌ مردم کمک کنند. 

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید برای اقدامات مناسب حمایت طلبی کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: یکی از مشکلات استان آلودگی هوا است که منشا آن سوخت‌های فسیلی منازل و خودروها است و بخشی هم به صنایع آلاینده باز می‌گردد.
وی ادامه داد: افراد جامعه می‌توانند در ایجاد و پیشگیری از آلودگی هوا موثر باشند و سازمان‌های مردم‌نهاد در جلوگیری از رشد آلایندگی عمومی موثر خواهند بود.
چنگیز اظهار کرد: بحث جلوگیری از ورود مواد آلاینده به جو را باید در دستور کار داشته باشیم ‌و باید همه نهادهای استان حمایت کنند تا استانداردهای لازم در زمینه آلودگی هوا ایجاد شود چراکه در روزهای آتی وارد چرخه تشدید آلودگی هوا می‌شویم که برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مضر است.
۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب، فرصتی برای مشارکت جمعی در برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و داشتن قلب سالم است. همچنین شعار هفته جهانی سلامت قلب به عنوان «قلب من، قلب تو» نامگذاری شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید