• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81793
+
-

دغدغه‌های بانوی قهرمان

«ملیکا صفایى» کاراته‌کاى البرزى، کمبود بودجه براى اعزام ورزشکاران را مشکلى اساسى در کاراته مى‌داند

ورزش
دغدغه‌های بانوی قهرمان

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


مسابقات جهانی مختص رشته‌های ورزشی غیرالمپیکی است و برترین‌های کاراته دنیا جواز حضور در آن را کسب می‌کنند. میدانی شبیه المپیک برای کاراته‌کاها که «ملیکا صفایی» کاراته‌کای البرزی، با کسب مقام در چندین دوره از مسابقات بین‌المللى نشان داده است که در صورت حضور و ورود کاراته آزاد در المپیک نیز می‌تواند برای ورزش زنان مدال‌آوری  کند. 
با تمام این افتخارات، اما صفایی دلخوری‌هایی نیز از کم‌توجهی‌ها به کاراته و بستن پرونده برخی ورزشکارها در داخل با یک باخت دارد، اما بنا بر گفته خود، به هیچ یک از این رفتارها عکس‌العمل نشان نمی‌دهد و سعی دارد با کسب عناوین مهم توانایی خود را اثبات کند. گفت‌وگوی این ورزشکار با همشهری را می‌خوانید.

 از چه زمانی در رشته کاراته فعالیت می‌کنید؟

از کودکی علاقه بسیاری به فعالیت‌های ورزشی و جنب‌وجوش‌های آن داشتم. به همین دلیل هم از 8 سالگی به صورت اتفاقی در رشته کاراته ثبت‌نام کردم، اما به مرور زمان و با گذشت چندین سال متوجه علاقه بسیار و استعدادم در این رشته شدم و تصمیم گرفتم بدون وقفه به صورت حرفه‌ای کاراته را دنبال کنم که خوشبختانه اکنون نیز توانستم موفقیت‌های بسیاری کسب کنم و به ثبت برسانم.

تاکنون چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

علاوه بر کسب چندین مقام در کشور و استان، موفق به کسب یک طلای آسیایی در سال 91 و ٢ مدال جهانى در سال‌ ٩٢ در تایلند و در سال ٩٤ در باکو شده‌ام.

از انتخاب کاراته راضی هستید؟

من به کاراته علاقه زیادی دارم. شاید اگر این رشته ورزشی در المپیک بود، بیشتر دیده می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت. البته این‌که قرار نیست در المپیک سال 2020 کاراته آزاد هم وارد المپیک شود، کمى ناراحت‌کننده است، چراکه اگر روزى کاراته آزاد به المپیک راه یابد، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت، چراکه اکنون کاراته خیلی دیده نمی‌شود.

 به قهرمانان کاراته مثل شما توجه کافی می‌شود و امکانات ورزشی مناسب در اختیارتان قرار می‌گیرد؟

مسئولان توجه می‌کنند، اما آنطور که انتظار داریم نیست. اعزام ورزشکاران به مسابقات و اردوها با مشکلات بسیارى روبه‌روست و کمترین هزینه براى آن در نظر گرفته مى‌شود. برگزاری اردوی تیم‌ ملی هم چندان شرایط مناسبی ندارد. سایر کشورها مثل فرانسه، آذربایجان، مصر و ژاپن در این رشته بین ورزشکاران زن و مرد تفاوت زیادی قائل نمی‌شوند و امکانات بین آنها به طور مساوی تقسیم می‌شود. ما نیز انتظار داریم در کشورمان با وجود کاراته‌کاهای حرفه‌ای بسیار، این موضوع برای پیشبرد امور لحاظ شود.

فرد خشــــنی هستید؟

نه، همیشه سعی می‌کنم مهربان و خوشرو باشم. اصلا دعوایی نیستم، ورزش رزمی را فقط در محیط ورزشی انجام می‌دهم و بیرون از آن بسیار مهربان هستم.

 به نظر شما چه کسانی می‌توانند در موفقیت ورزشکار موثر باشند؟

همواره حضور مربی و خانواده در کنار من بسیار تاثیرگذار بوده است. علاوه بر تکنیک و فنون، انرژی و باوری که از سوی مربی دریافت می‌کنیم بسیار بااهمیت‌تر است و می‌تواند نتیجه بازی را برگرداند.

اکنون شرایط بانوان کاراته‌کا چطور است؟

 زنان ایرانی و به‌ویژه بانوان البرزی علاوه بر این‌که قرار است افتخارآفرینی کنند، به عنوان نماد استان و کشور در مسابقه‌ها حضور دارند. دنیا زنان ایرانی را با حجاب می‌شناسند و ما باید از این عنوان دفاع کنیم و مسئولیت ما قطعا سخت‌تر می‌شود. مسئولان باید اهمیت بیشتری به ورزشکاران به‌ویژه بانوان بدهند. برای مثال من نباید دغدغه فراهم کردن باشگاه برای انجام تمرین‌هایم را داشته باشم یا هزینه فیزیوتراپی و درمانم را پرداخت کنم و یا به فکر جذب حامی مالی باشم؛ اینها برای ورزشکار معضل است.
ما ورزشکاران در تمامی لحظه‌های زندگی درحال تلاش و کوشش برای کسب موفقیت و مقام در مسابقات و افتخارآفرینی برای کشورمان هستیم که البته در همین مسیر آسیب می‌بینیم، اما بی‌توجهی مسئولان درمقابل این حجم از تلاش ورزشکاران می‌تواند باعث تاریکی آینده ورزش شود که امیدواریم با تغییر رویه مدیریت و تصمیم‌گیری از سوی مسئولان، آینده درخشانی را برای جامعه ورزشی کشور و به‌ویژه کاراته البرز رقم بزند.


موفقیت یک ورزشکار

ملیکا صفایی: ورزش، میدان رقابت است و زمانی که رقابت تمیز باشد، قطعا شرایط فرق می‌کند. کسی پیروز میدان است که بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد، به آن اهمیتی ندهد و اسیر حاشیه‌ها نشود. اگر اسیر حاشیه‌ها شود، قطعا از هدف اصلی خود دور خواهد شد. من به هیچ کدام از اینها اهمیتی نمی‌دهم و هیچ‌گاه نیز اشاره نکردم که در مسابقه‌ها چه اتفاقی برای من رخ می‌دهد، چون با حرف زدن نمی‌توان چیزی را اثبات کرد و تنها با عمل است که فرد می‌تواند حقیقت را نشان دهد تا بقیه نیز از آن درس بگیرند و من نیز با گرفتن مدال نشان دادم که از چه توانایی‌هایی برخوردارم. 


شرایط نامناسب ورزش بانوان

 یک فعال حوزه ورزش بانوان از شرایط نامساعد جامعه ورزشى بانوان به عنوان آسیبى براى آینده مى‌گوید و معتقد است که با شرایط مردانه حاکم بر ورزش استان، انگیزه و شوق کسب قهرمانى براى ورزشکاران مستعد و افتخارآفرینى از دست رفته است.
به گزارش همشهرى، درباره شرایط ورزش بانوان استان گفت: با توجه به این‌که هر روز در میان ورزشکاران در سنین و رده‌های مختلف هستم می‌دانم که بانوان ورزشکار با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود:  مشکلات موجود باعث بی‌انگیزه شدن ورزشکاران و حتی قهرمانان شده است که به عنوان مثال مریم سهرابی، قهرمان البرزی که تا پیش از این روزی 5 ساعت و یا حتی بیشتر تمرین می‌کرد، امروز دیگر شوق و ذوقی برای تمرین و تلاش برای کسب قهرمانی جدید ندارد.
وی با بیان این‌که از لحاظ مالی بانوان شرایط خوبی ندارند، ادامه داد: علی‌رغم این‌که استان ما از بالاترین تعداد قهرمانان در رشته‌های گوناگون برخوردار است، اما از لحاظ مالی هیچ حمایتی از ورزشکاران نمی‌شود که این موضوع درباره بانوان ورزشکار باعث ایجاد مشکلات مختلفی از جمله بی‌انگیزه شدن و کنار گذاشتن ورزش توسط آنها می‌شود.
وی اضافه کرد: معمولاً پس از کسب قهرمانی توسط ورزشکاران، مسئولان کوچک‌ترین تجلیلی از آنها نمی‌کنند، در صورتی که می‌توانند با یک سفر به مشهد مقدس و یا حتی شمال کشور، در ورزشکاران انگیزه ایجاد کنند و با این اقدامات نشان دهند که بانوان هم از اهمیت بالایی در جامعه ما برخوردار هستند.
این مربی تکواندو همچنین گفت: وقتی با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستیم، انتظار داریم حداقل در ارگان‌های فرهنگی از ورزشکاران و ظرفیت آنها استفاده شود. تمرینات و روحیه جنگجوی ورزشکاران و به‌ویژه بانوان ورزشکار نشان داده است که درصورت توجه، آنها می‌توانند آینده خوبی را در عرصه‌های مختلف برای کشور رقم بزنند.
وی ادامه داد: بانوان ما بسیار باهوش هستند. آنها می‌خواهند رشد کنند، اما به خاطر محدودیت‌های اجتماعی و تعصبات برخی خانواده‌ها برای بعضی مستعدین ورزشی، این اتفاق نمی‌افتد.
اسلامی در ادامه نیز گفت: اگر تاکنون دقت کرده باشید، صدا و سیما اخبار قهرمانی بانوان ما را کمتر از آقایان پخش و اعلام می‌کند، درصورتی که فکر می‌کنم برای پیشرفت بانوان باید این سازمان توجه بیشتری به اخبار این حوزه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید