• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81789
+
-

گره‌ تپه نورالشهدای زیراب به دست مردم باز شد

معظمه نقی‌پور | سوادکوه-خبرنگار


هفته دفاع مقدس دیروز به پایان رسید. این هفته فرصت مناسبی برای توجه به ارزش‌های ملی و انقلابی جامعه بود. شهدای گمنام عناصر کمتر شناخته شده بین همه اسطوره‌های جنگ تحمیلی هستند؛ خوشنام‌هایی ناشناخته که مهمان شهرهای مختلف کشور می‌شوند. در تپه نورالشهدای زیراب، 2 شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند که بیش از ۵ سال از مراسم تدفین آنان می‌گذرد ولی هنوز توجه لازم به بهسازی این محوطه ارزشمند نشده است.‌ همشهری مازندران چندین بار با گزارش‌های مختلف به فضای نامناسب و مسیر صعب‌العبور تپه نورالشهدای زیراب پرداخت. 

با پیگیری‌های مردمی و همراهی تعدادی از مالکان منطقه، مشکلات این تپه برطرف شد و در حال حاضر در مسیر بهسازی قرار گرفته است. پس از پیگیری‌ها و درخواست‌های اهالی منطقه و با همت و حرکت مردمی، جاده جدیدی برای رسیدن به مزار شهدا ایجاد شد. یکی از شهروندان که نماینده مردم برای به ثمر رسیدن پیگیری‌ها بود به همشهری گفت: پس از سال‌ها پیگیری توانستیم با اقدامی مردمی راه دسترسی جدیدی برای تپه نورالشهدا ایجاد کنیم. البته ما از همان ابتدا به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر مخالف دفن شهدا در آن مکان بودیم، ولی به هر حال این تصمیم عملی شد. در هر حال فعلا موضوع اصلی، زیرساخت است.


پیگیری‌های مردمی

«روح‌الله قربانی» با بیان این‌که همت و همراهی مردم عالیه‌کلا و خواجکلا منجر به تحقق این هدف شد، اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی از طریق مدیران استانی، فرمانداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه داشتیم. در جلسه پیشکسوتان سپاه نیز با فرماندار صحبت کردیم، در نتیجه برای ایجاد جاده به جای ساخت مسیر پلکانی موافقت شد. وی ادامه داد: برای ایجاد جاده سراغ روستاییان عالیه‌کلا و خواجکلا رفتیم. با همکاری اهالی این 2 روستا و اهدای زمین مورد نیاز توسط آنان، توانستیم راه دسترسی جدیدی ایجاد کنیم.

اگر چه به گفته این شهروند با کمک مردم راه دسترسی جدید ایجاد شد، اما هنوز برخی مشکلات اداری از جمله در حوزه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه برای بهسازی این محوطه وجود دارد. قربانی در این زمینه گفت: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سپاه، امام‌ جمعه و اداره منابع طبیعی داشتیم، مستندات مردمی در مورد مالکیت زمین‌های منطقه ارائه و موافقت شد. حتی در یک سال گذشته منابع طبیعی نقشه‌برداری آنجا را انجام داد.

‌وی ادامه داد: در جلسه‌ای دیگر نیز با حضور شهردار و اعضای شورا، بخشدار، نماینده فرمانداری، مسئول دفتر امام جمعه، فرمانده سپاه و رئیس اداره راه همه موافق اجرای طرح بودند و قرار شد شهرداری متولی و اداره راه، ناظر بر اجرای کار باشد، اما اکنون اداره منابع طبیعی حرف دیگری دارد. ‌در زمینه منابع طبیعی نیز در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.


حفظ شأن شهدای گمنام

این شهروند با اشاره به مصوبات بی‌نتیجه جلسات متعدد طی 5 سال اخیر بیان کرد: طی سال‌های اخیر جلسات زیادی برگزار شد که مصوباتی هم داشت، اما از این مصوبات نتیجه‌ای حاصل نشد. خوشبختانه با همت مردم به هدف رسیدیم و پس از گازکشی، زیرسازی و آسفالت هم انجام خواهد شد.وی با بیان این‌که همه تلاش ‌ما این است که شرایط مناسبی برای حفظ شأن شهدا فراهم کنیم تا در آینده شرمنده نباشیم، اظهار کرد: مردم علاقه‌مند به شهدا هستند.

 ‌این 2 شهید گمنام مهمان شهرمان هستند. اگر چند وقت دیگر نتیجه آزمایش‌های DNA مشخص شود و خانواده شهدا برای زیارت قبر فرزندشان بیایند، چه پاسخی برای این وضعیت نامناسب مقبره شهدا می‌توانیم داشته باشیم؟ مردم این 2 روستا زمین مورد نیاز ساخت جاده را ایجاد کردند تا میزبانان خوبی برای اسطوره‌های گمنام کشورمان باشیم.


هماهنگی با منابع طبیعی

رئیس شورای شهر زیراب نیز با اشاره به پیگیری‌های مردمی برای بهبود وضعیت مسیر دسترسی به مقبره شهدای گمنام گفت: در این چند سال مردم همواره اعتراض داشتند که چرا شهرداری قدمی برای تپه نورالشهدا برنمی‌دارد. موضوع این بود که تپه در بالاترین نقطه شهر قرار دارد و برای بهسازی مسیر قبلی هزینه زیادی نیاز بود. در نتیجه با درخواست‌های مردمی، پیگیری‌های آنان و هماهنگی شهرداری، فرمانداری، بخشداری، منابع طبیعی و سپاه در جلسه‌ای، مسیر جدید انتخاب شد.

«احسان رضایی» با اشاره به اعتراض منابع طبیعی نسبت به طرح مصوب بیان کرد: پس از پیگیری‌ها از سوی مردم، خانواده شهدا و سپاه سوادکوه جلسه‌ای برگزار شد که در آن تاکید بر اجرای طرح با هماهنگی منابع طبیعی بود. مسئولان منابع طبیعی نیز اعتراضی نکردند و گفتند ما مشکلی نداریم، اما در حال حاضر اداره منابع طبیعی کار را به مراجع قانونی کشانده است.

وی با بیان این‌که ایجاد مسیر جدید دیدگاه و خواسته‌ای مردمی بود، اظهار کرد: زمین‌های بالادست و پایین‌دست مسیر در نظر گرفته شده به مزار شهدا در مالکیت اهالی قرار داشت و سهم زمین‌های تحت مالکیت منابع طبیعی بسیار ناچیز بود. اتحادی بین روستاییان عالیه‌کلا و خواجکلا شکل گرفت و با اهدای زمین مشکل برطرف شد.


نیاز به همدلی مسئولان

به گفته مسئولان شهر با رایزنی‌های انجام شده، منابع طبیعی رأی خود را به زودی تغییر خواهد داد و نمی‌تواند مانعی برای کار باشد. جاده ایجاد شده است و دیگر قابل بازگشت به حالت قبلی نخواهد بود. بنابراین بهتر است که مشکلات اداری باقیمانده نیز هرچه زودتر برطرف شود تا تکمیل پروژه مسیر دسترسی و محوطه‌سازی تپه نورالشهدای زیراب با سرعت بیشتری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید