• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81704
+
-

در حاشیه اصلاح تابلو خیابان‌های زنجان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان: ما به اضافه کردن عنوان شهید به معابری که مربوط به شهیدان نیستند اعتراض داریم

در شهر
در حاشیه اصلاح تابلو خیابان‌های زنجان

چند هفته‌ای است موضوع حذف کلمه شهید از روی تابلو برخی معابر شهر تهران مطرح شده و اظهارنظرهای متفاوتی در این باره بیان شده است. پس از آن نیز حساسیت‌های بسیاری درباره این موضوع در شهرهای مختلف ایجاد شد تا آنجا ‌که مسئولان برخی از استان‌ها نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار اصلاح وضعیت موجود شدند. 

به گزارش فارس، استان زنجان نیز از این موضوع مسثتنی نبوده و از هفته گذشته عکس‌هایی از تابلوهای خیابان‎های شهر منتشر شد که عنوان شهید از روی آنها حذف شده بود. 

یکی از تابلوهایی که عنوان شهید نداشت مربوط به شهید جلیل امینی است. این شهید پانزدهم خرداد سال ۱۳۶۳ در کردستان بر اثر بمباران هوایی رژیم بعثی به مقام شهادت نائل آمد. نام شهید صفت‌الله میناخانی نیز از تابلو مربوط به این شهید حذف شده بود. شهید میناخانی سال 63 در بانه شهید شده است. 


دستور فوری برای بازگشت عنوان شهید

بلافاصله پس از انتشار این عکس‌ها و اخبار مربوط به آن، رئیس کل دادگستری استان زنجان نخستین مسئولی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و از شهرداری خواست هرچه زودتر تابلو اصلاح شود. 

رئیس کل دادگستری استان زنجان بیان کرد: باخبر شدیم که در شهر زنجان در یک کوچه نام شهید حذف شده است که برایم عجیب بود. در این باره به دادستان زنجان دستور دادم که موضوع را به جدیت و در اسرع وقت پیگیری کند. 

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی با اشاره به این‌که این تخلف در یکی از مناطق سه‌گانه شهرداری زنجان رخ داده است، گفت: برای این منطقه پرونده تشکیل شده است. وی چند روز بعد در خبری اعلام کرد که تابلوهای بدون عنوان شهید در چند کوچه شهر زنجان اصلاح و به جای آن تابلوهای جدید نصب شده است. 


کار شهرداری نیست

شهردار زنجان در واکنش به این سخنان اظهار کرد: حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان، در این باره با بنده تماس گرفتند که تابلوها سریع باید اصلاح شود، ما نیز به سرعت در این زمینه اقدام کردیم و اصلاحات اعمال شد. 

مسیح‌الله معصومی ادامه داد: با کسی که این اقدام را انجام داده است قطعا برخورد خواهد شد، اما شهرداری مرتکب این قصور نشده است. وی افزود: هم‌اکنون در انبار شهرداری تابلوهایی وجود دارد یا در حال ساخت است. نام شهید در همه تابلوها وجود دارد و هر شخصی تمایل داشت می‌تواند از این بخش شهرداری بازدید کند. 


تابلوها قدیمی بوده است

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر حذف واژه مقدس «شهید» از تابلوهای معابر زنجان در فضای مجازی پخش شده است. پس از شنیدن این خبر پیگیری‌های لازم انجام و مشخص شد تابلوهایی که نام شهید در آنها درج نشده بود مربوط به منطقه ۳ شهرداری بوده است. 

حمیدرضا حمیدی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های اولیه بنده نصب این تابلوها مربوط به ۶ تا ۷ سال پیش بوده است و مربوط به سال‌های اخیر نیست، اما شهرداری برحسب وظیفه بلافاصله آنها را اصلاح کرده است. 

وی با بیان این‌که واژه مقدس شهید حذف‌شدنی نیست و اگر محرز شود این اقدام مربوط به دوره حاضر بوده و عمدی در کار بوده است ( البته بعید به نظر می‌رسد) برخورد لازم با خاطیان انجام می‌شود، توضیح داد: اگر این اقدام مربوط به سنوات گذشته باشد، قطعا مرجع مربوطه اقدامات قانونی را انجام خواهد داد. 


عنوان شهید به تابلوها برگشت

نایب‌رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: تابلویی که عنوان آن مزین به نام شهید نیست مربوط به گذشته است، هرچند که به احترام این شهید بزرگوار و برای سرعت عمل در کار واژه شهید به همان تابلو اضافه شد. 

سجاد خدایی با اشاره به این‌که تابلوهای قدیمی با تابلوهای جدید تفاوت دارد، افزود: تابلوهای قدیمی یکپارچه بوده و تابلوهای جدید دو تیکه است و این نشان از آن دارد که تابلو مذکور از نوع قدیمی بوده است. در سایر تابلوها عنوان شهید در کنار نام شهید مندرج است و اگر هم نباشد طبق پیگیری قرار شد که این مهم عملی شود. 


هماهنگی با بنیاد شهید

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این باره تصریح کرد: حذف و اضافه کردن نام و عنوان شهید به کوچه یا خیابان بهتر است با هماهنگی بنیاد شهید  انجام شود، چراکه در غیر این صورت ممکن است به عنوان خیابانی شهید اضافه شود در حالی که آن شخص شهید نباشد و از عنوان خیابانی شهید حذف شود در حالی که آن شخص شهید است. 

علی کاظمی با اشاره به این‌که اسامی همه شهدا در فرهنگ اعلام بنیاد شهید زنجان گردآوری شده است، گفت: لیست جامع شهدا در بنیاد شهید موجود است و این اداره کل آماده است این اطلاعات را در اختیارات دستگاه‌های متولی قرار دهد. 

وی با اشاره به این‌که شهید میراسماعیلی و چاوشی از شهدای زنجان نیستند، اما شهید جلیل امینی و شهید صفت‌الله میناخانی از شهدای زنجان هستند، افزود: طبق جلسه با شهرداری نیز قرار شد این موضوعات بررسی شود و اگر شخصی شهید است عنوان شهید به کوچه مربوط برگردانده شود. 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان ادامه داد: اگر هم عنوان یک خیابانی به نام شهید نیست، نباید عنوان شهید به آن اضافه شود، چون این موضوع هم قطعا تبعات خاص خود را خواهد داشت. 

کاظمی با اشاره به این‌که تابلوهای شهرداری چند نوع است و زمان نصب آن نیز مشخص نیست، گفت: حتی برخی از تابلوها را مردم نصب کرده‌اند و اصلا کار شهرداری نیست. اگر کسی در مورد عنوان شهید مصداقی داشته باشد، استقبال می‌کنیم و حتما ادامه موضوع را پیگیری خواهیم کرد و شهرداری را مکلف می‌دانیم که آن را اصلاح کند. 

وی یادآور شد: سال قبل در اسفندماه عنوان شهید از کوچه شهید نوروز خلیل‌مقدم حذف شده بود که ما پیگیری کردیم و عنوان به آن برگشت. ما به اضافه کردن عنوان شهید به معابری که شهید نیستند نیز اعتراض داریم و نباید این اتفاق رخ دهد. 


مشکلی در همه مناطق

عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان گفت: درباره حذف نام مقدس شهدا از معابر هشدار دادم مثلا خیابان شهید صیاد شیرازی یا شهید نوروزی که وقتی تابلوها را دیدیم مشاهده کردیم عنوان شهید حذف شده است. برای پیگیری موضوع با شهردار منطقه تماس گرفتم و گفتم که این اتفاق رخ داده است. 

عباس راشاد بیان کرد: در ابتدا این موضوع را تکذیب کردند و سپس گفتند که این تابلوها اصلا در انبار شهرداری نبوده است و نمی‌دانیم چه کسی آنها را نصب کرده است. 

وی توضیح داد: حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها فقط به یک منطقه محدود نمی‌شود و اگر دقت کنید، در اکثر عناوین ذکرشده در کوی‌ها نام شهید وجود دارد. در تهران بهانه‌ای آوردند که عنوان شهید موجب طولانی شدن نام می‌شود، اما این بهانه واهی است. 

عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان افزود: برخی از حذف‌ها سیستمی است یعنی روی تابلو سرکوچه شهید صیاد شیرازی حک شده و در ادامه عنوان شهید حذف شده و شیرازی یک، شیرازی 2 و الی‌آخر نوشته شده و دیگر عنوان شهید گم شده است. 

راشاد یادآور شد: بخش دیگر نیز مربوط به این است که عنوان شهید از اسامی حذف شده است، البته ما کاری نداریم که قبلا عوض شده یا الان عوض شده، اما شهرداری مکلف است که عنوان شهید را در تابلوهای کوی و برزن بیاورد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید