• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81691
+
-

بازار سرد سیب در نهاوند

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند: با چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت سردخانه به توافق رسیده‌ایم

کشاورزی
بازار سرد سیب در نهاوند

سجاد سیف| نهاوند ـ خبرنگار: 

شهرستان نهاوند رکورددار تولید بسیاری از انواع محصولات باغی و زراعی در استان و حتی کشور است و میانگین برداشت محصول سیب از باغ‌های نهاوند بیش از میانگین کشوری است با این همه خبرهای خوبی از بازار سیب نهاوند به گوش نمی‌رسد. 

در شهرستان نهاوند حدود 7300 باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند. در مجموع بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها به انواع درختان میوه اختصاص دارد و سالانه نزدیک به ۱۲۲ هزار تن میوه در آنها تولید می‌شود.

 سطح باغ‌های زیر کشت درخت سیب در شهرستان نهاوند بیش از 2670 هکتار انواع ارقام تابستانه و پاییزه است و سالانه بیش از 65 هزار تن از این محصول برداشت می‌شود. چند سال پیش یک باغدار خوش‌ذوق نهاوندی از یک هکتار باغ، ۲۵۲ تن سیب برداشت کرد و در زمینه تولید سیب یک رکورد کشوری را ثبت کرد. 

قرار بود امسال در نهاوند جشن سیب به عنوان یک برند و محصول با تولید انبوه برگزار شود، اما به‌رغم داشتن این ظرفیت‌های بالفعل در حوزه کشاورزی و تولید محصولات باغی بهره‌برداران این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و از وعده‌های محقق‌نشده مسئولان در این زمینه گله‌مندند. 


مشکلات نگهداری و فروش

یکی از کشاورزان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: با وجود برداشت سیب‌های خوشرنگ با طعم بسیار خوب در نهاوند، در زمینه فروش و نگهداری آنها مشکلات بسیاری وجود دارد. 

عزیز سوری با اشاره به کاهش قیمت خرید در زمان برداشت سیب ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش میزان عرضه به دلیل نبود امکان نگهداری، قیمت به صورت چشمگیری افت می‌کند که این مساله به ناتوانی اقتصادی باغداران منجر می‌شود. 

وی می‌افزاید: در صورت فراهم کردن امکان نگهداری سیب‌ها برای مدت طولانی می‌توان اشتغال‌زایی خوبی در این بخش فراهم کرد، اما در حال حاضر سود نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود. 


نگهداری در سردخانه‌ شهرهای دیگر

یکی دیگر از باغداران سیب می‌گوید: روزانه تقریبا 100 صندوق سیب برداشت می‌کنیم. زحمات زیادی کشیده می‌شود تا سیب بدون لک و ضربه و یکدست در جعبه قرار بگیرد. صندوق‌ها پس از آماده‌سازی یا برای نگهداری به سردخانه فرستاده می‌شود یا روانه میدان‌های میوه و تره‌بار می‌شود. 

ابراهیم بحیرایی خاطرنشان می‌کند: به دلیل کمبود سردخانه و ظرفیت کم سردخانه‌های موجود در شهرستان، بخشی از سیب تولیدی نهاوند روانه سردخانه‌های شهرهای همجوار می‌شود تا در شب عید توزیع شود. این کار هزینه‌هایی مضاعف را به باغداران تحمیل می‌کند. 

وی توضیح می‌دهد: قیمت خرید سیب از تولیدکنندگان بسیار پایین است و برای باغدار صرفه اقتصادی ندارد. با نبود سردخانه خالی در نهاوند ‌اکنون سیب روی دست باغداران باقی ‌مانده است و هیچ راهی برای آنها جز فروش ارزان وجود ندارد و در این میان زحمت یک‌ساله باغداران به جیب دلالان می‌رود.

این باغدار می‌افزاید: باید مسئولان و نهادهای ذی‌ربط برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و سردخانه فکری کنند در غیر این صورت باغداران از فعالیت در عرصه باغداری در سال‌های آینده دلسرد می‌شوند. 


مشکلات باغداران نهاوندی

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند می‌گوید: برداشت معمول سیب از باغ‌های نهاوند نزدیک به 25 تن از هر هکتار است. بیش از ۴۵ درصد باغ‌های مثمر نهاوند به تولید انواع سیب قرمز، زرد و سبز تابستانه و پاییزه و سیب گلاب اختصاص دارند. 

علی کمالی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر این‌که میانگین برداشت سیب از هر هکتار در کشور ۲۱ تن و در نهاوند نزدیک به 25 تن است، می‌افزاید: برخی باغداران با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و باغداری بیش از حد میانگین کشوری تولید سیب در هر هکتار، محصول برداشت می‌کنند. گرانی جعبه، هزینه‌های کارگر و حمل‌‌ونقل، ارزانی قیمت خرید محصول، صادر نشدن محصول، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در شهرستان از مهم‌ترین مشکلات باغداران نهاوندی است. 

وی با اشاره به این‌که انواع سیب تابستانه و پاییزه این شهرستان به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی و کرمانشاه صادر می‌شود، تصریح می‌کند: شرایط جغرافیایی منطقه، هرس به‌ موقع، استفاده از کود‌های ریزمغذی، مبارزه بیولوژیکی، آبیاری و برداشت به‌ موقع از عوامل افزایش تولید سیب درختی در نهاوند است. 


حمایت از سرمایه‌گذاران 

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند، تولید انبوه انواع میوه در این شهرستان باغداران را برای نگهداری محصولات با هدف عرضه به‌ موقع در بازار فروش با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. بنابراین از همه باغداران و سرمایه‌دارانی که می‌توانند در زمینه ساخت سردخانه صنعتی گام بردارند، برای صدور پروانه تاسیس دعوت به عمل می‌آید. 

کمالی‌نژاد می‌گوید: در این زمینه با چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مورد ساخت سردخانه، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات زراعی و باغی به توافق رسیده‌ایم و ساخت آن در حال انجام و پیگیری است. امیدواریم با بهره‌برداری از این طرح‌ها بتوانیم در آینده نزدیک بخشی از مشکلات باغداران و بهره‌برداران حوزه کشاورزی شهرستان را بهبود ببخشیم.

 وی خاطرنشان می‌کند: به این افراد از محل طرح اشتغال‌زایی روستاییان با سود کم تسهیلاتی پرداخت می‌شود، زیرا حمایت از این کشاورزان و باغداران می‌تواند به اقتصاد و اشتغال شهرستان کمک بسیاری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :