• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212322
+
-

کاهش بلوط‌های زاگرس به‌دلیل خشکسالی

طی چند سال اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های متمادی، تغییرات اقلیمی و برداشت بی‌رویه از بلوط‌های زاگرس از تعداد آنها بسیار کاسته شده است.
 ایران کشوری است که از تنوع گیاهی و گونه‌ای بسیار متنوع و غنی برخوردار است اما از جهتی نیز به‌دلیل اینکه کشورمان در سال‌های اخیر درگیر خشکسالی، کم‌آبی و گرمایش و تغییرات اقلیمی است، بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. همچنین با بهره‌برداری بی‌رویه انسان از این گونه‌ها جمعیت آنها بسیار محدود شده است که ازجمله آنها می‌توان به درختان بلوط ناحیه رویشی زاگرس اشاره کرد که درگیر طغیان آفات و خشکسالی هستند.به‌گفته رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از این گونه‌ها باید تأثیرات تغییر اقلیم را جدی بگیریم.
مریم مغانلو، رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر تأثیرات منفی تغییر اقلیم بر گیاهان گفت: چند سال است به‌دلیل طغیان آفات، خشکسالی‌های متمادی و برداشت مردم بومی برای تامین سوخت از تعداد درختان زاگرسی بسیار کاسته شده است و در معرض تهدید قرار گرفته‌است. تغییرات اقلیمی فصل رویشی و زایشی گیاهان را نیز تغییر داده است؛ به‌گونه‌ای که به‌طور مثال در تهران گیاهانی را می‌بینیم که در فصل پاییز سبز هستند و این مسئله کاملا ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است. به این ترتیب انتظار ما از طبیعت برآورده نمی‌شود . گیاهان یا دچار پاییز زودرس می‌شوند و یا در فصل پاییز هنوزسبز هستند و فصل رویشی آنها تغییر یافته است.
رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید براینکه علاوه بر جنگل‌های بلوط گونه‌های دیگری نیز در معرض خطر قرار دارند، گفت: ما در کشورمان گونه‌های بسیار زیادی داریم که یا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و یا به‌دلیل برداشت بی‌رویه وضعیت نامناسبی دارند. به‌طور مثال گونه‌ای گیاهی به نام «مورخوش» در هرمزگان وجود دارد که به‌دلیل مصرف دارویی ارزش بالایی دارد. به همین منظور از آن در کشورهای  عمان و پاکستان در طب سنتی استفاده و حتی به کشورهای دیگر نیز بدون هیچ‌گونه نظارتی قاچاق می‌شود. این گونه به‌دلیل تراکم بسیار محدودی که دارد در معرض تهدید قرار گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید