• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81636
+
-

ممنوع الملاقات

دولت آمریکا عیادت محمد جواد ظریف از مجید تخت روانچی سفیرایران در سازمان ملل را ممنوع کرد

سیاست خارجی
ممنوع الملاقات

نشست مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت اما حاشیه‌های آن کماکان ادامه دارد، غیبت سفیر ایران در سازمان ملل در هنگام دیدارهای رئیس‌جمهور سؤالی را برای رسانه‌ها ایجاد کرد که روانچی کجاست؟ بعد از چند روز رسانه‌های آمریکایی به این سؤال جواب دادند تا یک رسوایی برای دولت آمریکا به بار بیاید.

شامگاه جمعه نشریه آمریکایی نوشت: آمریکا به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اجازه نداد که برای دیدار با سفیر ایران در سازمان ملل که در بیمارستان بستری است از محدوده تعیین‌شده برای عبور و مرور هیأت ایرانی در نیویورک خارج شود. پس از ابهام درباره علت غیبت روانچی در ملاقات‌های روحانی، یک منبع مطلع به خبرنگار همشهری گفته بود که سفیر ایران دچار کسالتی شده و در بیمارستان بستری است و هفته بعد به محل کار خود بازمی‌گردد، با این حال رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل به بیماری سرطان مبتلاست. به گزارش نشریه «فارین پالیسی» یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با تأیید این خبر گفت به شرط آزادی یک زندانی آمریکایی در ایران به ظریف اجازه خواهد داد تا از مجید تخت‌روانچی عیادت کند.

در این گزارش مشخص نشده که آمریکا خواستار آزادی کدام آمریکایی زندانی در ایران است. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد بیمارستان محل بستری روانچی حدود 3دقیقه با محل استقرار وزیر خارجه ایران فاصله داشته، با این حال وزارت خارجه آمریکا دست به گروکشی زده و برای عیادت ظریف از روانچی شرط آزادی یک زندانی را گذاشته است. مجید تخت‌روانچی فروردین امسال به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل منصوب شد و یک‌ماه بعد به همراه ظریف به آمریکا رفت تا ماموریت خود را آغاز کند و حالا به فاصله 4ماه گزارش‌هایی از وضعیت جسمی او منتشر شده است. پیش از روانچی، غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل بود که او نیز به‌دلیل تصویب قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان در مجلس ایران مجبور به بازگشت به کشور شد و گزارش‌هایی وجود داشت که حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن گزینه تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل بوده که به‌دلیل مسائل خانوادگی پیشنهاد پذیرش این مسئولیت را رد کرده است.
قبل از خوشرو، ایران حمید ابوطالبی را به‌عنوان سفیر نزد سازمان ملل معرفی کرد که دولت آمریکا به بهانه نقش داشتن ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال58 به ابوطالبی ویزا نداد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :