• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81481
+
-

اکتشاف مواد معدنی فلزی در دستور کار قرار گرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به ظرفیت‌های قم در مواد معدنی فلزی گفت: اکتشاف، استخراج و بهره‌وری مواد معدنی فلزی از جمله طلا، مس و آهن در این استان در دستور کار است.  

به گزارش ایرنا، «محمود سیجانی» با بیان این‌که بیشتر مواد معدنی فعلی استان که عملیات بهره‌وری روی آن انجام می‌شود مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است افزود: با توجه به ظرفیت‌های معدنی استان و به دلیل ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی فلزی نسبت به غیرفلزی،‌ برنامه‌‌ریزی برای اکتشاف و بهره‌وری از مواد معدنی فلزی با جدیت پیگیری می‌شود.

 وی منگنز،‌ گچ و آهک را از مهم‌ترین مواد معدنی غیرفلزی استان ذکر کرد و ادامه داد: طرح‌های بهره‌وری از این مواد از جمله افزایش عیار منگنز، تبدیل آهک به کاغذ و همچنین تولید گچ برای استفاده در صنعت پزشکی و دارویی از طرح‌های مهم استان در این زمینه است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: تصویربرداری‌های هوایی صورت گرفته در استان به‌ویژه در منطقه زواریان و بررسی ژئوفیزیک این مناطق از وجود ظرفیت‌های مهم طلا،‌ مس و آهن در استان خبر می‌دهد که بهره‌برداری و فراوری این مواد معدنی فلزی یکی از اولویت‌های مهم استان است. 

وی با اشاره به وجود اختلافات با منابع طبیعی برای بهره‌برداری از برخی از این معادن گفت: این اختلاف‌ها با رعایت همه استانداردها و حفظ و حراست از حریم منابع طبیعی در حال برطرف شدن است که با برطرف شدن این مشکل مجوزهای لازم برای اکتشاف و استخراج از این منابع صادر می‌شود. سیجانی با اشاره به وجود ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از مهم‌ترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید