• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81454
+
-

تکمیل چرخه برندسازی فرش دستباف قم

رئیس مرکز ملی فرش ایران: خصوصیاتی که در فرش دستباف قم وجود دارد، ثبت ملی شده است و امکان  کپی‌برداری از آن  وجود ندارد

استاندار قم گفت: برای جلوگیری از تعدی و همچنین شبیه‌سازی فرش دستباف ‌قم باید اقدامات حقوقی لازم انجام گیرد و برای هویت‌سازی و حفظ مالکیت معنوی این کالای بومی استان، چرخه برندسازی و نشان تجاری آن تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، «بهرام سرمست» درجلسه کارگروه فرش قم افزود: مرکز ملی فرش برای ممانعت از عرضه فرش‌های ماشینی به جای فرش‌های دستباف تولید شده در قم فرش‌های ماشینی را با شناسه خود در صحنه رقابت نگه دارد.
وی بیان کرد: مرکز ملی فرش اجازه ندهد فرش ماشینی وارد حریم فرش دستباف قم شود و فرش قم نیز برای هویت‌سازی خود سیکل برند‌سازی را تکمیل کند.

استاندار قم همچنین کاهش تعرفه واردات ابریشم و مواد اولیه فرش دستباف قم را مورد تأکید قرار داد و افزود: صنایع دستی از جمله فرش باید از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند.

سرمست با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه نمایشگاه فرش دستباف قم گفت: برای این طرح سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده و باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا صنعت فرش بتواند از منافع آن استفاده کند.


نیاز به یارانه برای کمک به تولید کنندگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان این‌که برای کمک به تولیدکنندگان و حضور آنها در نمایشگاه‌های جهانی یارانه‌ای وجود ندارد گفت: برای کمک‌های فنی اعتباری داریم که کمک به کاهش سود تسهیلات بانکی است.

«مهرداد غضنفری» افزود: در سطح ملی برای تبلیغات و بازاریابی اعتباراتی در نظر گرفته شده که باید تخصیص پیدا کند.
 وی بیان کرد: استانداری از محل منابع ارزان قیمت کمک‌هایی را به تولیدکنندگان فرش انجام می‌دهد، اما چیزی به عنوان یارانه نداریم.


سهم 20درصدی قم در صادرات فرش 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این‌که فرش دستباف اعتبار قم است گفت: استان قم سهم 20 درصدی در صادرات فرش دستباف به جهان را دارد.
«فرشته دستپاک» در این کارگروه عنوان کرد: در حوزه فرش دستباف، مطالبات زیادی در مسیر تولید و صادرات وجود دارد که وظیفه خودمان می‌دانیم به این مطالبات توجه کنیم.

وی در مورد هزینه‌های برپایی نمایشگاه فرش و حمایت از تولیدکنندگان اظهار کرد: فرش دستباف یک صنعت مادر است و چند هزار سال قدمت دارد و باید به تولید و صادرات فرش دستباف بهای فراوانی بدهیم.

دستپاک افزود: فاصله زیادی بین حمایت از فرش دستباف در کشور ما با کشورهای دیگر وجود دارد و همین موضوع آسیب‌های زیادی را به حضور فرش ایران در بازارهای جهانی زد، به طوری که کشور افغانستان با حمایت‌های واقعی، فرش دستباف خود را در سطح جهان معرفی کرده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های جهانی همچون نمایشگاه دموتکس، اهمیت زیادی دارد، اما سال گذشته جای تولیدکنندگان فرش دستباف قم در این نمایشگاه جهانی خالی بود و ما برای تولیدکنندگان قمی کاری نکردیم.

وی گفت: سهم 20 درصدی استان قم در صادرات فرش دستباف نشان‌دهنده جایگاه مهم این استان است. فرش دستباف اعتبار قم است و باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایت‌های زیادی از سوی دولت و مسئولان در تولید فرش دستباف اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان باید پیشنهادهای خود را برای ارتقای جایگاه فرش ایران ارائه دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. یکی از دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، جعل و تقلب است و در این مورد با هر گونه جعل فرش دستباف، برخورد قضایی می‌شود.

دستپاک افزود: برند‌سازی در فرش مانع از تخلفات و جعل می‌شود. عده‌ای فرش‌های ماشینی را با دستکاری به عنوان فرش دستباف عرضه می‌کنند که تخلف است و می‌تواند پیگیرد قانونی در مراجع قضایی داشته باشد.
وی بیان کرد: خصوصیاتی که در فرش دستباف قم وجود دارد، ثبت ملی شده است و کسی حق کپی از این‌ها را ندارد. ما باید همه مسیرهایی که می‌تواند جلوی جعل فرش را بگیرد ببندیم و فرش را از خطر جعل مصون و آن را ثبت جهانی کنیم. در این خصوص باید اتحادیه‌ها و فعالان فرش دستباف وارد برند‌سازی شوند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: این برندها می‌تواند در پشت فرش ثبت و مانع از جعل شود. در این خصوص جلساتی با تولیدکنندگان فرش ماشینی داشته‌ایم و تذکرات لازم را داده‌ایم و مسیر جعل فرش دستباف را از طریق تولید فرش ماشینی و دستکاری روی آن بسته‌ایم.
وی افزود: در واقع تولیدکنندگان فرش ماشینی که با جعل فرش خود را به عنوان فرش دستباف به فروش برسانند مورد پیگیری قانونی و قضایی قرار می‌گیرند. در این باره تولیدکننده فرش ماشینی موظف است ماشینی بودن فرش را به خریداران اعلام کند.
دستپاک در مورد کمبود نخ ابریشم در تولید فرش دستباف عنوان کرد: در ایران چند منطقه در صومعه سرا، کرمان و خراسان رضوی مبادرت به تولید ابریشم می‌کنند و این استان‌ها خواستار افزایش تعرفه واردات ابریشم تا 60 درصد شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید