• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81475
+
-

ارائه تسهیلات کم‌بهره برای توسعه کشت گلخانه‌ای

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی: با هدف‌گذاری 70 هکتاری کشت گلخانه‌ای برای امسال در استان بیش از 800 شغل پایدار ایجاد خواهد شد

تسهیلات
ارائه تسهیلات کم‌بهره برای توسعه کشت گلخانه‌ای


آوا صادق | اراک-خبرنگار


 با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و استان، احتمال هرگونه حادثه غیرمترقبه مانند سیل، سرما و... که بر کشاورزی تأثیر مستقیم می‌گذارد و همچنین سنتی بودن بخش زیادی ازکشاورزی استان و هدررفت آب و نیاز روزافزون بازار مصرف راهی مطمئن‌تر از کشت گلخانه‌ای وجود ندارد. جنبه‌های اقتصادی این نوع کاشت سبب شده تا بیشتر کشورها برنامه‌ریزی دقیقی برای آن داشته باشند. بر این اساس، امکان تولید خارج از فصل در این نوع کشت سبب افزایش درآمد کشاورزان می‌شود. ضمن این‌که استفاده از خاک دست‌ساز صرفه‌جویی 90 درصدی آب را نیز به همراه دارد. همچنین تولید چندبرابری محصول نسبت به مزرعه یا فضای باز و افزایش کیفیت محصولات تولیدی موجب رونق اقتصاد در بخش کشاورزی و اشتغال پایدار می‌شود و نیاز کشور را به محصولات کشاورزی برطرف خواهد کرد. از سوی دیگر با توسعه این نوع کشت می‌توان نیم نگاهی هم به بازارهای جهانی داشت.

با توجه به بحران آب در کشور کشت گلخانه‌ای نه به عنوان یک انتخاب بلکه یک ضرورت باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به این‌که مرکزی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به عنوان یک برنامه مهم و اولویت‌دار باید در جهاد کشاورزی دنبال شود.


 کاهش هزینه‌های تولید 

یک کارشناس حوزه کشاورزی می‌گوید: از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند از هدررفت آب در حوزه کشاورزی جلوگیری کند توسعه کشت گلخانه‌ای است. این نوع کشت در استان مرکزی بیشتر در زمینه انواع سبزی و صیفی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید برای تولید انواع میوه‌ها نیز بتوانیم از این نوع کشت استفاده کنیم.

«حسین صالحی» بیان می‌کند: مزایای کشت گلخانه‌ای باید برای بیشتر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی توضیح داده شود، زیرا این نوع کشت مصرف آب بسیار کم و راندمان تولید بسیار بالایی دارد که می‌تواند به نفع تولیدکننده باشد. علاوه بر این کشت گلخانه‌ای برای تولید محصولاتی که نیاز به آب فراوانی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها استفاده از روش‌های علمی و کارشناسانه می‌تواند در بالا بردن کیفیت تولید محصول از نظر دارا بودن مواد مختلف معدنی و ویتامین بسیار دارای اهمیت باشد. بنابراین توجه به این نکته در تولید محصولات گلخانه‌ای به عنوان یک مسأله مهم و ضروری نباید مورد غفلت قرار گیرد.

این کارشناس حوزه کشاورزی می‌افزاید: این تصور که محصولات گلخانه‌ای دارای کیفیت پایین‌تری نسبت به محصولات دیگر هستند باید در جامعه اصلاح شود و تولید محصولات ارگانیک در گلخانه‌ها انجام شود، زیرا در همه دنیا این اتفاق در حال انجام است. با این حال این کار به شرطی محقق خواهد شد که از دانش روز و ظرفیت کارشناسان در این بخش استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که برخی از گلخانه‌ها به دانش فنی مجهز نیستند اظهار می‌کند: کشاورزان نیز آموزش‌های لازم را در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای ندیده‌اند که این دو موضوع باید با جدیت دنبال شود تا بتوانیم محصولات گلخانه‌ای باکیفیتی داشته باشیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی می‌گوید: بهسازی و نوسازی تجهیزات گلخانه‌ای و اصلاح سیستم‌های گلخانه‌ای می‌تواند منجر به تولید محصولات با کیفیت و در نتیجه کسب درآمد و سود بالا شود. در چنین شرایطی کشاورزان به سمت وسوی تولید محصولات گلخانه‌ای خواهند رفت.

صالحی بیان می‌کند: در این زمینه دولت و مسئولان باید حمایت‌های لازم را از کشاورزان داشته باشند تا برای ادامه حیات و تولید محصول باکیفیت بتوانند سطح تکنولوژی خود را بالا ببرند و با این اقدام هزینه‌های تولید را کاهش و راندمان را افزایش دهند.


جلوگیری از هدررفت آب 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت افزایش کشت گلخانه‌ای در این استان می‌گوید: با هدف‌گذاری 70 هکتاری کشت گلخانه‌ای برای امسال در استان بیش از 800 شغل پایدار ایجاد خواهد شد که این هدف با جدیت توسط سازمان جهاد کشاورزی استان دنبال می‌شود.

«علی‌اصغر زارعی» بیان می‌کند: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشور و به منظور جلوگیری از هدررفت منابع آبی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از اهداف و سیاست‌های مهم دولت و وزارت جهاد کشاورزی است. با توجه به رویکرد مثبتی که در این زمینه وجود دارد در زمینه پرداخت تسهیلات برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: مرکزی یکی از استان‌های بسیار مهم و دارای ظرفیت‌های متنوع کشاورزی است. بنابراین به منظور توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان در مناطق کم‌برخوردار تسهیلات با سود 7 درصد و در سایر مناطق تسهیلات با سود 9 درصد در اختیار کشاورزان و افراد علاقه‌مند به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای قرار خواهد گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: با توجه به اهمیت به‌روزرسانی واحدهای گلخانه‌ای برای تولید محصولات باکیفیت و همچنین افزایش راندمان تولید واحدهای گلخانه‌ای فعال در استان می‌توانند بدون محدودیت از این تسهیلات برای به‌روز‌رسانی واحدهای خود استفاده کنند.

زارعی اظهار می‌کند: میزان تولید محصول در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به محیط‌های باز 10 تا 12 برابر بیشتر است که با توجه به این میزان افزایش تولید، کشاورزان می‌توانند از این ظرفیت برای افزایش صادرات و درآمد اقتصادی استفاده کنند.


ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به این‌که اولویت جهاد کشاورزی استان توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به منظور کاهش میزان مصرف آب و کیفیت محصول است می‌گوید: این نوع کشت علاوه بر مزیت‌های یاد شده دارای ویژگی‌های دیگری از جمله افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کشاورزی، دست‌یابی به اهداف صادرات با توجه به ظرفیت‌های محصولات تولیدی صادرات‌محور حوزه کشاورزی در استان، تمرکز بر کشت و تولید بیش از یک محصول در سال و... است.

«مجید آنجفی» بیان می‌کند: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شرایط جوی موجود می‌تواند علاوه بر افزایش تولید محصول، حفاظت محصولات تولیدی را نیز به همراه داشته باشد. این مسأله به‌ویژه در مورد سرمازدگی محصولات بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان اقدامات خوبی انجام شده و برنامه‌ریزی‌های مناسبی در حال انجام است. علاوه بر این حمایت‌های لازم از متقاضیان در این بخش با ارائه تسهیلات مناسب همراه است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: ایجاد گلخانه‌ها با این‌که هزینه‌بر است، اما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. زیرا محصولی که در گلخانه تولید می‌شود اگر به صورت درست و کارشناسانه باشد، محصولی باکیفیت خواهد بود که سود و ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورز خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید