• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81408
+
-

فارس 3هزار هکتار بافت فرسوده دارد

استاندار: 1800 هکتار از این میزان بافت فرسوده در شیراز است

این سو و آن سوی استان
فارس 3هزار هکتار بافت فرسوده دارد

استاندار فارس با اشاره به قرار گرفتن طرح 571 هکتاری توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع) و سایر حرم‌های مطهر در محدود 1800 هکتاری بافت فرسوده شیراز، خواستار تعیین تکلیف این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی شد. 

به گزارش ایسنا، «عنایت‌الله رحیمی» در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان فارس که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در شیراز برگزار شد، گفت: در استان فارس 3 هزارهکتار بافت فرسوده در 110 شهر وجود دارد که 1800 هکتار آن متعلق به شیراز است.

وی گفت: فارس جزو نخستین استان‌هایی است که محدوده بافت‌های فرسوده آن بر اساس ریزدانگی و ناپایداری و نفوذناپذیری در 28‌شهرستان مشخص شده و 12 شهر از این شهرها دارای طرح بوده و تعدادی از آنها محدوده ناکارآمد را هم مشخص کرده‌اند.  استاندار فارس با یادآوری این‌که 350 هکتار از 1800 هکتار بافت فرسوده شیراز، تاریخی و فرهنگی است، خواستار تعیین تکلیف و به سرمنزل مقصود رساندن طرح توسعه 571 هکتاری حرم در این شهر شد.

او با بیان این‌که در طرح‌های بازآفرینی باید به خواسته‌های مردم رنگ و بوی علمی و اجرایی داده شود، یادآوری کرد: نمی‌توان از طرح‌هایی که تغییرات فیزیکی، کالبدی، اقتصادی نداشته باشد انتظار داشت بافت‌ فرسوده را به کارآمد بدل کند. تناقض در طرح‌های مصوب سبب خواهد شد این فرسودگی همچون گذشته ادامه یابد.

استاندار فارس تاکید کرد که در طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهری شیراز، مناطقی نظیر دروازه‌قرآن، سعدی و بافت تاریخی در اولویت قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اقداماتی که در راستای برنامه جامع اقدام مشترک در شهرستان‌های مختلف فارس نظیر مرودشت، لار، جهرم، فسا و کازرون انجام شده است بر لزوم تداوم آنها اشاره و اضافه کرد: در این برنامه وظایف هر یک از دستگاه‌های خدمات‌رسان به روشنی مشخص شده است، به طوری که هر یک از این دستگاه‌ها باید 30 درصد درآمد خود را در طرح بازآفرینی شهری هزینه کنند. رحیمی با اشاره به تنگناهایی که در اثر شرایط اقتصادی کشور برای اجرای این طرح ایجاد شده است ابراز امیدواری کرد که با مساعدت وزارت راه و شهرسازی شاهد رفع بسیاری از این مشکلات باشیم.


احیای بافت‌های تاریخی،  متناسب  با زندگی امروز 

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان این‌که نگاه بازآفرینی به بافت تاریخی موزه‌گونه نیست گفت: باید بافت تاریخی را زنده کرد، اما طراحی‌ها و اجرای برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که متناسب با زندگی امروز باشد و جریان زندگی در بافت رخ دهد. 

 «محمد پژمان» در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با بیان این‌که نباید در روش و عادات زندگی مردم دست‌کاری کرد گفت: باید در طراحی‌ها و مطالعات برای بافت‌های تاریخی، رفاه و آسایش مردم مد نظر قرار گیرد و تامین شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که عنصر اقتصادی مایه اصلی نگهداری و توسعه این مناطق است عنوان کرد: برنامه احیای بافت‌های تاریخی باید به گونه‌ای باشد که برای ساکنان و سرمایه‌گذاران نفع اقتصادی داشته باشد. در این صورت است که همکاری صورت می‌گیرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح ملی تولید مسکن نیز افزود: استان فارس نیز مانند دیگر استان‌ها سهمی دارد که امید است در حد برنامه تعهدات به‌موقع انجام گیرد و به مردم تحویل داده شود. پژمان درباره تامین قیر برای آسفالت معابر بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرهای استان فارس بیان کرد: قیر تخصیصی شهرها هنوز جذب نشده است، اما در صورتی که حواله قیرها تحویل داده و گزارش مصرف ارائه شود، برای آسفالت بقیه معابر حواله قیر تخصیص داده می‌شود. 

وی گفت: در بسیاری از نقاط شهر شیراز عرصه‌هایی خریداری شده که بنا بر نوسازی بوده است، اما طرح‌ها بلاتکلیف هستند و به سیمای شهر آسیب زده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیل فروردین در شهرک سعدی شیراز افزود: بنا بر این بود که اجازه مرمت و بازگشت ساکنان آن مناطق به خانه‌هایشان را ندهیم و آنها را به سرعت جابه‌جا کنیم، اما امروز هنوز کار متوقف مانده است. 

پژمان با بیان این‌که نیاز است برای اجرای هر طرحی قراردادهای مشاوره بسته شود تصریح کرد: باید قبل از شروع به اجرای طرح مطالعات آن به طور کامل اجرا شود. به همین دلیل، برای شرح خدمات مشاوران طبق توافق‌نامه‌ با جامعه مشاوران چارچوب‌های جدیدی تعریف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید