• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81392
+
-

رصد و پایش ثبت شماره صاحبان مشاغل

رصد و پایش ثبت شماره صاحبان مشاغل


دریافت اسامی و شماره تلفن برخی صاحبان مشاغل خدماتی از سامانه 118مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.با عباس ابوالقاسمی‌آزاد، مدیرکل سابق خدمات مخابراتی استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

مبنای ثبت شماره تلفن مشاغل در سامانه 118چیست؟
ثبت شماره تماس صاحبان مشاغل در سامانه 118در 3 سطح تعمیرگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات عام، تعمیرگاه‌های مجاز و خدمات پس از فروش انجام می‌شود اما باید توجه کنیم که مشاغل تولیدی و خدماتی دارای اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط هستند. بر این اساس متقاضی قرار گرفتن در فهرست مشاغل ارائه‌کننده خدمات در سامانه 118، نیازمند ارائه مجوز معتبر کسب‌و‌کار از اتحادیه ذی‌ربط است. در سطح نخست مثلا فردی که متقاضی ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی است با ارائه مجوز از اتحادیه ذی‌ربط، خواستار درج نام و شماره تلفن خود در این سامانه و فهرست ارائه‌دهندگان خدمات لوازم خانگی می‌شود. در سطح دوم نیز نمایندگی‌های مجاز ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش و امداد برندهای مختلف داخلی و خارجی قرار دارند که برای ثبت نام و شماره تلفن خود در فهرست ارائه‌دهندگان خدمات تعمیرگاه‌های مجاز سامانه 118باید از اتحادیه ذی‌ربط مجوز ارائه این خدمات را دریافت و به مخابرات ارائه کنند و متقاضی باید علاوه بر ارائه پروانه کسب، نامه‌ای از اتحادیه ارائه کند که تخصص لازم برای ارائه خدمات پس از فروش در زمینه‌ای که تقاضا کرده را دارد.
تفاوت این سه سطح خدمات چیست؟
 برای ثبت شماره صاحبان مشاغل در سامانه 118و سطح خدمات پس از فروش سه متقاضی باید علاوه بر ارائه پروانه کسب و معرفی‌نامه اتحادیه ذی‌ربط، مجوز ورود کالای خارجی و قطعات آن از وزارت صنعت را نیز داشته باشد . با این شرایط است که می‌تواند در سطح سه خدمات پس از فروش یک برند خاص شماره تلفن خود را در سامانه 118ثبت کند.تفاوت سه سطح خدمات آن است که در تعمیرگاه‌های عام فردی جواز کسب و کار را از اتحادیه ‌ذی‌ربط دریافت و درخواست ثبت شماه تلفن برای ارائه خدمات را ارائه می‌کند اما در سطح دوم که تا حدودی بالاتر است، فرد یا شرکت متقاضی علاوه بر دارابودن مجوز تعمیرگاه، نمایندگی یک برند خاص مثلا لوازم خانگی خارجی و داخلی را نیز دارد. در این موارد باید متقاضی، معرفی‌نامه داشتن نمایندگی مجاز و توانایی انجام تعمیرات محصولات یا ارائه خدمات یک برند خاص را نیز ارائه کند اما سطح سوم ارائه خدمات پس از فروش کالا در دوره گارانتی و وارانتی است.
 چه‌کسی پاسخگوی تخلفات برخی مشاغل غیرمجاز  است؟
معیار مخابرات برای ثبت شماره این متقاضیان در سامانه 118مجوز کسب ارائه شده توسط اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط است. براساس مصوبه مجمع صاحبان سهام مخابرات استان تهران، این متقاضیان برای قرار گرفتن شماره تماس خود در فهرست صاحبان مشاغل باید ماهانه معادل 500پالس مکالمه (3هزار تومان) در قبض تلفن ثابت پرداخت کنند. امکان ندارد که صاحبان مشاغل بدون ارائه مجوزهای لازم قادر به ثبت شماره و نام خود در سامانه 118مخابرات باشند. همچنین امکان ندارد که شرکت خدمات پس از فروش معتبر ثبت شده در فهرست سامانه 118وجود داشته باشد و فهرست صاحبان مشاغل غیراصلی  به مشتریان ارائه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید