• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81391
+
-

طلای تقلبی نخرید


محمد کشتی آرای_رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران

شاید شما هم ازجمله افرادی باشید که هنگام فروش طلا یا سکه با پاسخ طلافروشی‌ها مبنی بر غیراستاندارد بودن این مصنوعات یا خرید آن به نرخ بسیار کمتر مواجه شده‌اید. برای جلوگیری از این زیان باید قبل از خرید از استانداردبودن طلا و سکه مطمئن شوید و تنها راه شناخت طلای تقلبی و قاچاق از طلای استاندارد، مشخص بودن کد رهگیری یا مشخصات سازنده جواهرات است.
  در مصنوعات استاندارد طلا، علاوه بر درج مشخصات و عیار، از حروف لاتینی استفاده می‌شود که این حروف لاتین اختصاص‌یافته به مصنوعات طلا در هر استان متفاوت است و از اول اسم شهر سازنده گرفته شده و فقط برای واحدهای تولیدکننده مجاز داخل کشور صادر می‌شود. چنانچه طلایی کد شناسایی نداشته باشد، یا قاچاق است و یا در واحد‌های زیرزمینی ساخته شده است که ممکن است استاندارد عیار 18 کشوری را نداشته باشد.
  کد شناسایی طلا، شامل یک حرف لاتین و شناسه عددی تعیین‌کننده مشخصات تولیدکننده است که به همراه عیار رسمی روی مصنوع حک شده و طبق قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، خرید و فروش مصنوعات طلای بدون کد شناسایی ممنوع است. در تهران 1600کد شناسایی طلا ثبت شده است که به‌معنای تعداد کارگاه‌های سازنده طلا در این شهر است و چنانچه واحد تولیدی طلاساز آدرس کارگاه را عوض کند، کد حک‌شده روی طلا باطل می‌شود.
  برای خرید مصنوعات طلا و سکه باید از طریق واحدهای صنفی مجاز (دارای مجوز اتحادیه مربوطه) اقدام کنید و هنگام خرید، فاکتور معتبر مطابق با فرمت قانونی اعلام شده از فروشنده دریافت کنید که در آن مشخصات کامل مصنوع شامل نوع، وزن، عیار و کد شناسایی مصنوع، نوع و میزان جواهر به‌کار رفته در آن، قیمت روز طلا و اجرت ساخت درج شده باشد و این فاکتور باید توسط فروشنده صادر و یک نسخه از آن به مشتری ارائه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید