• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81382
+
-

تقویت روابط کرمانشاه و گرمیان

استاندار کرمانشاه با رئیس اداره گرمیان عراق دیدار کرد

«صلاح قویخا» رئیس اداره گرمیان در راس هیاتی از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشور شد و در قصرشیرین با «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه، فرماندار قصرشیرین و جمعی از مدیران کل در مورد مشکلات این مرز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

به گزارش ایرنا، استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: مردم استان کرمانشاه با مردم اقلیم کردستان عراق رابطه‌ای خوب و صمیمی دارند و مرز رسمی پرویزخان منجر به تحکیم روابط صمیمانه ۲ طرف شده است. بازوند افزود: همان‌طور که روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق خوب و صمیمی است، استان کرمانشاه و گرمیان عراق نیز رابطه‌ای عالی در بخش‌هایمختلف دارند.  وی اظهار کرد: سعی می‌کنیم برای تسهیل در صادرات و تقویت روابط و مبادلات مرزی مشکلات جزئی را رفع کنیم.

صادرات در مرزهای ما براساس قوانین گمرکی است و همین قوانین اجازه برطرف کردن مشکلات را به ما می‌دهند و هیچ نگرانی از این بابت نداریم. رئیس اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق نیز با بیان این‌که مردم استان‌های گرمیان و کرمانشاه از دیرباز در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مراودات بسیار خوبی داشته‌اند، گفت: مرز رسمی پرویزخان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. این مرز در بین سایر مرزهای عراق با ایران بیشترین اهمیت را دارد و بیشترین کالا از این مرز روانه اقلیم کردستان، جنوب عراق و موصل می‌شود.

صلاح قویخا گفت: این روابط حسنه نتیجه هم‌افزایی و همکاری ۲ طرف است و جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت و مراحل حساس حمایت‌های بسیاری از مردم اقلیم کردستان عراق به عمل آورده و با آغوش باز ما را پذیرا بوده، از این رو دست دوستی ما به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز است.  وی گفت: دولت اقلیم بنا به دستور هیات وزیران عراق، درصدد بازگشایی مرز تیله‌کوه برای صادرات کالاست. فرماندار قصرشیرین هم گفت: ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می‌شود و این مرز دارای اهمیت راهبردی برای رونق اقتصاد ملی است.

«مرادعلی تاتار» افزود: این نشست با توجه به ضرورت و اهمیت صادرات کالاها و تسهیل در امر مبادلات مرزی و تجاری با حضور استاندار کرمانشاه و رئیس اداره گرمیان عراق برگزار شد.  وی از تلاش برای تقویت مراودات مرزی و همچنین تسهیل در امر صادرات برای ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان و منتفع شدن ۲ طرف در این مرز رسمی خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :