• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81293
+
-

راه‌اندازی شبکه ارتباطی همسران در سمنان

مسئول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان: از سال گذشته سامانه‌ای در زمینه کنترل و کاهش طلاق راه‌اندازی شده است

گزارش
راه‌اندازی شبکه ارتباطی همسران در سمنان

بسیاری معتقدند که مشکلات اقتصادی و فرهنگی 2 عامل اصلی در وقوع طلاق هستند، عواملی که به نظر می‌رسد میزان آمار آن در استان سمنان را در یک دهه گذشته به طرز قابل محسوسی افزایش داده‌اند.

به گزارش مهر، در یکی، دو دهه اخیر میزان طلاق در استان سمنان افزایش چشمگیری داشته است. طبق آمارهای غیررسمی(به دلیل این‌که معمولاً آمار رسمی طلاق در استان سمنان اعلام نمی‌شود) نسبت طلاق به ازدواج در دهه ۷۰ یک به 7/5 بوده است. در حالی ‌که امروز این میزان به 2 طلاق در هر 5 ازدواج رسیده است. هرچند این آمار از سوی مراجع رسمی اعلام نمی‌شود، اما اغلب محور موضوعات جلسات ثبت وقایع تاریخی است.

با توجه به رشد طلاق در این استان و به منظورکاهش آسیب‌های اجتماعی، شبکه ارتباطی زوجین در استان راه‌اندازی شده است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری سمنان با بیان این‌که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مجموعه عوامل باید دست به دست هم دهند گفت: با راه‌اندازی شبکه ارتباطی زوجین تعدادی از مشاوران حوزه خانواده به عنوان همیاران زندگی ساماندهی شدند تا موضوع ازدواج در این استان تسهیل شود.

«امیر بینایی» افزود: میانگین سن ازدواج در زنان ۲۵ سال در مردان ۲۹ سال و سن طلاق در زنان ۳۲ سال و در مردان ۳۷ سال برای استان سمنان گزارش ‌شده است.

 وی با بیان این‌که توانمندسازی و آموزش زوجین قبل، حین و پس از ازدواج در دوره 5 ساله برای ثبات، تحکیم خانواده، فرزند‌آوری و فرزندپروری از اهداف راه‌اندازی شبکه ارتباطی زوجین است بیان کرد: مشاوران همیاران زندگی در فرجه یک، 3 و 5 ساله زوجین را راهنمایی می‌کنند.
بینایی اضافه کرد: بیشتر این طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی صورت می‌گیرد.


درک و تفاهم متقابل

کارشناس ارشد حقوق با بیان این‌که شاخص‌های اصلی علت طلاق بیشتر مسائل اقتصادی و فرهنگی است افزود: در بحث مراجعه به مشاور برای طلاق علت‌های مختلف وجود دارد که قسمت اعظم آن به تفاهم نداشتن و درک متقابل برمی‌گردد که در این‌بین شناخت نداشتن زوجین نسبت به هم و ناآگاهی از وظایف از جمله عواملی هستند که بسیار زیاد در این موضوع دخیل است.

«داریوش بلبل حقیقی» ضمن این‌که عوامل محیطی و جامعه را نیز در طلاق بی‌تأثیر ندانست گفت: از علت‌های طلاق می‌توان به استفاده نابه‌جا از گوشی‌های همراه اشاره کرد. برخی افراد فرهنگ استفاده از این فناوری را که وارد خانواده‌ها شده ندارند و در این موارد با دگرگونی فرهنگی مواجه هستند. 

وی با بیان این‌که ارزش‌های اصیل کمرنگ شده و موارد ضد ارزش در حال جایگزینی است افزود: از هر ۱۰ طلاق 3 مورد ریشه در این علت‌ها دارد. برای جلوگیری از این فاجعه‌ها باید ابتدا استفاده صحیح از این ابزار آموزش داده شود. بنابراین مقابله با طلاق راهکاری جز آموزش، مشاوره و فرهنگ‌سازی ندارد.


راه‌اندازی سامانه

مسئول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان سمنان نیز با بیان این‌که در زمینه کاهش طلاق از سال گذشته سامانه‌ای در زمینه کنترل و کاهش طلاق راه‌اندازی شده است اظهار کرد: در این سامانه خانواده‌هایی که متقاضی طلاق توافقی یا یک‌طرفه هستند ثبت‌نام می‌کنند و بهزیستی زمان را مشخص می‌کند و در آن مهلت تعیین‌شده خانواده‌ها برای مشاوره مراجعه خواهند داشت.

غریبی با اشاره به این‌که از توان مراکز مشاوره خصوصی در این زمینه استفاده‌ شده است بیان کرد: غربال‌گری توسط مرکز دولتی انجام و سپس به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع داده می‌شود و اگر به سازش منجر نشد مشاوره‌های پس از طلاق به خانواده‌ها ارائه خواهد شد.

وی با بیان این‌که مواردی که به سازش منتهی می‌شود تا 6 ماه مورد پیگیری قرار خواهند گرفت افزود: در این زمینه خانواده‌هایی که نیاز به کمک مددکاری دارند و در زمینه معیشت با مشکلاتی که منجر به تقاضای طلاق شده باشد مواجه هستند کمک خواهد شد تا مشکل آنها برطرف شود.


اختلافات خانوادگی، بخش عمده پرونده‌ها 

عضو هیأت اندیشه‌ورز فرمانداری شاهرود نیز با اشاره به این‌که آموزش همگانی یکی از بخش‌های فعال معاونت اجتماعی است گفت: با توجه به آسیب‌های اجتماعی این نیاز آموزش همگانی در سطح جامعه احساس می‌شود. بنابراین کارگروه بنیان خانواده با سمن‌های فعال تشکیل داده‌ شده است و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی توسط این کارگروه در سطح جامعه رصد و کار آموزش شروع می‌شود.

«سید ابراهیم میری» با بیان این‌که بخش عمده پرونده‌های اختلافات خانوادگی و زناشویی از سردی روابط زوجین، کمبود مهر و عاطفه و ابراز نکردن محبت عاشقانه از سوی زوجین ناشی می‌شود افزود: اکثریت خانواده‌ها دچار طلاق عاطفی شدند. در کنار این مقوله موتور قوی فضای مجازی بیشترین کمک را به جدایی و خیانت زن و شوهر می‌کند و شاهدیم که بخش عمده‌ای از پرونده‌ها ریشه خیانت در یکی از زوجین دارد که عامل کمبود مهر و محبت سبب شده شریکی دیگر انتخاب کنند.


سازش ۷۶ درصد پرونده‌ها در کلانتری

کارشناس آسیب‌های اجتماعی ناجا در شاهرود با اشاره به این‌که از کل پرونده‌های ارجاع به کلانتری‌ها بیش از ۷۶ درصد پرونده‌ها منتج به نتیجه سازش شده است افزود: در این ‌بین ۲۴ درصد پرونده‌های باقیمانده به مراجع قضایی رفتند و این موضوع می‌طلبد تا واحد مددکاری اجتماعی قوی در حوزه صیانت و پیشگیری تشکیل شود تا بتوانیم طلاق عاطفی اتفاق افتاده را به زندگی واقعی برگردانیم.

میری بابیان این‌که اکثر خانواده‌هایی که برای طلاق مراجعه می‌کنند جوان بدون فرزند یا دارای یک تا دو فرزند هستند بیان کرد: معتقدیم اگر دوره‌های زوج‌درمانی گذاشته شود و قبل از ازدواج آموزش مهارت‌های همسرداری در دستور کار قرار گیرد می‌تواند به کاهش آسیب اجتماعی بسیار کمک کنند.


کاهش حس مسئولیت‌پذیری

مدیر کل امور اجتماعی استانداری سمنان دخالت بزرگ‌ترها و نبود وابستگی عمیق زوجین نسبت به هم و کاهش مسئولیت‌پذیری را از جمله علت‌های طلاق برشمرد و اضافه کرد: در شبکه ارتباطی زوجین با آموزش و مشاوره این موارد برای خانواده‌ها به‌صورت کامل مطرح می‌شود که البته این نیز به‌تنهایی کافی نیست و باید کار گروهی با مشارکت همه دستگاه‌ها صورت گیرد.

به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از فرهنگ‌سازی، مشاوره و آموزش و همچنین ارتقای سطح مهارت‌های فردی بتواند در زمینه کاهش طلاق مؤثر باشد. در این ‌بین همچنین رسالت دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی از آموزش ‌و پرورش تا آموزش عالی و رسانه‌ها بسیار سنگین است و باید نقشه راه بهتر و دقیق‌تری برای این موضوع تدوین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید