• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81280
+
-

مرگ آخرین رهبر محبوب فرانسه

مرگ آخرین رهبر محبوب فرانسه


ژاک شیراک، یکی از قدرتمندترین رهبران سیاسی اروپا و یکی از حامیان سرشناس اتحاد اروپا بعد از جنگ جهانی دوم، پنجشنبه در منزلش در پاریس درگذشت.
شیراک، که یکی از غول‌های دنیای سیاست فرانسه در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود، دو دوره متوالی از سال 1995تا 2007در کاخ ورسای ساکن شد. ریاست‌جمهوری او، به‌خاطر مخالفت سرسختانه‌اش با حمله آمریکا به عراق و تلاش‌هایش برای اتحاد اروپا در یادها خواهد ماند. با این حال، او ابتکارهای سیاسی‌اش را در دهه 70میلادی و زمانی که به‌عنوان نخست‌وزیر فعالیت می‌کرد شروع کرد. شیراک، که هم «بولدوزر» و هم «آفتاب‌پرست سیاسی» خوانده می‌شد، توانایی عجیبی در پیوند زدن جریان‌های راست و چپ داشت.
شیراک، که دو دوره نخست‌وزیر فرانسه هم بوده است، اوج‌گیری سیاسی‌اش را در دوران 18ساله حضورش در شهرداری پاریس شروع کرد. او پاریس را دوباره به‌عنوان یک شهر جهانی احیا کرد و در همین دوران بود که رابطه دوستانه‌ای با رهبران کشورهای مختلف دنیا ازجمله صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به هم زد. حضور او در شهرداری البته بدون دردسر نبود و بعدها شیراک به‌خاطر استفاده شخصی از امکانات و منابع شهرداری، ‌به 2 سال حبس تعلیقی محکوم شد. با وجود این، شیراک یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر فرانسه به‌شمار می‌رود. او علاوه بر شخصیت کاریزماتیک، سبک زندگی خاصی داشت و از حضور در میان مردم لذت می‌برد. شیراک، بدون تکلف و تشریفات در میان مردم حضور می‌یافت و حتی موتورسواری می‌کرد. او چنان محبوب بود که محکومیت تعلیقی‌اش بعد از دوران ریاست‌جمهوری هم تأثیری بر دیدگاه مردم فرانسه نسبت به او نداشت.
چنین ویژگی‌هایی نه‌تنها در رهبران بعدی فرانسه (نیکلاس سارکوزی، فرانسوا اولاند و امانوئل مکرون) دیده نشد، که هر کدام از آنها با ضعف‌ها ، رسوایی‌ها و ناکارآمدی‌هایشان، تأییدی بر متفاوت بودن دوران شیراک بودند. شیراک، همچون شارل دوگل، معتقد بود تنها راه جلوگیری از جنگی دیگر در اروپا، به آغوش کشیدن آلمان است. او معتقد بود هر چه بیشتر اتحاد سیاسی و اقتصادی در اروپا وجود داشته باشد، احتمال جنگ کمتر خواهد بود و به همین‌خاطر بخشی از زندگی سیاسی خود را صرف اتحاد اروپا کرد. علاوه بر این، ‌او معتقد بود اروپا باید دوباره جایگاه سابق خود در مناسبات جهانی را به‌دست بیاورد. شیراک که در جنگ‌های داخلی الجزایر به‌عنوان یک افسر حضور داشت، با مخالفتش با حمله آمریکا به عراق خبرساز شد و این تصمیم‌اش‌، روی روابط با آن سوی اقیانوس سایه افکند. او معتقد بود جنگ آخرین راه چاره است. او همچنین به‌عنوان نخستین رهبر فرانسه، مسئولیت حکومت این کشور در سرکوبی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را قبول کرد.
شیراک در سال 2005سکته کرد و سلامتی‌اش سال به سال بدتر شد. مردی که به‌خاطر وراجی و البته فصاحت کلامش شناخته می‌شد، در سال 2014توانایی صحبت‌کردن را تا بخش زیادی از دست داده بود. همسرش در همین سال اعلام کرد که او مشکل حافظه هم دارد.
بسیاری از رهبران فعلی و پیشین دنیا، ‌مرگ او را تسلیت گفته‌اند و دوشنبه در فرانسه، عزای عمومی اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید