• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81256
+
-

۶۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: تحلیل‌های مرکز پایش و هشدار خشکسالی حاکی از آن است که ۶۵ درصد مساحت این استان با خشکسالی خفیف تا شدید درگیر است.

«مهرداد قطره سامانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس تحلیل شرایط استان طی یک دوره ۱۰ ساله هم اینک ۴۲ درصد مساحت استان دارای خشکسالی شدید، 1/13 درصد خشکسالی خفیف، 7/5 درصد خشکسالی متوسط و 3/4 درصد دارای خشکسالی بسیار شدید است. وی ادامه داد: همچنین طبق این ارزیابی،‌ 4/29 درصد مساحت استان دارای شرایط نرمال، 8/1 درصد مساحت دارای ترسالی شدید، 6/1درصد ترسالی متوسط، 6/1 درصد ترسالی خفیف و نیم درصد مساحت استان دارای ترسالی بسیار شدید است. قطره سامانی با بیان این‌که تمام مساحت شهرستان‌های بروجن، بن و سامان دارای خشکسالی شدید تا ضعیف است، تصریح کرد: تنها مناطق محدودی در شهرستان کوهرنگ و لردگان دارای شرایط ترسالی هستند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان گرچه در بهار امسال با بارش‌های سیل‌آسا مواجه شد، اما همچنان درگیر خشکسالی آب‌شناسی است و تبعات یک دهه خشکسالی در این استان مشهود است. چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان و اصفهان را با چالش کم‌آبی مواجه می‌کند.


احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
«شاهرخ پارسا» با اشاره به این‌که احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه در شهرستان‌های شهرکرد و کوهرنگ ضروری است. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برداشت ذرت علوفه‌ای توسط کشاورزان در این دو شهرستان ضروری است. وی تاکید کرد: دمای هوا در دو شهرستان کوهرنگ و شهرکرد کاهش قابل توجهی خواهد داشت. مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حداقل دمای هوا در شهرکرد به 3 درجه سانتی‌گراد رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید