• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81253
+
-

خروجی آب سد زاینده‌رود به حداقل رسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: از روز جمعه خروجی آب سد زاینده‌رود کم و در حد نیاز بخش‌های آشامیدنی و صنایع و در حدی که آسیبی به سد وارد نشود، رهاسازی ‌شد.

به گزارش ایرنا، «حجت‌الله غلامی» در شانزدهمین کارگروه سازگاری با کم‌آبی در سالن اجتماعات استانداری افزود: با توجه به میزان بارش‌ها و تصمیمات اخذ شده قرار بود تا ۲۰ شهریور آب در رودخانه زاینده‌رود جاری باشد که با رضایت نسبی کشاورزان شرق و غرب جریان آب ادامه پیدا کرد.
وی با بیان این‌که ضرورت استمرار آب در رودخانه برای کشاورزان شرق و غرب بعد از ۲۰ شهریور احساس شد، تصریح کرد: بر اساس گزارش جهاد کشاورزی مبنی بر ادامه آب و به ثمر نشستن محصولات تا ۱۲ مهر قرار شد برای کشاورزان شرق با دبی کمتر، آب توزیع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در زمان حال دبی موجود در سد زاینده‌رود به حدی رسیده که می‌تواند برای کشت پاییزه مشکل به وجود آورد از این رو جلساتی با آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار و بررسی‌هایی انجام شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که آب سد در تاریخ پنجم مهرماه بسته شود، چراکه اگر این کار صورت نمی‌گرفت با ذخیره زیر ۵۰۰ میلیون مترمکعبی در سد زاینده‌رود کشت پاییزه با خطر مواجه می‌شد.
وی بیان کرد: کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره از شرایط خاصی برخوردار است، به همین دلیل تمامی تصمیمات در راستای تضمین کشت پاییزه اخذ شده تا با مشکل مواجه نشویم.

غلامی با بیان این‌که باید شرایط خاص وضعیت آب استان را در نظر بگیریم، اظهار کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب برای کشت پاییزه کشاورزان برداشت کردیم و این در حالی است که قرار بود ۳۵۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده‌رود برای این کار برداشت شود.


زاینده‌رود تا ۱۰ مهر در اصفهان جاری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده تا پنجم مهر آب برای تنها اصفهان و کانال آبشار در جریان بود و آب برای غرب و رودشت بسته ‌شد و تا هشتم آب در اصفهان و کانال‌های آبشار جاری خواهد بود.
«مسعود میرمحمدصادقی» بیان کرد: آب سد زاینده رود هشتم مهرماه بسته خواهد شد و آب در قسمت مرکزی و شهر اصفهان در این رودخانه جاری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۱۸۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۱ درصد افزایش داشت.
میرمحمد صادقی ادامه داد: براساس اعلام سازمان هواشناسی در کل کشور برآورد بارش‌ها میانگین و نرمال است اما متاسفانه در منطقه زاگرس به‌ویژه چهارمحال و بختیاری و کوهرنگ این میزان وضعیت قرمز دارد و زیر نرمال است، به همین دلیل لزوم آینده‌نگری در این راستا احساس می‌شود.

وی گفت: حجم ورودی به سد زاینده‌رود در سال گذشته 5/1954 میلیون مترمکعب، در سال آبی گذشته ۵۴۲ میلیون مترمکعب و میانگین بلندمدت ۱۳۸۰ میلیون متر مکعب بوده است و نسبت به سال گذشته ۲۶۱ درصد و در بلندمدت ۴۲ درصد افزایش حجم سد را شاهد بودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این‌که حجم خروجی از سد زاینده‌رود در سال گذشته ۱۶۱۵ میلیون متر مکعب بوده است، خاطرنشان کرد: حجم خروجی از سد نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳۷۷ بوده که ۱۸۰ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۷ درصد نسبت به میانگین افزایش خروجی آب از سد زاینده‌رود را شاهد بودیم.

وی افزود: آخر شهریور امسال حجم سد زاینده‌رود ۵۰۹ میلیون متر مکعب و سال گذشته در همین زمان ۱۷۱ میلیون متر مکعب بوده است، همچنین در میانگین بلندمدت ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب داشتیم که در این راستا حجم سد در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۹۷ درصد افزایش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید