• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81131
+
-

ارتفاعات جنوب شهر سبز می‌شود

شهردار مشهد: 19 هزار هکتار ارتفاعات جنوب مشهد به‌مرور به فضای سبز تبدیل خواهد شد

تیتر یک
ارتفاعات جنوب شهر سبز می‌شود

عملیات اجرایی توسعه درختکاری و شبکه آبیاری در عرصه‌های کمربند سبز جنوبی و آیین افتتاح و بهره‌برداری از 2 مجتمع ساماندهی مشاغل شهری با حضور رئیس سازمان محیط زیست، دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی، شهردار و مدیران شهری انجام شد. به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی شهرداری مشهد، در این مراسم «فرزاد بهشتی» دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی ضمن اشاره به اقدامات شهرداری مشهد در ایجاد کمربند سبز جنوبی تاکید کرد: با توجه به این‌که قرار بود برخی از این اقدامات توسط سایر دستگاه‌‎ها انجام شود،

متاسفانه این اتفاق آن‌چنان که باید نیفتاده است و شهرداری و شورای شهر مشهد را در حفظ حقوق بیت‎المال و حفظ اراضی ارتفاعات جنوب و ایجاد کمربند سبز در این منطقه تنها می‎بینیم. وی با بیان این‌که دادستانی در رفع تصرف اراضی ارتفاعات جنوبی و ایجاد کمربند سبز در کنار شهرداری مشهد است، ادامه داد: انتظار داریم دستگاه‎های دولتی وظایف خود از جمله واگذاری اراضی را انجام دهند. علاوه بر این راه و شهرسازی نیز در این زمینه انجام وظیفه کند، چون شهرداری به‌تنهایی نمی‎تواند به این کار بپردازد.

در ادامه «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط ‌زیست ضمن قدردانی از خدمات مدیریت شهری مشهد، بیان کرد: نهایت سپاسگزاری را از مدیریت شهری مشهد دارم که این چنین تلاش می‌کند و برای حفظ محیط ‌زیست این کلان‌شهر می‌کوشد. وی بر ضرورت حفظ محیط ‌زیست شهرها برای نسل‌های آینده تاکید کرد و گفت: با وجود حضور میلیونی زائران امام هشتم(ع)، حفظ محیط ‌زیست و نظافت و تمیزی مشهد زبانزد است و مردم باید بدانند محیط ‌زیست متعلق به همگان است که باید برای دیگر نسل‌ها نیز حفظ شود. «محمدرضا کلائی» شهردار مشهد نیز در ادامه گفت: 19 هزار هکتار ارتفاعات جنوب مشهد به‌مرور به فضای سبز تبدیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: توسعه کمربند سبز جنوبی مشهد را چه با حضور، چه بدون حضور دیگر ارگان‌ها، چه با همیاری، چه بدون همیاری آنها به یاری خدا انجام خواهیم داد. کلائی با بیان این‌که 900 هکتار از این اراضی را برای امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: در این رابطه هیچ محدودیت بودجه‌ای نداریم و به هر میزان که اراضی در ارتفاعات جنوبی رفع تصرف و در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد، درختکاری خواهیم کرد. وی اضافه کرد: در این میان تنها مشکل محدودیت آب است که این مشکل نیز با اتصال به شبکه جداسازی آب شرب از آب خام و تصفیه پساب برطرف خواهد شد.

همچنین تصفیه‌خانه‎های فاضلاب و شبکه جداسازی آب شرب از آب خام که منبع پایداری برای آبیاری فضای سبز کمربند جنوبی است و درختکاری در این منطقه به سرعت پیگیری و اجرا خواهد شد و همان‌طور که وعده داده شده است در 6 ماه دوم سال ۹۸ یک تحول جدی در این زمینه صورت خواهد پذیرفت. «مهدی یعقوبی» معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: در این منطقه 5/1میلیون اصله درخت کاشته خواهد شد. وی افزود: عملیات اجرایی کمربند سبز از سال ۷۴ با مشارکت دولت و محیط ‌زیست آغاز شد و تا سال ۸۴، حدود ۴۹۰ هکتار در این منطقه درختکاری شد. 

این مسئول اضافه کرد: این مدت بیش از ۳ هزار هکتار درختکاری انجام و ۲۷۷۰ هکتار کمربند سبز در ارتفاعات جنوبی با حدود 5/1 میلیون اصله درخت ایجاد شده است. یعقوبی اظهار کرد: امسال ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار توسعه کمربند سبز را خواهیم داشت که قرارداد آن با ۱۹ میلیارد تومان اعتبار منعقد شده و امیدواریم تا اوایل نیمه سال آینده به بهره‎برداری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید