• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81122
+
-

61 درصد کودکان کار البرز، ایرانی نیستند

مدیرکل بهزیستی البرز: در 3 ماه نخست سال جاری 22 کودک خیابانی و 45‌کودک کار از سوی بهزیستی استان البرز پذیرش شده‌اند

نمای نزدیک
61 درصد کودکان کار البرز، ایرانی نیستند

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: آمار کودکان کار غیرایرانی بدون هویت و اجازه اقامت قانونی در البرز در حال افزایش بوده و این در حالی است که مطابق قوانین کشوری امکان ارائه خدمات به این افراد وجود ندارد.
«اسداله حیدری» در گفت‌وگو با فارس گفت: حل مسأله گسترش روزافزون کودکان کار و خیابان بیش از هر چیز دیگری نیازمند برنامه‌‌ریزی و پرهیز از هرگونه رفتار شتاب‌زده در سطح کلان است.
وی اذعان کرد: اجماع تمام ارگان‌ها و سازمان‌های همکار، کنترل ورود اتباع خارجی و اصلاح قوانین مربوطه و بررسی اقدامات کشورهای موفق در زمینه کنترل و کاهش کودکان کار و خیابان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
وی با بیان این‌که آمار منسجمی از تعداد کودکان کار و خیابان مورد حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد وجود ندارد، مطرح کرد: همسویی در اهداف و ارائه خدمات در مراکز دولتی و غیردولتی وجود ندارد و نهادهای مختلف بنابر نگرش مؤسسات و بدون داشتن هدف واحد فعالیت می‌کنند.
حیدری بیان کرد: آمار کودکان کار غیرایرانی بدون هویت و اجازه اقامت قانونی در حال افزایش بوده و این در حالی است که مطابق قوانین کشوری امکان ارائه خدمات به این افراد وجود ندارد و تا زمان برنامه‌‌ریزی مناسب در راستای جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی این مسأله به مثابه آفتی برای کاهش کودکان کار است.
مدیرکل بهزیستی البرز اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد متقاضی برای فعالیت در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان محدود و تخصیص اعتبار برای ارائه خدمات به این کودکان نیز بسیار محدود و ناکافی است.
به گفته وی، شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان، ارائه خدمات آموزشی به کودکان تحت پوشش و خانواده‌هایشان، ارائه خدمات حرفه‌آموزی به کودکان یا والدین، بازگشت به چرخه تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل، اقدام برای دریافت شناسنامه برای کودکان ایرانی فاقد هویت و اجرای برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای کودکان از جمله اقدامات مربوط به حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند.


بیش از نیمی از کودکان کار البرز اتباع بیگانه هستند

حیدری اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری 22 کودک خیابانی و 45‌کودک کار از سوی بهزیستی استان البرز پذیرش شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد 84/32 درصد کودکان خیابانی و 16/67 درصد کودکان کار بوده‌اند.
وی ادامه داد: 26 نفر از این کودکان ایرانی و 41 نفر از اتباع بیگانه هستند و در واقع 19/61 درصد از این کودکان را کودکان غیرایرانی تشکیل می‌دهند، بنابراین مهم‌ترین چالش استان در رابطه با کودکان کار غیرایرانی است.
حیدری افزود: اغلب کودکان کار دارای سرپرست هستند و لذا امکان ساماندهی کودکان با تأکید بر ساماندهی خانواده‌ها وجود دارد. 734 نفر از کودکانی که در سال‌های گذشته پذیرش شده‌اند، همچنان در مؤسسات حمایتی آموزشی خدمات دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی البرز مطرح کرد: یک نفر از کودکان کار و خیابان پذیرش‌شده زیر 6 سال، 27 نفر 6 تا 11 سال، 33 نفر 12 تا 14 سال و 6 نفر 15 تا 18 سال هستند، بنابراین بالاترین فراوانی مربوط به گروه سنی 12 تا 14 سال است.
حیدری در ادامه اذعان کرد: این آمار نشان‌دهنده آن است که بیشتر کودکان کار در گروه سنی ویژه‌ای قرار گرفته‌اند که احتمال بروز انواع آسیب‌های جسمی، جنسی و روانی و سایر اقسام بهره‌کشی برای آنها بسیار بالاست.


بیش از 70 درصد کودکان کار پسر هستند

وی بیان کرد: در این میان 16 دختر و 51 پسر پذیرش شده‌اند و 88/23 درصد از این کودکان دختر و 12/76 درصد از آنها پسر هستند؛ بالاتر بودن تعداد پسران می‌تواند چند نتیجه داشته باشد که نیازمند بررسی موارد محتمل‌تر است.
مدیرکل بهزیستی البرز با بیان این‌که امکان شناسایی پسران به دلیل کار کردن آنها در فضای شهری و قابل رؤیت بیشتر است، اظهار کرد: کودکان دختر در فضاهای بسته مانند کارگاه‌ها و... مشغول به کار هستند که امکان رؤیت و شناسایی آنها کمتر است و کمتر از پسران مورد بهره‌کشی اقتصادی قرار می‌گیرند.
حیدری با بیان این‌که 6 نفر از این کودکان ترک تحصیل کرده‌اند، عنوان کرد: بالاترین فراوانی مربوط به مقطع ابتدایی است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشت به تحصیل 96/8 درصد کودکان بازمانده از تحصیل با کمک تمام نهادهای همکار ضرورت دارد.
وی اذعان کرد: مشکل 6 نفر از این کودکان فرار از منزل، 45 نفر زندگی و کار در خیابان و 16 نفر بدسرپرستی است و بیشترین علت پیدایش کودکان کار و خیابان در البرز صرفا حضور در خیابان برای کار است که مهاجرت اتباع غیرایرانی و شرایط اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز آن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید