• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81109
+
-

تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور

رئیس پلیس راهورالبرز: در حوزه استحفاظی معابر درون‌شهری، امسال در زمینه گردشگران تصادف فوتی نداشتیم

سفر
تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


استان البرز مانند دیگر استان‌ها هر سال به‌ویژه در ایام تابستان، پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است، اما شرایط جغرافیایی این استان به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور، بار مسئولیت متولیان برای تامین امنیت مسافران را دوچندان می‌کند. در امان بودن مسافران و گردشگران از آسیب و جرائمی مانند سرقت، موارد اخلاقی و... همچنین ایمن بودن جاده‌ها و راه‌ها از مواردی است که همه افراد در طول سفر دغدغه آن را دارند.
البرز علاوه بر اماکن تاریخی، گردشگری و طبیعت زیبای شهرستان‌های مختلف استان، جاده کرج- چالوس را در خود دارد که یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود و به‌ویژه در ایام نوروز و تابستان بیشترین مسافران عبوری را دارد.
در این بین می‌توان گفت پلیس به عنوان تامین‌کننده امنیت جانی، مالی، روانی و اجتماعی بیشترین سهم را در تامین امنیت مسافران دارد.


نگرانی بابت امنیت جانی و مالی 

یکی از شهروندان البرزی که به گفته خود اهل سفر است و در سال 2 یا 3 بار سفرهای یک‌هفته تا 10روزه دارد، می‌گوید: نگرانی بابت امنیت جانی و مالی در سفر یکی از دغدغه‌هایی است که هر مسافری دارد.
«خسرو زیبنده» می‌گوید: در طول سفر چه درون شهر و چه در جاده وقتی خودروهای گشت نیروی انتظامی و یا پلیس راهور را می‌بینیم که با دقت نظر مواردی مانند سرعت خودروها و یا حتی افراد داخل خودروها را نظارت و کنترل می‌کنند، آرامش خاطر بیشتری داریم.
وی می‌افزاید: شرایط فیزیکی جاده‌ها و همچنین کافی و مناسب بودن علائم راهنمایی و رانندگی در طول مسیر سفر از مواردی است که با تاثیر روی رانندگی، برای موجب آرامش خاطر می‌شود.


عبور روزانه 300 هزار خودرو 

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با بیان این‌که البرز در مسیر گذر استان‌های شمالی، جنوبی و شمال غربی کشور قرار گرفته، می‌گوید: ترانزیت 7 کشور خارجی نیز از این استان عبور می‌کند.
سرهنگ «غلامعلی شرق» می‌افزاید: از طرفی با توجه به جاذبه‌های گردشگری البرز، وسعت حوزه و همچنین حجم تردد مسافران عبوری در استان به‌ویژه در کلان‌شهر کرج پلیس در طرح تابستانی تمهیدات ویژه‌ای را داشت.
سرهنگ شرق اظهار می‌کند: روزانه از جاده مخصوص و آزادراه کرج- تهران حدود 300 هزار خودرو عبور می‌کنند که این امر کار و مسئولیت ما را مضاعف می‌کند.
رئیس پلیس راهور استان می‌گوید: با وجود تردد بالا و شرایط ویژه استان و با توجه به این‌که در شهریور شاهد اوج ترافیک تابستانی و تعطیلات بودیم، در معابر درون‌شهری با تلاش همکاران و همچنین افراد دخیل در امر ترافیک و تقویت زیرساخت‌ها در حوزه استحفاظی معابر درون‌شهری، امسال در زمین گردشگران تصادف فوتی نداشتیم.

وی با بیان این‌که معابر استان توسط تیم‌های محسوس، نامحسوس و سیستم هوشمند کنترل می‌شود، می‌افزاید: ضرورت دارد شهروندان نیز با سرعت مطمئنه حرکت کنند و از هر گونه تخلف حادثه‌ساز خودداری کنند تا نیروهای پلیس مجبور به توقیف خودرو و یا اعمال قانون نشوند.
سرهنگ شرق با بیان این‌که در 5 ماهه اول سال در معابر درون‌شهری شاهد کاهش 10 درصدی تصادفات فوتی و کاهش 24 درصدی تصادفات جرحی بودیم، می‌گوید: امسال در معابر درون‌شهری در کل 35هزار و 936 فقره تصادف داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با تعداد 47هزار و 209 فقره تصادف، تعداد 11هزار و 273 فقره کاهش تصادفات جرحی و فوتی داشتیم.


کاهش تصادف جاده‌ای 

فرمانده انتظامی البرز با اشاره به شرایط خاص البرز به عنوان یک استان پرتردد و مواصلاتی در کشور می‌گوید: پیش از شروع فصل تابستان اقدامات زیادی برای فراهم کردن شرایط ایمن برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری انجام شد. در مناطق گردشگری درون‌شهری و اماکن عمومی شهرستان‌های مختلف، طبق هماهنگی با فرماندهان کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها مقرر شد برای اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌های همگانی تلاش بیشتری شود و با افزایش گشت‌ها در همه مناطق برای تامین امنیت شهروندان و مسافران بیش از پیش تلاش شود.
سردار «عباسعلی محمدیان» با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما کاهش تعداد تصادف‌‌های جاده‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است می‌گوید: برای تامین امنیت جاده‌ها، آزادراه‌ها و محور کرج- چالوس که از پرترددترین جاده‌های کشور به‌ویژه در ایام تابستان به شمار می‌رود، پلیس راه و پلیس راهور استان تمهیدات ویژه‌ای برای مسافران داشتند تا مسافران بتوانند با امنیت خاطر و سلامت کامل به مقصد خود برسند.
وی می‌افزاید: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد و در این زمینه پلیس راه و راهور استان در تعامل با اداره کل راهداری البرز اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
سردار محمدیان با تاکید بر این‌که پلیس مسئول تامین امنیت جان، مال و روان مسافران است می‌گوید: نیروهای پلیس البرز با تلاش شبانه‌روزی برای تحقق این امر مهم اقدام می‌کنند، اما بخشی از این فرایند بر عهده شهروندان و مسافران است و ضرورت دارد تا با رعایت نکات ایمنی و خودروی در جاده‌ها و همچنین هوشیاری در همه موارد، مانع ارتکاب جرم و یا سوءاستفاده از جانب مجرمان شوند و با همکاری در این زمینه نیروهای پلیس را یاری کنند تا جامعه‌ای سالم و ایمن داشته باشیم.
 

وقتی ترافیک کنترل می‌شود


رئیس پلیس راه استان البرز با اشاره به این‌که بنا بر حیطه کاری همیشه بحث ترافیکی و افزایش تقاضای سفر مسافران مدنظر ماست، می‌گوید: همه گردشگران به منزله مسافران ما هستند و به طور مستمر اقدامات ایمنی و تسهیل برای سفر آنها را انجام می‌دهیم.
به گزارش همشهری سرهنگ «رضا گودرزی» با بیان این‌که طرح تابستانی امسال از ۱۵ خرداد شروع و تا ۳۱ شهریور اجرا شد، می‌افزاید: حدود ۷۵ تیم خودروی و ۳ تیم موتورسوار برای روان‌سازی و کنترل ترافیک در کل محورهای استان مشغول خدمت بودند.
وی اظهار می‌کند: در این ایام محدودیت ترافیکی در محور کرج- چالوس داشتیم که با هماهنگی پلیس راه ناجا در همه روزهای تعطیل و روزهای پایانی هر هفته در طول محور در استان‌های البرز و‌ مازندران انجام می‌شد.
رئیس پلیس راه البرز می‌افزاید: علاوه بر این طرح که به صورت روتین بود محدودیت‌های ترافیکی هم برای تخلیه بار ترافیکی شمال به جنوب داشتیم که به طور مقطعی و فقط در حوزه‌ البرز و با هماهنگی رئیس پلیس راه ناجا انجام می‌شد. البته این محدودیت‌ها کوتاه بود و برای تخلیه بار ترافیک در روزهایی که افزایش تقاضای سفر وجود داشت، انجام می‌شد.
سرهنگ گودرزی با اشاره به پیک تردد و افزایش سفر در برخی ایام مانند اعیاد غدیر، شعبان و برخی روزهای تعطیل می‌گوید: نیروهای ما در آماده‌باش بودند و حضور صددرصدی کارکنان را داشتیم و به منظور تقویت پاسگاه‌های پلیس راه، تیم‌های عملیات ویژه و کنترل ترافیک برای کنترل ترافیک به محور کرج-چالوس اعزام شدند و تیم‌های کنترل نامحسوس هم در آزادراه تهران- کرج فعال بودند.

رئیس پلیس راه البرز با بیان این‌که در تابستان تشدید اقدامات کنترلی را داشتیم، می‌افزاید: برای برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و برای ایجاد نظم و امنیت ترافیکی مسافران، اقدامات لازم انجام شد.
سرهنگ گودرزی بازدیدهای متعدد از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مسافربری و همچنین برگزاری جلسات توجیهی با مدیران فنی شرکت‌های مسافربری را از اقدامات دیگر پلیس راه اعلام می‌کند و می‌گوید: این جلسات برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و همچنین با هدف رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بود.
وی می‌افزاید: روزهای پنجشنبه هر هفته نیز جلسات توجیهی با رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، اعم از اتوبوس و سواری کرایه بین‌شهری با موضوع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشتیم.
 سرهنگ گودرزی با اشاره به این‌که برخی مسافران از شهرهای دیگر بودند می‌گوید: با افسران کارشناس تصادفات هماهنگی لازم را داشتیم که در صورت تصادفات احتمالی در حداقل زمان کروکی را تهیه و تنظیم کنند تا مسافران برای ارجاع به بیمه معطل نشوند.
رئیس پلیس راه البرز با بیان این‌که ترددهای البرز از مسافران کل کشور انجام می‌شود می‌گوید: محدودیت‌ها و وضعیت ترافیکی استان را از طریق رسانه‌های سراسری و استانی اطلاع‌رسانی کردیم تا مسافران با آگاهی کامل از شرایط و با رعایت موارد لازم بهترین و ایمن‌ترین سفر را داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید