• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81079
+
-

15مرد و زن و کودک که در کویر شهداد گرفتار شده بودند پس از 15ساعت نجات یافتند

عملیات نجات در جاده ممنوعه

داخلی
عملیات نجات در جاده ممنوعه


بی‌توجهی اعضای 2خانواده اهل شهرستان زابل به تابلوهای خطر و ورود آنها به جاده ممنوعه، 15مرد و زن و کودک را تا یک قدمی مرگ برد. آنها که در کویر شهداد و در میان گِل گیر افتاده بودند، برای رفع تشنگی کودکان قصد داشتند از آب رادیاتور خودروهایشان استفاده کنند که پیش از این کار، امدادگران هلال‌احمر رسیدند و همه آنها نجات یافتند.
به گزارش همشهری، نیمه‌شب 30شهریورماه، اعضای 2 خانواده اهل شهرستان زابل که سوار بر 2 خودروی پراید راهی سفری تفریحی شده بودند، در راه بازگشت به خانه تصمیم خطرناکی گرفتند. آنها هنگام عبور از استان کرمان، وقتی در جاده‌ نهبندان در حرکت بودند، بی‌توجه به تابلوهای هشدار، وارد جاده‌ای شدند که از ماه‌ها قبل مسدود و ورود به آن ممنوع شده بود. این جاده حدودا 20کیلومتری از فروردین امسال و به‌دنبال وقوع سیل بهاری تخریب شده و از آن به‌بعد با توجه به باتلاق‌هایی که در طول مسیر به‌وجود آمده بود، ورود به آن ممنوع بود. اما مسافران زابل به تصور اینکه با استفاده از این جاده مسیر بازگشت به خانه برایشان کوتاه‌تر خواهد شد، تصمیمی خطرناک گرفتند و شبانه وارد آنجا شدند.
خودروهای پراید حدود 6کیلومتر در جاده و در دل کویر رفتند تا اینکه ناگهان در باتلاقی از گِل گرفتار شدند. چرخ‌های هر دو خودرو در گل و لای گیر کرد و دیگر نتوانستند به مسیرشان ادامه دهند. بزرگ‌ترها به تصور اینکه با روشن شدن هوا می‌توانند از دل باتلاق خلاص شوند، تصمیم گرفتند شب را همانجا سر کنند. اما صبح روز بعد، هر چه تلاش کردند باز هم نتوانستند ماشین‌ها را از باتلاق بیرون بکشند.
با توجه به مسدود بودن جاده، کسی در آن حوالی نبود که به آنها کمک کند و با گرم‌ شدن هوا، تشنگی، مهم‌ترین خطری بود که اعضای این خانواده مخصوصا بچه‌ها را تهدید می‌کرد.

آب رادیاتور
بزرگ‌ترها برای رفع تشنگی بچه‌ها دست به‌کار شدند اما آب‌هایی که از سیل ماه‌های گذشته به‌جا مانده بود شورتر از آن بود که قابل خوردن باشد. از سوی دیگر خطوط تلفن همراهی که این افراد از آن استفاده می‌کردند همه متعلق به اپراتوری بود که در آن قسمت آنتن نمی‌داد. در این شرایط بزرگ‌ترها به آب داخل رادیاتور خودروهایشان متوسل شدند و با بیرون کشیدن آب رادیاتور منتظر ماندند که درصورت بحرانی شدن شرایط از آن برای رفع تشنگی کودکان استفاده کنند. از سوی دیگر دو، سه نفر از بزرگ‌ترها تصمیم گرفتند خودشان را به ارتفاعات برسانند تا شاید در آنجا بتوانند از گوشی‌هایشان استفاده کرده و از هلال‌احمر کمک بخواهند.

درخواست کمک
ساعت از 9صبح 31شهریور گذشته بود که سرانجام آنها موفق شدند با هلال‌احمر تماس گرفته و درخواست کمک کنند. علیرضا پورحسینی، سرپرست جمعیت هلال احمر شعبه شهداد در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پس از اطلاع از این حادثه، یک گروه 3نفره از امدادگران با یک دستگاه آمبولانس برای نجات این دو خانواده وارد عمل شدند. از آنجا که بیشتر آنها کودک بودند، ماجرا از حساسیت زیادی برخوردار بود اما متأسفانه ما مختصات و نشانی دقیقی از محل گرفتار شدن این افراد نداشتیم. وی ادامه می‌دهد: در این شرایط عملیات جست‌‌وجو آغاز شد و تیم امدادی پس از حدود 6ساعت توانست 2خودروی پراید و سرنشینان آنها را پیدا کند. در آن زمان این افراد بسیار تشنه و بی‌رمق بودند و امدادگران با رساندن آب و غذا به آنها، همگی را به پایگاه هلال‌احمر منتقل کردند. اعضای این دو خانواده 15نفر بودند که پس از نجات از کویر، توانستند پس از حدود 24ساعت و با کمک یدک‌کش‌ها خودروهای خود را از باتلاق بیرون کشیده و راهی شهرشان شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید