• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81066
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LNjD
+
-

اشتراک اطلاعات 2 سازمان بزرگ شهری

تفاهمنامه سازمان اسناد و املاک کشور با شهرداری تهران برای دسترسی به نقشه‌های املاک امضا شد

گزارش
اشتراک اطلاعات 2 سازمان بزرگ شهری


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

 2 سازمان بزرگ شهری اطلاعات و نقشه‌های مرتبط با املاک را بین خود به اشتراک می‌گذارند. شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با این کار می‌توانند به نقشه‌های ثبت شده یکدیگر دسترسی داشته باشند که این کار دقت و صحت منابع و نقشه‌های هر طرف را افزایش می‌دهد.
شهردار تهران در مراسم امضای توافقنامه همکاری در زمینه «کاداستر املاک و مستغلات» گفت: هدف شهرداری از این کار به‌عنوان یکی از ملاکان مهم شهر دسترسی به اطلاعات است.
او با بیان اینکه برخی املاک در اختیار شهرداری تهران با مشکل سند روبه‌رو هستند یا اساسا سند ندارند، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه وضعیت تمام املاک شهرداری مشخص می‌شود و مشکلات در این بخش کاهش می‌یابد. با این توافق در درجه اول تمامی املاکی که در تصرف شهرداری تهران هستند، ثبت خواهند شد تا معاملات دیگری روی آنها صورت نگیرد؛ چراکه این مشکل، تبعات بسیار بزرگی داشت و دردسرساز بود. ازجمله اینکه اسناد متعدد و ادعاهای زیادی در زمینه مسکن داریم که اصالتشان به‌راحتی قابل تأیید نیست؛ به‌عنوان مثال یک نفر تلاش داشت تا ثابت کند مالک فرودگاه مهرآباد است که با توسعه این سیستم، از این دست اتفاقات جلوگیری می‌شود.
شهردار ادامه داد: با این اقدام، اراضی مرتبط با ماده ١٠١ شهرداری تهران را نیز در سیستم ثبت می‌کنیم و میان دستگاه‌های مرجع در حوزه (شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد و املاک) حداکثر انطباق وجود خواهد داشت. انطباق حداکثری اسنادی که صادر می‌شود موجب تطبیق اطلاعات بین شهرداری، سازمان ثبت اسناد و نظام مهندسی و همینطور الکترونیکی شدن این اسناد می‌شود.
تردید ندارم که اجرای این توافقنامه مردم را بیشتر از سازمان‌های دخیل منتفع می‌کند. همچنین این تفاهمنامه می‌تواند به تسهیل و تسریع اجرای طرح‌ها و ستاره‌دار کردن املاک نیز منجر شود. سرویس و خدمات الکترونیکی استعلام‌ها و پرداخت‌ها نیز رضایت مردم را به‌دنبال دارد.
حناچی گفت: شهرداری تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین دستگاهی که سیستم جی‌آی‌اس را اجرا کرده، با تبادل اطلاعات از سازمان ثبت می‌تواند خدمات بهتری را ارائه کند و این در مورد سازمان ثبت هم صادق خواهد بود. امضای این تفاهمنامه موجب کاهش رفت‌وآمد شهروندان به دستگاه‌ها می‌شود؛ چراکه خدمات هوشمند، رضایتمندی مردم را در پی دارد.

نقشه‌برداری‌های 2 سازمان
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم، گفت: شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد روزانه خدمات متعددی را به مردم ارائه می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند؛ بنابراین همکاری این دو دستگاه نقش مؤثری در تسهیل و تسریع امور، کاهش مراجعات و پیشگیری از مفاسد دارد.
«ذبیح‌الله خداییان» افزود: هر دو دستگاه ظرفیت‌هایی دارند که مکمل هم هستند؛ ممکن است شهرداری یا سازمان ثبت اسناد نقشه‌ای در اختیار داشته باشد که دستگاهی دیگر ندارد یا می‌توانند از توان هم استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال اگر در قسمتی از شهر، شهرداری نقشه‌ای داشته باشد که سازمان ثبت ندارد، به‌جای عکسبرداری هوایی می‌توان از این نقشه استفاده کرد. در نهایت این موضوع موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.
او ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی شهرداری‌ها در کشور موضوع حفاظت و حراست از املاک خود است؛ چراکه برخی املاکشان فاقد سند است یا تداخل دارد و حد و حدود آنها مشخص نیست که این موضوع موجب تعرض به اراضی این نهادها نیز می‌شود. خداییان در تشریح مفاد این تفاهمنامه توضیح داد: شهرداری مختصاتی را در اختیار ثبت اسناد قرار می‌دهد که در اسرع‌وقت در سامانه کاداستر ثبت می‌شود. ممکن است شهرداری اطلاعاتی در مورد تملک قانونی اراضی در طرح توسعه شهر بخواهد که در این زمینه نیز ما کمک خواهیم کرد. این اراضی می‌تواند ساختمان‌ها و فضاهای سبز و اراضی و املاک باشد. خداییان افزود: همچنین در این تفاهمنامه مقرر شده که ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی در شهر تهران برقرار شود تا استعلامات لازم برای شهرداری از ثبت و بالعکس، در سریع‌ترین حالت انجام  و عوارض به‌صورت آنی واریز شود. در ادامه امکانی نیز فراهم شده که شهرداری بتواند نسبت به تصدیق اصالت اسناد اقدام کند و این امر باعث می‌شود از بسیاری مشکلات جلوگیری شود. ممکن است شهرداری تصمیم داشته باشد در محدوده طرح توسعه، ملکی را تصرف کند و اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشد؛ زمینه‌ای فراهم شده که اگر شهرداری قصد تملک قانونی اراضی را داشته باشد، سازمان ثبت همکاری لازم را انجام دهد و اطلاعات لازم و جزئیات در اختیار شهرداری قرار ‌گیرد تا حقی از افراد حقیقی و حقوقی تضییع نشود.


تعیین‌تکلیف املاک پراکنده



محمدنادر محمدزاده، رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران
شهرداری تهران مجموعه بزرگی با پهنه وسیع و تعداد زیادی از دارایی‌ها و املاکی است که در شهر پراکنده هستند و از آنها بهره‌برداری‌های مختلفی می‌شود. شهرداری به‌دلیل ساختارهایی که در گذشته داشته با نبود سامانه مکانیزه برای ثبت کامل و دقیق این اموال و دارایی‌ها در دفاتر مربوط به شهرداری روبه‌رو بوده است. این کار به همکاری میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کمک می‌کند تا جاهایی که مالکیت شهرداری بر آنها مشخص است اما عملیات اجرایی رخ نداده به‌صورت موقت در لایه‌های سامانه ثبت قرار گیرد و اگر شخصی به هر دلیلی قصد تعرض به این دارایی‌ها را داشته باشد، از آن جلوگیری خواهد شد. یکی از مراجع استعلام در همه حوزه‌های ملکی، اداره ثبت و در بسیاری موارد شهرداری است. با این تفاهمنامه ارتباطی بین سامانه ثبت و شهرداری برقرار می‌شود تا مردم بتوانند خواسته‌هایشان را مطرح کنند. 99درصد اقداماتی که در ثبت انجام می‌شود خواسته‌های مجاز و قانونی است و با این کار چرخه رفت‌وآمد بین شهرداری و ثبت برای کسانی که کارهای قانونی می‌کنند به حداقل می‌رسد. معمولا صدور پروانه برای صاحبان واحدهای ساختمانی، چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند؛ اما با این تفاهمنامه صدور پایان کار و دریافت صورت مجلس تفکیکی تسهیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید