• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80984
+
-

خانه‌تکانی با روبات‌های کارگر

بیشتر از ۵۰درصد مردم جهان علاقه‌مند به خلاص‌شدن از تمیزکاری خانه با استفاده از روبات‌ها هستند. سامانه‌های روباتیک از جاروکشیدن تا تفکیک زباله را به یک تفریح تبدیل می‌کنند

خانه‌تکانی با روبات‌های کارگر


اشکان خسروپور ـ خبرنگار

اخیرا یک نظرسنجی در انگلیس انجام‌شده که از مردم پرسیده شده در آینده ترجیح می‌دهند روبات‌ها چه باری از روی دوش‌شان بردارند. بیشتر از نیمی از شرکت‌کنندگان گفته‌اند ترجیح می‌دهند که روبات‌ها برایشان خانه را تمیز کنند؛ از میان آنها نیز جاروکشیدن رأی اصلی را آورده است. خبر خوب اینکه از همین حالا نیز خیلی از همین وسایل اختراع شده‌اند. از جاروبرقی‌های روباتیک که به وای‌فای وصل می‌شوند تا سطل‌زباله‌هایی که خودشان زباله‌ها را اسکن کرده و آن را به درون خودشان می‌مکند، ‌بخشی از تجهیزات فناورانه جدیدی هستند که به کمک خانه‌دارها می‌آیند.


خانه‌داری با روبات




جاروبرقی‌هایی که حرف می‌زنند

جاروبرقی‌های خودکار مهمان جدید خانه‌ها هستند. این جاروها انواع مختلفی دارند. ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌شان می‌تواند محلی که در آن قرار گرفته را اسکن کرده و بعد از فشار دادن دکمه «شروع» تمام محوطه را جارو بکشد. این جاروهای برقی یک ایستگاه شارژ هم دارند که برای شارژ مجدد باتری‌هایشان روی آن قرار می‌گیرند. ساده‌ترین مدل‌ها معمولا می‌توانند سطح صاف را جارو کنند و از پس شیب یا زمین‌پوش‌های پرزدار مثل فرش برنمی‌آیند اما آخرین مدل‌های روبات‌های جاروبرقی، تقریبا در تمام شرایط کار می‌کنند. آخرین نمونه این جاروهای خودکار از طریق شبکه وای‌فای به اپ موبایل متصل می‌شوند. این اپ می‌تواند برنامه‌ها و دستورات مختلفی به جاروبرقی بدهد؛ مثلا اینکه، جارو در چه زمانی روشن شود یا حق ورود به چه مناطقی از خانه را ندارد. رقابت مدل‌های مختلف این جاروها بر سر امکان جاروکشیدن در شب، سیستم‌های جهت‌یابی و قابلیت‌های نرم‌افزاری‌شان است؛ مثلا یکی از آخرین نمونه‌های این جاروها می‌تواند در شب هم فضای اطراف را تشخیص داده و جارو بکشد یا در یکی از آخرین جاروهای هوشمند، محفظه شارژ طوری ساخته شده که حین شارژ شدن، آشغال‌ها را به درون خودش می‌کشد. بعضی از این جاروبرقی‌ها در زمان روشن و خاموش‌شدن یا زمانی که تنظیمات مختلفی روی‌شان اعمال می‌شود، این موضوع را به زبان‌های مختلف به کاربر اطلاع می‌دهند.





سرامیک‌شوی خودکار با لکه‌گیر اتوماتیک
کف‌شوی‌های اتوماتیک و روباتیک مشابه جاروبرقی‌های روباتیک کار می‌کنند، با این تفاوت که امکان راه‌رفتن روی فرش را ندارند. این سامانه‌ها می‌توانند با کمک تجهیزات کمکی مسیریابی که روی‌شان نصب‌ شده یا در بعضی مدل‌ها به‌صورت ابزاری جداگانه بر بالای میز قرار می‌گیرد تا از همان بالا، برای پیداکردن بهترین مسیر به کف‌شوی کمک کند. این ابزارها می‌توانند گرد و خاک، مو و آشغال‌های کوچک را جمع کنند اما فناوری‌ شارژ‌شان به اندازه جاروبرقی‌های روباتیک پیشرفت نکرده است. البته از آنها ارزان‌تر هم هستند. معمولا توصیه می‌شود از این تجهیزات جدید برای شستن کف مناطقی مثل دستشویی و حمام که به سادگی در دسترس نیستند یا تمیزکاری‌شان زمان زیادی طول می‌کشد، استفاده کنند. این کف‌شوی‌های خودکار می‌توانند از طریق شبکه وای‌فای خانگی با یک اپ اختصاصی در تماس باشند و فعالیت‌شان از راه‌دور کنترل شود. این کف‌شوی‌ها محفظه‌ای برای آب و شوینده دارند تا بتوانند راحت‌تر از پس کاری که به آنها محول شده، بربیایند. رقابتی که بین کف‌شوی‌ها وجود دارد، براساس توانایی تشخیص لکه و رفع خودکار آن طبقه‌بندی می‌شود.






تمیزکاری پنجره با روبات
تمیز کردن شیشه، به‌خصوص اگر خانه‌تان در ارتفاع قرار داشته باشد یا بخواهید طرف دیگر را تمیز کنید، یک چالش جدی و مهم محسوب می‌شود. آنهایی که جرأت بیشتری داشته باشند، خودشان را به سوی دیگر دیوار می‌رسانند و بقیه، با جاروهای بزرگ و... کارشان را راه می‌اندازند. این‌بار اما یک فناوری جدید موسوم به روبات شیشه‌شوی این مشکل را حل کرده است. این روبات می‌تواند خودش را به شیشه یا سطوح عمودی دیگر چسبانده و آن را تمیز کند. جهت حرکت و شیوه کارکرد این روبات کوچک با یک دستگاه کوچک کنترل از راه دور قابل بررسی است. دستمال کوچکی زیر این روبات قرار می‌گیرد تا گرد و خاک‌های روی شیشه و ذرات لکه را نیز جذب کند. این پارچه قابل‌ شست‌وشو تا چندین بار قابل مصرف است. رقابت شرکت‌ها بر سر افزونه‌هایی است که می‌تواند روی اپلیکیشن نصب‌شده و قابلیت‌های اضافه‌ای را به کل سیستم بیفزاید. به جز این، امکان تشخیص خودکار لکه، توانایی پیمایش تمام سطوح و جانینداختن بخش‌های مختلف شیشه یا سطوح عمودی، مسائلی است که روبات‌های شیشه‌شوی برای آن رقابت می‌کنند.


فناوری‌های مهم با طراحی ساده





تمیزکردن مایکروفر با «خانم عصبانی»

یکی از دغدغه‌های جدی افراد خانه‌دار، تمیزکردن داخل اجاق‌های برقی (مایکروفر) است. موادی که برای تمیزکاری استفاده می‌شود و زاویه‌های مختلفی که باید با دقت تمیز شوند، جزو جدی‌ترین مشکلات در زمان تمیزکردن مایکروفر هستند. مدتی پیش یک دستگاه تمیزکار مایکروفر به نام «خانم عصبانی» به بازار آمده که بعد از قرار گرفتن در وسط دستگاه و روشن کردن آن طبق دستورالعمل موجود، مواد تمیزکننده را به اطراف می‌پاشد و همه‌جا را تمیز می‌کند. برای تمیزی بهتر، ‌باید داخل این دستگاه کوچک با آب، ‌آبلیمو و سرکه پر شود و دستگاه برای10 دقیقه روشن بماند. از مهم‌ترین مزیت‌های این راه‌حل فناورانه این است که تا حد زیادی دوستدار محیط‌زیست است و به دستگاه مایکروفر نیز صدمه‌ای نمی‌زند.





مسواک غول‌پیکر برای شستن کاشی
بعضی از دستگاه‌های فناورانه ظاهر ساده‌ای دارند و قیمت‌شان هم چندان زیاد نیست اما نتیجه‌ای که از کاربری آنها به‌دست می‌آید، ‌غیرقابل تصور است. این مسواک ساده غول‌پیکر،  به نوعی تمیزکننده و جلادهنده سطوح است؛ چیزی شبیه اسکاچ‌های ابری خودمان که به باتری وصل می‌شود. با کمک این دستگاه کوچک کاربر می‌تواند سطوح صیقلی یا بین کاشی‌ها را پاکسازی کند. این دستگاه، تنظیمات ساده‌ای در خط تنظیم سرعت چرخش، خاموش و روشن دارد تا بتواند همه کاربران آشنا یا غیرآشنا به فناوری را جذب کند. مزیت استفاده از این دستگاه نسبت به راه‌حل‌های قدیمی‌تر این است که روی سطوح خش نمی‌اندازد و البته، کاربر برای تمیزکاری به فشار‌دادن بیش از اندازه نیازی ندارد.


سطل زباله‌های باهوش




خاک‌اندازی با چشمان عقاب!

در دنیای مدرن، نگاه داشتن زباله‌ها و جذب شیرابه‌ها تنها توقعی نیست که از سطل‌های زباله می‌رود. در حالت ایده‌آل، سطل زباله‌ای خوب است که بتواند زباله‌ها را ردیابی کند و به درون خودش بکشد. خبر خوب اینکه، چنین سطل‌ زباله‌ای اکنون اختراع شده است. البته فعلا فقط می‌تواند زباله‌های اطرافش و آنهایی که اندازه کمتری داشته باشند را به‌خودش جذب کند. این سیستم مکش هم‌اکنون آن‌قدر توانایی دارد که کاربر بتواند زباله‌هایی که جارو کرده را داخل آن بفرستد و در واقع، ‌از سطل زباله به‌عنوان خاک‌انداز استفاده کند. شرکت سازنده گفته، سطل زباله‌هایش به یک سیستم مکنده درونی و چشم الکترونیکی ارزان‌قیمت مجهز شده است. با این حساب، به محض اینکه زباله‌ای در اطرافش قرار بگیرد، سیستم مکنده فعال می‌شود. از نکات جالب دیگر این سطل زباله، به یک اپ متصل است. این اپ می‌تواند به یکی از نزدیک‌ترین فروشگاه‌های لوازم‌خانگی متصل شده و در زمان تمام‌شدن کیسه زباله، برای فروشگاه درخواست خرید بفرستد.







تفکیک زباله از مبدأ، بدون نیاز به دست
«بین‌ای» یکی از عجیب‌ترین سطل‌های زباله‌ای است که طرح آن اخیرا ارائه شده است. این سطل به سنسورهای ویژه‌ای مجهز شده که کار تفکیک زباله را به‌صورت خودکار انجام داده و هرکدام از زباله‌ها را به محفظه مخصوص آن می‌فرستد. این سامانه از طریق شبکه وای‌فای خانگی به اپلیکیشنی متصل شده که شرایط و حجم هرکدام از محفظه‌ها، بودارشدن احتمالی زباله‌های ‌تر و... را به کاربر اصلی اطلاع می‌دهد. ضمن اینکه اگر هرکدام از مخازن پر شده باشد، کاربر را مطلع می‌کند. برای اینکه زباله‌ها جای کمتری بگیرند، این سطل به سیستم فشاری ویژه‌ای مجهز شده تا زباله‌های شیشه‌ای، پلاستیکی و کاغذی را به روش‌های گوناگونی مثل خرد یا فشرده کردن به زباله‌هایی با حجم کمتر تبدیل کند.


کف‌شو مثل جارو
کف‌شوی‌های اتوماتیک و روباتیک مشابه جاروبرقی‌های روباتیک کار می‌کنند، با این تفاوت که امکان راه‌رفتن روی فرش را ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید