• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80877
+
-

اهمیت حفظ فضاهای فرهنگی برای جوانان


علی پاشا رجبلو
مدرس موسیقی:


این روزها که کشور و مردم با مشکلات بسیاری نظیر تحریم‌ها، فشارهای سیاسی، اقتصادی و تورم مهارگسیخته مواجهند، توجه به بخش فرهنگ و هنر به خصوص توجه به جوانانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند اهمیت ویژه‌ای دارد.

 حضور جوانان در مراکز فرهنگی دولتی با توجه به این‌که بخش خصوصی در این عرصه هزینه‌های غیرمتعارفی دارد و اغلب خانواده‌ها قادر به تامین این هزینه‌ها نیستند، می‌تواند مرهمی بر دردهای این گروه اجتماعی مهم جامعه باشد و حال خوشی را برای آنها به وجود آورد. 

متاسفانه شنیده می‌شود که قرار است یکی از این مراکز فرهنگی (خانه پوستی‌زاده) که در حال حاضر به عنوان یک مرکز فرهنگی مدنی مورد استفاده است، به یک موزه خصوصی تبدیل شود.

 هرچند تاسیس موزه‌های این‌چنینی حرکت مثبتی است، اما آیا برای تامین مکان برای یک مجموعه‌دار مجازیم یک مرکز فرهنگی مدنی را به تعطیلی بکشانیم؟ آیا این عملکرد ما باعث سرخوردگی عده‌ای از جوانان و خانواده‌های آنها نخواهد شد؟ آیا در این شهر ما جایی دیگر نیست که برای راه‌اندازی این موزه تعیین شود؟

 آیا مجموعه‌داری که به قول خودش چندین سال است برای راه‌اندازی چنین موزه‌ای فکر می‌کند، نمی‌تواند یک سال دیگر صبر کند تا عملیات ساخت موزه منطقه‌ای غرب کشور که در حال انجام است به پایان رسد؟ آیا اصرار بر راه‌اندازی موزه در خانه پوستی‌زاده که دقیقا روبه‌روی موزه همدان است، سوال‌برانگیز نیست؟ 

نگارنده به عنوان یک شهروند همدانی که دغدغه‌های فرهنگی این شهر را دارم، درک نمی‌کنم این اصرار به چه دلیل است؟ اگر واقعا نگاه مسئولان به مسائل فرهنگی شهر دلسوزانه است که امیدوارم چنین باشد، باید ضرورت‌ها و نیازهای فرهنگی شهر را نه با درآمدزایی، بلکه با توجه به گسترش بخش فرهنگی انسانی که به خصوص در ارتباط با جوانان است، در نظر گرفت.

 اگر این دیدگاه ادامه یابد، بیم آن می‌رود که مجموعه‌داران دیگر نیز درخواست‌های مشابه در این خصوص کنند و لابد باید همه مراکز فرهنگی این‌چنینی را تحویل آنها دهیم. 

امیدوارم مسئولان و متولیان این حوزه از استاندار گرفته تا نمایندگان شهر، شهرداری و میراث فرهنگی و کلیه نهادهای مربوطه با دقت بیشتری به این موضوع توجه کنند و فارغ از جوسازی‌های فضای مجازی، به اهمیت حفظ و نگهداری از چنین مراکز فرهنگی اهتمام ورزند.

 آنها باید در صورت نیاز که به نظر می‌رسد با ساخت موزه منطقه‌ای غرب کشور در همدان تا سال آینده چنین ضرورتی نیز وجود ندارد، محل دیگری را برای این مجموعه‌دار تامین کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید