• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80774
+
-

گردشگری آب، باد و آتش

توربین‌های بادی تولید انرژی دریاچه سد منجیل و نیروگاه حرارتی از جاذبه‌های گردشگری و عکاسی هستند / منجیل به دلیل وجود 3 نیروگاه تولید انرژی بادی، آبی و حرارتی به شهر انرژی‌ها مشهور است

گزارش
گردشگری آب، باد و آتش

 گیلان است و جاذبه‌هایش؛ جنگل‌ها، دریای بیکران و سواحل، مناظر بی‌بدیل، شالیزارها، باغ‌های چای و زیتون، رودهای خروشان و بادی که در برخی نقاط گیلان همواره می‌وزد تا ظرفیتی برای تولید انرژی برق و فعالیت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور باشد. به گزارش ایرنا، محال است از محور قزوین-رشت وارد گیلان شوید و سد منجیل و توربین‌های فراوانی که بیشتر مواقع در حال چرخش هستند، توجه شما را جلب نکنند.

 بسیاری از رهگذران ناخودآگاه در کنار جاده می‌ایستند تا عکس‌های یادگاری از سد منجیل و توربین‌ها بگیرند؛ جایی که ظرفیت بزرگی از تبدیل انرژی جنبشی به انرژی الکتریسیته در آن وجود دارد.توربین‌های بادی که برای دانش‌آموزان ابتدایی در تصویرهای کتاب درسی مفهوم پیدا می‌کنند، در پیچ و خم‌های مسیر رودبار به رشت در منجیل به شکل واقعی قابل مشاهده هستند. 

در واقع این توربین‌ها مدل تکامل یافته آسیاب‌های بادی قدیمی هستند که از 2 هزار سال پیش مورد استفاده بشر قرار گرفتند. توربین‌ها شامل 3 پره هستند که حول یک محور به صورت افقی به چرخش درآمده به نیروی الکتریکی که در موتورخانه برج فولادی قرار دارد، متصل می‌شوند. آنها از نظر اندازه متفاوت هستند و با ظرفیت‌های متفاوت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. توربین‌ها در محل‌هایی که سرعت متوسط باد حداقل 4 تا 8 متر بر ثانیه است، نصب می‌شوند.


منجیل؛ شهر انرژی‌ها

منجیل 2 نیروگاه دیگر تولید انرژی نیز دارد؛ نیروگاه برق‌آبی که در خروجی سد سپیدرود و نیروگاه برق حرارتی در ساحل دریاچه سد سپیدرود. منجیل به دلیل وجود 3 نیروگاه مختلف تولید انرژی با باد، آب و حرارت به شهر انرژی‌ها نیز مشهور است. مدیر فنی شرکت تولید نیروی برق منجیل گفت: فعالیت نیروگاه بادی منجیل به عنوان نیروگاه بادی ایران و خاورمیانه از سال ۱۳۷۳ و با نصب یک توربین بادی با توان ۵۰۰ کیلووات آغاز شد.

 سال 1396 و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، از طریق مزایده برگزار شده توسط سازمان خصوصی‌سازی، شرکت مدیریت انرژی امید تابان اقدام به خرید شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل از وزارت نیرو به عنوان مالک نیروگاه کرد.«حبیب‌الله غلامی» افزود: زمین نیروگاه منجیل حدود ۷۳۰ هکتار است و در مجموع ۱۵۷ توربین در این نیروگاه بادی با ظرفیت تولید برق 92.2 مگاوات نصب شده است.


بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور

 به گفته این مسئول، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در شهر منجیل از 4 سایت مجزای سایت منجیل، سایت هرزویل، سایت رودبار و سایت سیاهپوش تشکیل شده که سایت اصلی نیروگاه بادی منجیل در مجاورت شهر منجیل و ضلع شرقی دریاچه سپیدرود قرار دارد. این سایت با ارتفاع 350 متر از سطح دریا از 2 قسمت پسکولان و منجیل تشکیل شده و ظرفیت تولید آن ۲۷.۱۷ مگاوات است.

وی افزود: سایت هرزویل نیز در ارتفاعات شمال شرقی مشرف بر شهر منجیل و با ارتفاع متوسط ۹۰۰ متر از سطح دریا با ظرفیت 13.5 مگاوات ایجاد شده است. ضمن این‌که سایت رودبار نیز در ارتفاعات شرقی این شهرستان و در ارتفاع متوسط ۸۰ متر از سطح دریا با ظرفیت اسمی ۲.۱۵ مگاوات قرار دارد که این سایت از نظر سرعت متوسط وزش باد، یکی از ۱۰ سایت برتر دنیاست. مدیر فنی شرکت تولید نیروی برق منجیل ادامه داد: به علت مشکل تملک زمین و نبود جاده دسترسی مناسب ادامه توسعه این سایت میسر نیست. 

سایت سیاهپوش نیز با ارتفاع متوسط 340 متر از سطح دریا در ضلع غربی دریاچه قرار دارد که در مجموع با ظرفیت 48.18 مگاوات بزرگ‌ترین سایت نیروگاه بادی منجیل است.وی تصریح کرد: این نیروگاه توان تولید بیش از ۲۸۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی را دارد. با توجه به رژیم آب و هوایی منطقه بیشترین سرعت وزش باد در ماه‌های خرداد تا مهر رخ می‌دهد که اوج مصرف برق در کشور ما نیز در همین ماه‌هاست.


مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر

این مسئول با اشاره به مزایای انرژی‌های تجدید‌پذیر تصریح کرد: صیانت از منابع سوخت فسیلی و کاهش مصرف سوخت و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست در روش تولید انرژی از انرژی‌های پاک مانند باد و نور خورشید، از مزایای این شیوه تولید انرژی است که در همه کشورهای توسعه‌یافته دنیا مورد توجه و تاکید قرار دارد. مهم‌ترین مزیت این شیوه تولید، امنیت انرژی است. هر توربینی که در این نیروگاه از مدار خارج شود، توربین‌های دیگر می‌توانند تولید برق کنند.

غلامی یکی دیگر از مزیت‌های نیروگاه بادی را توسعه تدریجی آن عنوان کرد و گفت: نیروگاهی همچون نیروگاه منجیل ۱۰ سال طول می‌کشد که به طور کامل وارد مدار تولید شود، اما تولید انرژی در این نیروگاه‌ها از نخستین توربینی که نصب شده آغاز می‌شود و در مسیر تکمیل نیروگاه به مرور برق تولید شده با نصب سایر توربین‌ها افزایش می‌یابد و وارد مدار می‌شود؟؛ در حالی که برای نیروگاه فسیلی باید همه تجهیزات آماده و نصب شود تا نیروگاه در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

مدیر فنی شرکت تولید نیروی برق منجیل با اشاره به عملکرد این نیروگاه اظهار کرد: از سال 1384 تاکنون که این نیروگاه تحویل وزارت نیرو شد، نزدیک به یک میلیارد و ۹۲۷ کیلووات ساعت برق در این نیروگاه با انرژی باد تولید شده که ۴۶۸ میلیون متر مکعب در مصرف انواع سوخت اعم از گازوئیل، گاز و مازوت برای تولید این مقدار برق صرفه‌جویی شد. وی ادامه داد: حاصل این صرفه‌جویی، جلوگیری از انتشار 200 تن ذرات معلق گرد و غبار در هوا بود. از انتشار 2925 تن SO2، 4200 تن NOX، 1100 تن CO و یک میلیون و ۱۶۵ هزار تن CO2 آلاینده نیز جلوگیری شد که در صورت انتشار در هوا هزینه‌ای معادل ۲۷ میلیون دلار بر کشور تحمیل می‌کرد.

غلامی با بیان این‌که برق تولید شده توسط این توربین‌ها به شبکه سراسری تزریق می‌شود، اظهار کرد: این نیروگاه با توجه به این‌که بیشترین میزان تولید را در زمان اوج مصرف دارد در توان مصرفی منطقه بسیار تاثیرگذار است.وی با بیان این‌که نیروگاه‌های بادی را با ضریب ظرفیت می‌سنجند، بیان کرد: ضریب ظرفیت این نیروگاه ۴۰ درصد است یعنی نیروگاه منجیل یکی از بهترین نیروگاه‌های بادی است که می‌تواند این میزان برق را تولید ‌کند، زیرا نیروگاه‌های بادی به طور معمول با ظرفیت بیش از ۲۵ درصد سنجیده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید