• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80848
+
-

ثبت ۱۲   اثر غیر منقول گیلان در فهرست آثار ملی کشور

میراث
ثبت ۱۲   اثر غیر منقول گیلان در فهرست آثار ملی کشور

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از ثبت ملی ۱۲ اثر غیر منقول استان خبر داد. به گزارش مهر «شهرود امیرانتخابی» گفت: نقشه، ضوابط و مقررات حریم 5 اثر تاریخی گیلان نیز تهیه و برای تصویب نهایی فرستاده می‌شود. این آثار مربوط به دوره‌های پیش از اسلام تا دوره پهلوی اول است.وی با بیان این‌که محوطه باستانی کاسی‌سرای فومن قدیمی‌ترین اثر این فهرست است، افزود: این محوطه باستانی بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی مناطق جلگه‌ای است.

پل آجری سند فومن مربوط به دوره قاجار، پل خشتی فومن، گراند هتل و اداره هواشناسی انزلی و ساختمان فلاحت لاهیجان مربوط به دوره پهلوی اول، غار باستانی دستکند میکال مربوط به اوایل اسلام، محوطه باستانی کاسی‌سرا مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، خانه نبی‌زاده مربوط به دوره پهلوی اول، بقعه امامزاده عین‌علی مربوط به دوره قاجار و محوطه باستانی لیارسنگ‌بن مربوط به دوره اشکانی و ساسانی نیز از دیگر آثار ثبت شده گیلان در فهرست ملی کشور هستند. 

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با بیان این‌که نقشه و ضوابط و مقررات حرایم 5 اثر تاریخی و باستانی استان که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده تهیه و تنظیم شده است، تصریح کرد: این فهرست پس از بحث و بررسی‌های فنی در شورای حرایم آثار تاریخی استان، برای تصویب نهایی به دفتر ثبت آثار تاریخی کشور فرستاده می‌شود.امیرانتخابی به اهمیت تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی استان گیلان اشاره کرد و افزود: بر همین اساس نقشه و ضوابط و مقررات مربوط به آثار تاریخی بقعه شیخ زاهد لاهیجان، تی‌تی کاروانسرای سیاهکل، آرامگاه کاشف‌السلطنه لاهیجان، محوطه باستانی مارلیک رودبار و گورستان باستانی لیارسنگ‌بن املش، تهیه و تنظیم شده است.

 پس از مطالعه و بررسی کارشناسی، اقدامات لازم برای تصویب نهایی این آثار در دستور کار قرار گرفته است.وی ادامه داد: بعد از تصویب نهایی ضوابط قانونی حریم این آثار و ابلاغ، تمام ارگان‌های ذی‌ربط موظف هستند در راستای حفظ حریم حفاظتی و منظری این آثار تاریخی، پیش از هرگونه ساخت‌و‌ساز در مجاورت این آثار، هماهنگی‌های لازم را با این اداره کل انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :