• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80724
+
-

ترمیم 90 درصد شکاف‌های دایک مرزی هورالعظیم

مدیرکل محیط زیست خوزستان: درحال‌حاضر روزانه فقط حدود 8 مترمکعب بر ثانیه از آب هورالعظیم به سمت عراق هدایت می‌شود

هور
ترمیم 90 درصد شکاف‌های دایک مرزی هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان از ترمیم 90 درصدی شکاف‌های دایک مرزی هورالعظیم خبر داد. «محمدجواد اشرفی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب فروردین امسال در خوزستان، به منظور پیشگیری از آبگرفتگی اراضی، شکاف‌هایی در نقاطی از دایک مرزی هورالعظیم ایجاد شد.

وی افزود: پس از فروکش کردن سیلاب، این شکاف‌ها همچنان باقی ماند و باعث شد آب تالاب به سمت بخش عراقی آن خارج شود که برای جلوگیری از خروج آب، تصمیم به ترمیم دایک گرفته شد. اشرفی گفت: الان تقریبا 90 درصد عملیات ترمیم دایک مرزی هورالعظیم به اتمام رسیده و شدت خروج آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم خیلی کم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان ادامه داد: در حال حاضر روزانه تنها حدود 7 تا 8 متر مکعب بر ثانیه از آب هورالعظیم به سمت عراق هدایت می‌شود. خروج این میزان آب از لحاظ اکولوژیک مشکل زیادی برای تالاب در بخش ایرانی ایجاد نمی‌کند، اما برای این‌که آتش‌سوزی‌هایی مانند سال گذشته در هورالعظیم رخ ندهد، این نقاط باید مرطوب بماند.

اشرفی گفت: به دلیل نبود راه‌ دسترسی به برخی نقاط تالاب، تنها محدوده‌ای جزئی از دایک مرزی هنوز باز مانده که امیدواریم در روزهای آینده این 10‌درصد هم ترمیم شود. وی تاکید کرد: با توجه به این‌که بخش عراقی هورالعظیم در حال حاضر آب دارد، تلاش ما بر ترمیم صددرصدی دایک مرزی است. این مسئول با بیان این‌که به علت اختلاف ارتفاع در تالاب هورالعظیم حتی در زمان سیلاب بخش‌هایی از هورالظیم آبگیری نشد، گفت: در حال حاضر 70‌درصد تالاب هورالعظیم آب دارد که این میزان در سال‌های گذشته در تالاب وجود نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید